MikroświatInformacje dla nauczycieli

Koncepcja, projekt i produkcja: EXPOGRAFIC, S.A. Zdjęcia prezentowane na wystawie: Rubén Duro (ASA) / CCiTUB (Uniwersytet Barceloński)

Nowa wystawa Centrum Nauki Kopernik otwiera drzwi do niewidocznego gołym okiem świata mikroskopowych zjawisk. Pozwala dostrzec to, co niedostrzegalne dla ludzkiego wzroku. W sposób interdyscyplinarny łączy ze sobą tematy naukowe i artystyczne. Porusza treści z zakresu biologii, chemii i fizyki oraz fotografii i nowoczesnych metod dokumentowania mikroflory i mikrofauny. Treść wystawy doskonale uzupełnia wiedzę uczniów, daje materiał do samodzielnych eksperymentów uczniowskich oraz prowadzenia klasowych obserwacji i hodowli.

 

PODRÓŻ W GŁĄB NIEWIDOCZNEGO

Tuż obok nas żyją dafnie, stułbie, wirki, pantofelki i wiele innych stworzeń – wielu nie dostrzegamy, bo często są mniejsze niż ziarenko piasku. Dzięki zaawansowanej technice – możemy zobaczyć także organizmy tak małe, że w uchu igły zmieściłby się ich milion. Wystawa sięga po różnorodne środki wyrazu. Łączy ze sobą interaktywne eksponaty pozwalające na samodzielne doświadczenia z pięknymi fotografiami i filmami.

  • Na unikatowych zdjęciach i filmach, wykonanych przy użyciu najnowszych mikroskopów, obejrzymy organizmy powiększone 500, 1000, 2000, 10 000 razy.
  • Przyjrzymy się oku muchy, pyłkowi akacji, poznamy sekrety życia dafni i małżoraczka.
  • Poznamy urządzenia i metody pozwalające zobaczyć to, co niewidoczne
  • Samodzielnie dobierzemy próbki, skonstruujemy optymalny dla siebie mikroskop, przeanalizujemy np. budowę własnej skóry, paznokcia, włosa – poeksperymentujemy z układami optycznymi.

UZUPEŁNIENIE ZAJĘĆ SZKOLNYCH

„Mikroświat” to doskonałe uzupełnienie zajęć przyrody, biologii, chemii i fizyki. Forma i tematyka wystawy spełnia ogólne i szczegółowe założenia podstaw programowych przedmiotów przyrodniczych na każdym poziomie nauczania. Zwiedzanie ekspozycji to znakomity wstęp do klasowych działań metodą projektową, jak również lekcji umożliwiających uczniom m.in.: korzystanie z różnych źródeł informacji (własnych obserwacji, badań, doświadczeń, fotografii, filmów), wykonywanie pomiarów i korzystanie z instrukcji (słownej, tekstowej i graficznej), dokumentowanie i prezentowanie wyników obserwacji i doświadczeń; stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych, prowadzenie prostych doświadczeń z wykorzystaniem sprzętu badawczego.

Szczegółowy opis sposobów w jakie wystawa Mikroświat wpisuje się w praktykę nauczania przedmiotów przyrodniczych na każdym etapie kształcenia: szkoły podstawowej, gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalnej, znajdziecie Państwo w odpowiednich zakładkach.

DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE WYSTAWIE

Zależy nam, aby „Mikroświat” wpisywał się w cykl nauczania: zarówno będąc ilustracją oraz rozszerzeniem tematów lekcji, jak i inspiracją do kontynuowania szkolnych projektów przyrodniczych. Świat mikroorganizmów to wspaniały obszar doświadczalny dla młodych badaczy, a fotografia (mikro i makroskopowa) wspiera umiejętność odczytywania i analizy obrazów.

Skupiając się w szczególności na tych dwóch wątkach – obudowaliśmy wystawę specjalną ofertą edukacyjną, skierowaną do nauczycieli i uczniów. Ekspozycji towarzyszą różnorodne warsztaty, wykłady, a także specjalne scenariusze zajęć w laboratorium biologicznym.

Zdjęcia prezentowane na wystawie: Rubén Duro (ASA) / CCiTUB (Uniwersytet Barceloński).

 

 

Wystawa czasowa

5.11.2014 
– 30.08.2015

Wstęp w ramach biletu do Centrum Nauki Kopernik