SPiN DAY w Koperniku

Jak miło jest dokonywać odkryć w dobrym towarzystwie! 12 września świętowaliśmy SPiN Day z Wami wszystkimi, razem. Dlatego namawialiśmy do aktywności, które wymagają udziału więcej niż jednej osoby.

Podczas SPiN Da szukaliśmy nowych zastosowań dla spinaczy:

Co się działo?:

GRUPOWA ŚCIEŻKA ZWIEDZANIA

Razem możemy więcej! Poszukajcie na wystawach Kopernika tych eksponatów, które najlepiej uruchamiać grupowo. Zapraszamy do wspólnego eksperymentowania.

1. Przenośny most Leonarda

Budowa mostu to skomplikowane wyzwanie architektoniczne dla wielu osób. Nasz jest zminiaturyzowanym modelem, jednak  przy jego konstruowaniu także przyda się pomocna dłoń. A nawet kilka dłoni.

Także symboliczne mosty to przedsięwzięcia wymagające czasu i grupowego zaangażowania. Jednak kiedy uda się osiągnąć porozumienie, satysfakcja z współpracy i jej efektu jest ogromna.

2. Kopuła wieńczy dzieło

Razem znacznie szybciej ukończymy tę budowę. Oczywiście, jeśli podczas pracy będziemy się komunikować. Poszczególne elementy kopuły różnią się od siebie i trzeba je umieścić w określonych miejscach.

Wspólny plan jest tu kluczem do sukcesu. Zanim rozpoczniecie eksperyment, podzielcie się zadaniami.

3. Grająca deseczka

Bez drugiej, trzeciej, a nawet czwartej osoby to doświadczenie nie ma racji bytu.
Tutaj – dosłownie – zagramy komuś na uchu czy nosie.

Zabawa dzielona z innymi jest dużo bardziej emocjonująca.  Przekonajcie się, jak zaraźliwy jest śmiech.

4. Karuzela Coriolisa

Jak zawrót głowy, to tylko zbiorowy! Ciężko też grać w piłkę z samym sobą. Dlatego grupowo poddajmy się siłom pozornym.

Nie bez powodu klasyczne karuzele mogą pomieścić kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt osób. Razem jest weselej. Zawołajcie innych!

5. Domowa elektrownia

Podzielmy się zadaniami: ktoś kręci korbką, inny pedałuje na rowerze, kolejny używa steppera. Razem włączymy różne urządzenia.

By uruchomić świetlówkę, wiatrak czy brzęczyk, trzeba sporej pracy mięśni. Świadomość, że tuż obok ktoś także się trudzi, wpływa na nas stymulująco.

6. Oko w oko ze skanerem

Czy potraficie znaleźć się w tłumie? Rozpoznanie własnego oka wśród dziesiątek innych wcale nie jest takie proste.

Choć nie widać tego na pierwszy rzut oka, nasza tęczówka jest tak samo unikatowa, jak linie papilarne. Wyróżnia nas w tłumie i pozwala weryfikować tożsamość.

7. Żyć i przeżyć w grupie

Jesteś betą? Omegą? Antyalfą? Ta gra wprowadza nas w tajniki psychologii i pozwala sprawdzić, jaką rolę przyjmujemy w grupie.

Choć grupa przyjaciół, do której dołączamy jest wirtualna, przedstawione przez nią sytuacje spotykamy w codziennym życiu.

8. Elektryczny taniec

Czy usłyszymy muzykę i dyskoteka zacznie działać? To zależy tylko od Was. Im więcej osób na parkiecie, tym większa szansa na głośną muzykę.

Taniec z zasady jest rozrywką towarzyską. Nawet jeśli nie tańczymy „w parze”. To ćwiczenie relaksacyjne, forma terapii, sposób okazywania swojego ja. Potrzebujecie więcej argumentów, by spróbować? 

9. Ukryta perspektywa

Wysoki czy niski? Tutaj wzrost staje się względny – w zależności od miejsca, w którym staniemy.  Zajmijcie pozycje w przeciwległych rogach „pokoju”, a potem zamieńcie się miejscami.

Bez partnera słabo zobaczymy efekt eksperymentu – zabraknie nam punktu odniesienia. Warto też spróbować w trójkę, czwórkę, a może zmieści się więcej osób?

10. Mydlana ściana

Zanim pociągniecie za sznurki, sprawdźcie czy ktoś jest na górze. Warto, by stamtąd  podmuchał na bańkę.

Współpraca prowadzi do sukcesu! Nie zrażajcie się, jak nie wyjdzie za pierwszym razem. Tu ważna jest synchronizacja.

11. Dzwonki (w Parku Odkrywców)

Będzie o wiele weselej, jeśli zagracie grupowo. Na przykład, ustawcie jedną osobę na każdym przycisku. Taka podskakująca orkiestra może odtworzyć znaną melodię lub improwizować.

MUZYKA

Zapraszamy do gry

Zagrajmy! Zapraszamy do wspólnego muzykowania! Poszukamy elementów potrzebnych do stworzenia dźwięków, zastanowimy się, czym jest muzyka dla fizyka, a czym dla artysty. Zwrócimy uwagę na ludzkie zmysły związane z dźwiękiem: mowę i słuch. Na finał wszyscy utworzą orkiestrę i wspólnie odegrają melodię!
10.00-13.00, Teatr Wysokich Napięć

MINIWARSZTATY W GALERIACH

Spójrzcie szerzej na naukę

Przez cały dzień w Centrum będą odbywać się miniwarsztaty tematyczne. Znajdźcie je w przestrzeni wystaw.

Rozpalanie ognia »
10.00-13.00, Korzenie cywilizacji
Szyfry »
13.10-16.00, Korzenie cywilizacji
Reactable »
13.10-16.00, RE:generacja
Okulary 3D »
13.10-16.00, Strefa światła
Pokrętne drogi światła »
16.10-19.00, Strefa światła
Dokąd z tym prądem? »
13.10-16.00, Świat w ruchu
Architektura zamknięta w bańce »
16.10-19.00, Świat w ruchu
120 na 80 »
13.10-16.00, Człowiek i środowisko
Techniki daktyloskopijne »
16.10-19.00, Człowiek i środowisko
Halo halo, czy mnie słychać? »
10.20-13.00, Bzzz!
Gdzie ukrywa się powietrze? »
13.20-16.00. Bzzz!

GODZINA DLA SPiNa

Mały kawałek miękkiego drucika – a tyle można z nim zrobić! Zapraszamy na eksperymentowanie ze spinaczami do Majsterni, o godz. 12.00. Włączcie się także w tworzenie sześciosekundowych filmików ze spinaczami w roli głównej. Takie produkcje powstaną w całej Polsce. Połączymy je później we wspólną całość i w  takiej formie będą dostępne na stronach internetowych wszystkich uczestników akcji.

W programie:

  • Nauka prosta jak drut
    Eksperymentalne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, ile spinaczy zmieści się w szklance. Sprawdzimy także, czy spinacz potrafi pływać i spróbujemy zrobić z niego kompas.
  • Spinaczowy styl
    Wspólnie stworzymy fantazyjne ozdoby ze spinaczy.
  • Zostań wynalazcą
    Poszukamy nowych zastosowań dla spinacza.
  • Poznaj spinacz
    Spróbujemy wykonać ze spinacza helikopter, procę, łuk i… żabę biurową.