FameLab 2013

Polskim zwycięzcą II edycji FameLabu wygrał dr Marcin Stolarski z Centrum Badań Kosmicznych PAN w Warszawie, który reprezentował Polskę podczas finału konkursu w Wielkiej Brytanii. W swoim wystąpieniu wyjaśniał, w jaki sposób powinniśmy chronić tranzystory w urządzeniach elektronicznych i jak robią to naukowcy w laboratoriach. Międzynarodowy finał wygrał ostatecznie reprezentant Irlandii - Fergus McAuliffe.

Drugie miejsce zajęła Magdalena Richter - biolog molekularny, doktorantka w Instytucie Biochemii i Biofizyki PAN w Warszawie, zaś trzecie Maciej Jasiński - doktorant MISMaPu na Uniwersytecie Warszawskim, prowadzi badania w Centrum Nowych Technologii UW. Nagrodę Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Nagrodę Publiczności zdobył Piotr Konieczny - fizyk w Instytucie Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie. Nagroda Specjalna BMW Group Polska - wyjazd Centrum Innowacji BMW Welt w Monachium - otrzymał Maciej Jasiński. Serca internautów w konkursie BMW@FameLab zdobył Artur Franczuk.

JURY
Podobnie jak podczas półfinału, w skład finałowego jury weszli: światowej sławy astrofizyk prof. Marek Abramowicz, zajmujący się m.in. teorią względności, czarnych dziur i teorią figur równowagi gwiazd; kulturoznawca dr Jacek Wasilewski, badający konstruowanie przekazów społecznych i kreację znaczeń; zastępczyni dyrektora Centrum Nauki Kopernik, dziennikarka i popularyzatorka nauki, Irena Cieślińska; dziennikarz i publicysta, Piotr Najsztub oraz Monika Koperska, zwyciężczyni ubiegłorocznej polskiej edycji konkursu, zdobywczyni 2. miejsca i Nagrody Publiczności podczas międzynarodowego finału FameLabu. Galę Finałową poprowadził Jan Wróbel  – znany publicysta i historyk.

MIĘDZYNARODOWY FINAŁ
Zdobywca pierwszego miejsca Famelabu Marcin Stolarski wziął udział w międzynarodowym finale konkursu, odbywającym się w Cheltenham w Wielkiej Brytanii, będącym częścią Cheltenham Science Festival. Dziesięcioro finalistów konkursu walczyło także o 30 000 PLN na cele naukowe i 5 000 PLN na dowolne wydatki. Dodatkowo, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego – które objęło FameLab honorowym patronatem – pokryło koszt wyjazdu zwyciężczyni lub zwycięzcy na dowolną konferencję naukową w Europie. Nagrodą Publiczności - ufundowaną przez współorganizatora konkursu British Council - był semestralny kurs nauki języka angielskiego lub możliwość bezpłatnego przystąpienia do wybranego brytyjskiego egzaminu językowego. BMW Group Polska – Główny Partner – zaprosił jednego z finalistów do siedziby BMW Welt w Monachium, gdzie na własne oczy przekonał się, jak nowoczesne rozwiązania i technologie przekładają się na motoryzację. BMW był także sponsorem Nagrody Internautów.



Finaliści
FameLabu 2013

Zobacz

Strona projektu

www.famelab.org.pl