FameLab 2012

W polskich finałach konkursu FameLab, które odbyły się 19 maja podczas Nocy Muzeów, wystartowało dziesięciu młodych naukowców. Każdy z nich miał zaledwie trzy minuty, by przekonać jury i publiczność, że to, czym się zajmują, jest naprawdę pasjonujące.

Pierwsze miejsce, Nagrodę Sponsora (firmy BMW) i Nagrodę Publiczności odebrała Monika Koperska, która reprezentowała Polskę 15 czerwca podczas finałów w Wielkiej Brytanii (gdzie zajęła drugie miejsce w międzynarodowej edycji konkursu).

Monika Koperska, zwyciężczyni pierwszej edycji konkursu FameLab, zajmuje się chemią konserwacyjną. Sama o sobie mówi „spektroskopistka”. Postarza przedmioty, by potem, przy pomocy spektroskopu, badać ich naturę i zdobytą wiedzę wykorzystywać w konserwacji przedmiotów zestarzałych naturalnie. Jest prezesem towarzystwa doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Podczas swojego 3-minutowego famelabowego wystąpienia postawiła śmiałą - w czasach triumfu mediów elektronicznych - tezę: dowodziła, że papier jest najtrwalszym nośnikiem informacji. Wytrzyma więcej niż płyta CD, twarde dyski czy dane składowane w chmurze.

Drugie miejsce: Marcin Zastawnik. Zastanawialiście się Państwo, skąd biorą się w naszym mieszkaniu dziwne dźwięki? Odgłosy, których źródeł w żaden sposób nie możemy zlokalizować, ale na tyle intensywne, że wdają nam się we znaki? Opowiadał o tym o tym spec od dźwięków. Jego fascynacja dźwiękami zaczęła sie już w dzieciństwie, kiedy przed jego szkołą odbywał się koncert. Wtedy zaciekawił go system dźwiękowy i postanowił zostać „panem od konsolety”. I choć inspiracją był dla niego hałas, dziś tworzy ciszę, montując zabezpieczenia akustyczne. W domu hoduje niezbyt głośne rybki.

Trzecie miejsce: Michał Krupiński - mieszka w Krakowie. Właśnie tam, w Instytucie Fizyki Jądrowej, w ramach doktoratu prowadzi badania z zakresu fizyki warstw cienkich i inżynierii materiałowej. Oprócz badań naukowych pasjonuje go popularyzacja nauki oraz edukacja młodych zdolnych adeptów fizyki. Od kilku lat współpracuje także z Krajowym Funduszem na rzecz Dzieci, dla którego prowadzi warsztaty skierowane do młodych pasjonatów nauki. W wolnych chwilach czyta. Ostatnio pochłonięty jest lekturą książki „Finneganów tren” Jamesa Joyce’a.

Partnerem konkursu FameLab 2012 była firma BMW. Ufundowała nagrodę sponsora (4 tys. zł) oraz wszystkim wyróżnionym dała możliwość wypożyczenia samochodu na jeden wybrany weekend. BMW zorganizowało także konkurs dla publiczności, w którym można było wygrać rower marki tej firmy.

Drugi etap konkursu zakończyliśmy 3 marca 2012.
Jury wyłoniło 10 finalistów, którzy ponownie stanęli na scenie 19 maja.

Finaliści
FameLabu 2012

Zobacz

Strona projektu

www.famelab.org.pl