Kino Przemian

Kino Przemian to kilkanaście filmów dokumentalnych, specjalnie wyselekcjonowanych przez Against Gravity. Ich tematyka związana jest ze sztuczną inteligencją, technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, a także pracą, kulturą, życiem i śmiercią w drugiej epoce maszyn.

Wstęp bezpłatny, rejestracja nie jest wymagana

REPERTUAR:

Facebookistan

(reż. Jakob Gottschau | Dania/Finlandia | 2015 | 59 min)
14 września, godz. 14.00

Prawie 1,4 miliarda ludzi korzysta dziś z Facebooka i dobrowolnie dzieli się w sieci prywatnymi danymi, dając tym samym portalowi zgodę na używanie osobistych danych i zarabianie na tym pieniędzy. Facebook dąży do tego, byśmy ujawnili prywatne oblicze wirtualnemu światu, ale czy on sam chce pokazać swoją prawdziwą twarz? W rzeczywistości niewiele wiemy na temat największej na świecie publicznej sieci, stworzonej przez Marka Zuckerberga, łączącej dziś tak wielu ludzi na Ziemi. Czy jest ona w jakikolwiek sposób kontrolowana i monitorowana? Dlaczego niektóre posty i strony podlegają cenzurze? I dlaczego Facebook przechowuje dane użytkownika, nawet gdy ten usunął swój profil? Film prześwietla działalność i strukturę Facebooka, ujawniając, jak wiele osób i organizacji jest mniej lub bardziej powiązanych z jego polityką.

Polaroid. Błyskawiczne spełnienie marzeń

(reż. Willem Baptist | Holandia | 2017 | 91 min)
14 września, godz. 15.10

Polaroid był pierwszy firmą, która oferowała możliwość błyskawicznego wywoływania błyskawicznie zdjęć. Kiedy korporacja w 2008 r. ogłosiła koniec produkcji, obawiano się, że zniknie na zawsze. Tymczasem ostatnia działająca fabryka Polaroida została zakupiona przez grupę entuzjastów, wśród których znalazł się emerytowany naukowiec, wizjonerski geniusz Stephen Herchen. Wcześniej współpracował on z wynalazcą Polaroida, Edwinen Landem, a dziś wciąż próbuje odkryć tajemnicę zaginionej tajnej formuły chemicznej, na bazie której produkowano polaroidy. Film ilustruje magię tej technologii, a także jej rolę i znaczenie w świecie popkultury i społeczeństwie. Reżyser zabiera nas w niesamowitą podróż do nieistniejącego już dziś świata fotografii, pokazując kilka wyjątkowych osób, które właśnie za pomocą aparatu Polaroida próbują uchwycić ważne dla siebie, unikalne momenty w życiu.

Creative control

(reż. Benjamin Dickinson | USA | 2015 | 97 min)
14 września, godz. 17.00

David (reżyser i scenarzysta filmu Benjamin Dickinson) to uzależniony od technologicznych nowinek, przemęczony pracownik agencji reklamowej. Przygotowuje kampanię o okularach nowej generacji, dających dostęp do „rozszerzonej rzeczywistości”. Jego związek z instruktorką jogi Juliette (Nora Zehetner, „Mad Men”) przechodzi kryzys. Zazdrości swojemu kumplowi fotografowi mody Wimowi (Dan Gill, „The Office”) wspaniałego życia z seksowną Sophie (Alexia Rasmussen, „Listen To Your Heart”). Tworzy więc przy pomocy okularów… bardzo udanego awatara Sophie. Granice między fantazją i rzeczywistością zacierają się. A namiętności sięgają zenitu i sprawy wymykają się spod kontroli.

Zero Days

(reż. Alex Gibney | USA | 2016 | 116 min)
14 września, godz. 19.00
15 września, godz. 21.00

Zdobywca Oscara Alex Gibney odkrywa przed nami fenomen Stuxnet – samoreplikującego się wirusa komputerowego, odkrytego przez ekspertów w 2010 roku. Złośliwe oprogramowanie, stworzone najprawdopodobniej przez amerykańskie i izraelskie cyberoddziały, było skierowane przeciw irańskim instalacjom nuklearnym. Jednak po tym, jak wirus skutecznie zainfekował komputery w Iranie, wymknął się spod kontroli i zaczął swobodnie się rozprzestrzeniać. Nikt nie zdawał sobie sprawy, że w ten sposób otwarto puszkę Pandory z bronią epoki cyfrowej.  Film uświadamia, że właśnie przeżyliśmy pierwszą wojnę w cyberprzestrzeni. Nie potrzeba już sił militarnych i atomowych czy jednostek wojskowych, aby siać spustoszenie i śmierć.

Genesis 2.0 

(reż. Christian Frei, Maxim Arbugaev | Chiny, Rosja, Szwajcaria, USA, Korea Południowa | 2018 | 113 min)
15 września, godz. 12.00
16 września, godz. 12.00

Jak co roku na odległych Wyspach Nowosyberyjskich na Oceanie Atlantyckim zespół zapaleńców poszukuje w wiecznej zmarzlinie kłów mamutów. Takie znaleziska są magnesem dla zaawansowanych technologicznie pionierskich genetyków i naukowców, którzy balansują na granicy genetyki i biologii syntetycznej, marząc o przywróceniu do życia wymarłego dawno temu mamuta. Chcą go sklonować z zamrożonego materiału genetycznego z prawie nienaruszonym DNA, który pozyskany został z syberyjskiego lodowca. Najnowszy film nominowanego do Oscara reżysera („Fotograf wojenny”, 2001) opowiada o tajemnicach ukrytych w naturze, fundamencie stworzenia świata i nowej roli, jaką może odegrać w tym procesie człowiek. Bada nie tylko granice pomiędzy nauką a mitem lecz również skutki przejęcia przez człowieka kontroli nad ewolucją. I choć ten obszar badań znajduje się dopiero na wczesnym etapie, to jego efekty mogą za kilka lat zmienić nie do poznania nas samych i świat wokół.

Amatorzy w kosmosie 

(reż. Max Kestner | Dania | 2016 | 79 min)
15 września, godz. 14.10

Dwaj duńscy przyjaciele: Peter i Kristian już jako chłopcy marzyli tylko o jednym – chcieli polecieć w kosmos w zbudowanej przez siebie rakiecie. Gdy dorośli, postanowili zrealizować ten plan i tym samym stać się pierwszymi w historii kosmonautami-amatorami. Zrealizowali swój plan. Zbudowali rakietę, która kosztowała ich równowartość małego samochodu, podczas gdy kosmiczny program Apollo pochłonął miliony dolarów i wymagał zaangażowania 400 000 ludzi. Kręcony przez sześć lat film jest nie tylko portretem pozytywnych zapaleńców, którzy za wszelką cenę starają się zrealizować swoje plany. Pokazuje również jedno z największych marzeń człowieka – szalone i wyzwalające zarazem – udowadniając, że nawet najbardziej nierealne fantazje można zrealizować przy pomocy wiary, pracy i uporu, które pozwolą pokonać największe przeciwności losu.

Profil: Amina 

(reż. Sophie Deraspe | Kanada | 2015 | 84 min)
15 września, godz. 15.50

Czy z pozoru zwykły internetowy flirt może przerodzić się w szokującą międzynarodową intrygę? Sandra z Montrealu romansowała w Internecie z Aminą, Syryjko-Amerykanką, z którą wymieniała się miłosnymi i intelektualnymi wiadomościami. Zachęcona przez Sandrę Amina założyła blog „Lesbijka w Damaszku”, wyrażający głos mniejszości ze Środkowego Wschodu w sprawach politycznych, religijnych i seksualnych. Kiedy Syrię ogarnęła Arabska Wiosna, Sandra otrzymała wiadomość, że Amina została uprowadzona. Gdy jej poszukiwania nabrały międzynarodowego rozgłosu okazało się, że internetowy profil Aminy to fałszywka, a stoi za nim zagadka, której rozwiązanie jest dla wszystkich zaskakujące i szokujące. Film jest przykładem fascynującej love story z elementami thrillera politycznego. To prawdziwa przypowieść o naszych czasach, w których nic nie jest takie, jak nam się wydaje. To również opowieść o roli i znaczeniu internetu, jego etycznych i moralnych konsekwencjach, a przede wszystkim o manipulacjach, jakie umożliwia internetowa rzeczywistość.

Oko na Julię

(reż. Kim Nguyen | Francja, Kanada, Maroko | 2017 | 96 min)
15 września, godz. 17.20
16 września, godz. 16.00

Love story widziana z perspektywy… drona, w reżyserii Kima Nguyena, autora nominowanego do Oscara „Wiedźmy wojny”. Gordon (Joe Cole, znany z seriali „Peaky Blinders” i „Czarne lustro”) pracuje w amerykańskiej firmie ochraniającej rurociąg położony na północnoafrykańskiej pustyni. Za pomocą robota-drona bacznie obserwuje okolicę. Pewnego dnia na horyzoncie zjawia się dziewczyna – Ayusha (Lina El Arabi), która intryguje Gordona. Ten odkrywa, że rodzice chcą ją zmusić do zamążpójścia ze starszym mężczyzną, którego ona nie zna, podczas gdy jest zakochana w innym. Pustynna wersja Romeo i Julii wciąga Gordona, który postanawia pomóc parze. W „Oko na Julię” zaawansowana technologia zbliża do siebie ludzi oddalonych o tysiące kilometrów, którzy w innych okolicznościach mogliby się nigdy nie spotkać.

Dobry Amerykanin

(Friedrich Moser | Austria | 2015 | 100 min)
15 września, godz. 19.00
16 września, godz. 20.00

Ujawnione przez Edwarda Snowdena rewelacje na temat amerykańskiego systemu inwigilacji obywateli nie były pierwszym skandalem w historii Amerykańskiego Biura Bezpieczeństwa Narodowego (NSA). Film ujawnia niezwykle niepokojące fakty, dowodzące, że korupcja, niekompetencja, arogancja, kłamstwa i osobiste ambicje oraz chciwość doprowadziły do zablokowania taniego i niezwykle skutecznego systemu monitoringu i analiz, który skutecznie mógł powstrzymać ataki terrorystyczne z 11 września 2001 r. Film jest przykładem fascynującego politycznego thrillera śledzącego konspiracyjne działania NSA.

Pre Crime. Inwigilacja 3.0 

(reż. Monika Hielscher, Matthias Heeder | Niemcy | 2017 | 87 min)
16 września, godz. 14.15

„Pre-crime” (tłumaczone jako przestępstwo albo prewencja kryminalna) to termin ukuty przez pisarza science fiction Philipa K. Dicka i spopularyzowany w filmie Stevena Spielberga „Raport mniejszości”. Coraz częściej stosowany jest jednak w literaturze naukowej do opisu systemów karnych, zajmujących się przestępstwami jeszcze nie popełnionymi. To ogół działań mających na celu przewidzenie, zakłócenie, powstrzymanie lub ograniczenie zagrożeń kryminalnych. Matthias Heeder i Monika Hielscher przedstawiają współczesne systemy prewencji kryminalnej funkcjonujące już w zachodnich krajach (m.in. Wielka Brytania, Niemcy, USA). Film jest socjologicznym esejem, badającym zacierające się granice między bezpieczeństwem a prywatnością, technologią a prawami człowieka, statystyką a konkretnym życiem.

Czyściciele internetu

(reż. Moritz Riesewieck | Brazylia, Niemcy | 2015 | 88 min)
16 września, godz. 18.00

Co minutę na YouTube trafia 500 godzin materiału filmowego jest przesyłanych, na Twitterze pojawia się 450 000 tweetów, a na Facebooku 2,5 miliona postów na Facebooku. Mark Zuckerberg obiecał kiedyś, że Facebook będzie bez ograniczeń dzielić się wszystkim z każdym. Okazało się jednak, że prawda wygląda zupełnie inaczej. Internet nie jest wcale tak neutralny, demokratyczny i wolny, jak się nam z pozoru wydaje. Tysiące moderatorów treści na Filipinach dzień w dzień decyduje o tym, co pojawia się, a co nie w mediach społecznościowych. To właśnie oni akceptują lub odrzucają publikowane przez nas filmy i zdjęcia. Film przedstawia kulisy, skutki i ofiary internetowej cenzury, która de facto okazuje się idealnym narzędziem do sterowania rzeczywistością. Wysoko postawieni eksperci techniczni i byli czyściciele sieci opowiadają o potrzebie i praktyce takich działań. Okazuje się, że media społecznościowe negocjują z niektórymi krajami dostęp do materiałów krytycznych wobec ich rządów. Jak to możliwe, że wielkie internetowe korporacje, takie jak Facebook, czy Instagram mają dziś władzę, o jakiej do tej pory większość państw mogłaby tylko pomarzyć?

Partner Kina Przemian:

Kiedy?

14 września
14.00–21.00 
15 września
12.00–23.00 
16 września
12.00–22.00 

Gdzie?

Centrum Nauki Kopernik, I piętro

Wstęp bezpłatny, rejestracja nie jest wymagana