Opisy sesji

 
Systemowe spojrzenie na nauczanie przedmiotów przyrodniczych / “Viewing Science Education through a Systemic Lens”

Prof. John H. Falk,
Director, Institute for Learning Innovation
Emeritus Professor Free-Choice Learning, Oregon State University

Obecnie wzrasta świadomość tego, że uczyć się i poszerzać wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych można całymi dniami i przez całe życie, w wielu różnych okolicznościach i sytuacjach. Jednocześnie nadal  nie doceniamy realnego wpływu różnorakich szkolnych i pozaszkolnych doświadczeń na rzeczywiste  przyswajanie wiedzy z zakresu tych nauk. W swoim wystąpieniu profesor John Falk przedstawi wyniki amerykańskich i międzynarodowych badań, dotyczących obecnego wpływu szkół, centrów nauki, Internetu i innych źródeł na poziom wiedzy oraz zainteresowanie  społeczeństwa naukami ścisłymi i przyrodniczymi. Postara się też odpowiedzieć na pytanie, co to oznacza na przyszłość, w szczególności – jakie wyzwania stawia przed takimi instytucjami, jak  centra nauki, które pragną wyłamać się z dotychczasowych ograniczeń i wprowadzić więcej synergii w działaniach na rzecz swoich społeczności,  przyczyniając się dzięki temu do stworzenia rzeczywistego systemu uczenia się przez całe życie.
EN:
There is a growing awareness that science learning happens across the day and over a lifetime, in many different settings and situations. What is less understood is the relative contribution these various experiences, in and out-of-school actually make to science learning. In this keynote Professor Falk will first present national and international research findings that help to clarify the impact that schools, science centres, the internet and other educational sources currently make to the publics’ science interest and knowledge. He will then raise questions about what this means for the future, in particular what the challenges are for institutions like science centres in the future, as they strive to break down the silos and work more synergistically within and across their communities to bring about a true lifelong learning system.

 
Interaktywna wystawa – to nie takie proste

Moderator: Katarzyna Przegiętka, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy, Toruń

Każdy, kto kiedykolwiek myślał o stworzeniu wystawy, zadawał sobie pytania: od czego zacząć? Jak wybrać temat? Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu pomysłu całej wystawy, stref, eksponatów? Jak ubrać w słowa nasz pomysł, abyśmy dostali od wykonawcy to co chcemy? Stworzenie koncepcji to jednak tylko pierwszy krok w długiej i pełnej wyzwań drodze ku nowej wystawie.  Równie ważny jest sposób, w jaki wystawę zamierzamy sfinansować, czy zamierzamy budować ją sami, zlecać budowę poszczególnych jej elementów wielu wykonawcom, czy może powierzyć całość projektu jednemu.  Jak wreszcie monitorować proces budowy wystawy? Nie ma jednej dobrej odpowiedzi na te pytania, tak jak nie ma jednej drogi, która doprowadzi nas do celu. Musimy też pamiętać, że niezależnie od tego, jak bardzo sami będziemy zadowoleni z efektu, wystawę ocenią zwiedzający.

 
Wykłady popularnonaukowe dla dzieci
– rożne formy, cel ten sam

Moderator: Małgorzata Daniluk, Centrum Nauki EXPERYMENT w Gdyni

Celem sesji będzie wspólne omówienie zagadnień związanych z dobrą organizacją spotkań dla dziecięcego audytorium oraz korzyści i wiedzy, jaką zdobędą dzieci uczestniczące w wykładach. Zarysujemy problemy, z którymi borykają się organizatorzy wykładów dla tej specyficznej grupy, zastanowimy się nad potrzebami i oczekiwaniami małych odbiorców oraz wymienimy doświadczenia, tworząc listę dobrych praktyk.

Poruszymy następujące zagadnienia:

  • Istota prowadzenia wykładów dla dzieci – jaki cel dydaktyczny chcemy osiągnąć, jakich środków i form przekazu należy użyć.
  • Organizacja – aspekty techniczne przestrzeni, w której odbywają się wykłady, dobór elementów pomocniczych, kwalifikacje prelegentów i asystentów wykładu.
  • Ewaluacja – jak przeprowadzić efektywne badanie efektów wykładu.

 
Zanim otworzymy centrum nauki

Moderator: Marcin Centkowski, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy

Podczas sesji omówimy jak założyć nowe centrum nauki. Dowiemy się, jak wygląda proces związany z powstaniem instytucji, na jakie problemy natrafiali założyciele takich placówek, jakich rad mogą udzielić tym, którzy chcą powołać centrum w swoim mieście. Przed nimi bowiem wiele pytań i zagadnień. Co będzie tematem przewodnim ekspozycji? Kto ją wykona? Skąd wziąć na to pieniądze? Jakie zajęcia prowadzić? Do kogo skierować ofertę? Jaka będzie cena biletu? Co z parkingiem? Czy będzie miejsce na sklepik i gastronomię? Postaramy się omówić każdą z tych kwestii.

 
Crowdfunding w popularyzacji nauki. Jak to działa?

Moderator: Jagoda Dziuba, specjalista ds. fundraisingu, Fundacja Uniwersytet Dzieci

Panel interaktywny
Spotkanie będzie poświęcone crowdfundingowi – jednej z metod pozyskiwania funduszy na działalność związaną z popularyzacją nauki. Dowiemy się, jak finansowanie społecznościowe pomaga w realizacji założonych celów. Przyjrzymy się największym wyzwaniom, z jakimi mierzą się organizatorzy kampanii crowdfundingowych. Podczas sesji nie podamy uniwersalnej recepty na sukces, ale przybliżymy praktyczne rozwiązania i podzielimy się doświadczeniem. Zaprosimy do dyskusji i razem pomyślimy, którędy podążać, aby swój pomysł i marzenie móc zamienić w rzeczywistość.

 
ABC SPiN – zajęcia edukacyjne dla szkół

Moderator: Anna Alasińska, Centrum Nauki EXPERYMENT w Gdyni

Sesja dotyczy zajęć będących podstawą naszej pracy, dlatego wchodzi w skład cyklu ABC SPiN. Większość z nas prowadzi różnego typu zajęcia dla szkół i wie, że na sukces oferty edukacyjnej składa się wiele czynników, m.in. różnorodność i atrakcyjność zagadnień, sposób  zaprezentowania oraz wartość dydaktyczna. Mamy wiele doświadczeń, ale czy potrafimy sprecyzować, jaki jest przepis na stworzenie idealnych zajęć dla grup szkolnych? Podczas sesji postaramy się odpowiedzieć na to pytanie, poprzez wymianę dobrych praktyk oraz wspólnie analizując proces tworzenia i późniejszej ewaluacji zajęć dla szkół. W trakcie pracy w grupach warsztatowych przedyskutujemy różne aspekty budowania oferty edukacyjnej, od podstawy programowej i wyboru tematów zajęć po najefektywniejsze metody pracy z dziećmi i młodzieżą.

 
Edukacja bliżej nauki

Moderator: Marta Modrzejewska, Centrum Nauki Kopernik

Wiele działań edukacyjnych opiera się na współpracy z naukowcami i szkołami. Jest to doskonałe połączenie, którego potencjał dopiero zaczynamy wykorzystywać. Mamy doświadczenie w popularyzowaniu mocno ugruntowanej wiedzy tradycyjnej, ale trudności się pojawiają, kiedy chcemy opowiadać o nauce współczesnej. Żeby lepiej ją komunikować, konieczne jest wypracowanie nowych form angażowania odbiorców, a to można osiągnąć dzięki ścisłemu współdziałaniu naszego środowiska ze szkołami i naukowcami. Chcemy więc zidentyfikować korzyści działań edukacyjnych prowadzonych przez nasze instytucje i wymienić się dobrymi praktykami. Zastanowimy się, jak zdobyć zainteresowanie za pomocą działań na styku nauki i edukacji (formalnej i nieformalnej). Porozmawiamy też o nauce obywatelskiej.

 
Jak „ugryźć” dorosłego, czyli centrum nauki dla dorosłych

Moderator: Marcin Centkowski, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy

Centra nauki i inne instytucje popularyzujące naukę kojarzą się najczęściej z wielkim placem zabaw. Oferta jest w znacznej mierze skierowana do młodszej grupy odbiorców. Warsztaty, zajęcia w laboratoriach czy wystawy są projektowane z myślą o dzieciach i młodzieży (najwyżej gimnazjalnej). A co ze starszymi odbiorcami – z dorosłymi? Z pewnością odnajdują oni dla siebie „coś” w naszych (istniejących) propozycjach, ale jak owe „coś” zamienić w „coś znaczącego” dla nich – dojrzałych konsumentów.
Na sesji zaprezentujemy dobre przykłady wydarzeń adresowanych do dorosłych odbiorców. Zobaczymy prezentacje panelistów, a sami uczestnicy wezmą udział w warsztatach, w trakcie których będziemy tworzyć scenariusze wieczorów dla dorosłych.

 
ABC SPiN – współpraca z opiekunami

Moderator: Piotr Wróbel, Centrum Nauki Kopernik

Cykl ABC SPiN. W naszych instytucjach organizujemy zajęcia kierowane zarówno do dzieci, jak i ich opiekunów. Chcemy porównać doświadczenia koordynatorów tych zajęć, aby przyjrzeć się naszej współpracy z opiekunami właśnie. Na sesji zapoznamy się z programami, którymi się zajmują zaproszeni prelegenci i wspólnie poszukamy odpowiedzi na ważne pytania związane z udziałem opiekunów w zajęciach. Na koniec postaramy się wypracować rekomendacje, w dyskutowanym przez nas obszarze, które będą użyteczne dla innych instytucji.

 
Centrum w sieci – sieć w centrum, czyli jak wykorzystać narzędzia internetowe do optymalizacji działań marketingowych

Moderator: Małgorzata Stanasiuk-Mordalska, PGE Giganty Mocy

Zdecydowana większość podmiotów realizujących działania w sferze popularyzacji nauki posiada swoje strony internetowe i profile na portalach społecznościowych. Czy ich  administratorzy potrafią sprawić, by nie zamieniały się one w „elektroniczną tablicę ogłoszeń”, gdzie informacja przekazywana jest tylko w jedną stronę, tj. od instytucji do potencjalnych klientów, a stały się efektywnymi kanałami komunikacji?  Skąd mamy wiedzieć, czy to co przekazujemy, interesuje naszych odbiorców? Co wiemy o osobach śledzących nasze strony www? Co zrobić, aby wejście na stronę zakończyło się zakupem biletu lub rezerwacją?

Odpowiedzią na te wszystkie pytania jest jedno magiczne słowo: OPTYMALIZACJA. Marketing internetowy, bo o nim będzie ta sesja, daje nam olbrzymie możliwości pozyskiwania klientów przy niskich nakładach finansowych. Jak to zrobić? Podczas sesji zaprezentujemy, jak analizować dane, które dostarczają nam nasze strony internetowe i powiemy, jak samodzielnie wykorzystywać najnowocześniejsze narzędzia marketingu internetowego, aby rozwijać sprzedaż.

 
Rola ośrodków lokalnych w ogólnopolskiej sieci centrów nauki

Moderator: Szymon Pitek, Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne

W trakcie sesji wspólnie podejmiemy wątek małych ośrodków popularyzatorskich i roli, jaką odgrywają w ogólnopolskim (i nie tylko) ruchu centrów nauki. Określimy mocne i słabe strony, zastanowimy się, jak lokalne ośrodki mogą współpracować z placówkami regionalnymi i centralnymi. Odpowiemy na pytanie: co duże, średnie i małe podmioty mogą sobie nawzajem zaoferować. Podejmiemy próbę zdefiniowania lokalności takiego podmiotu, zarówno w kontekście działalności popularyzatorskiej czy edukacyjnej, jak i szerokich możliwości wpływu na rozwój okolicznej społeczności. Zastanowimy się, jak opracować ofertę dostosowaną do miejscowych potrzeb. Porozmawiamy też o pieniądzach – jak je zdobywać, jak je wydawać, jak radzić sobie bez nich.

 
Świeże naukowe bułeczki

Moderator: Lech Nowicki, Centrum Nauki Kopernik

Wiedza przyrasta gwałtownie. Naukowcy obmyślają skuteczne sposoby, by dowiedzieć się o świecie jak najwięcej, aby rozumieć reguły gry obowiązujące w naturze. Gotowość człowieka do wchłaniania nowości, wydaje się niezbędnym warunkiem pełnego uczestniczenia we współczesności.
Podczas sesji podejmiemy próbę zmierzenia się z pytaniami:  W jaki sposób centra nauki, interaktywne wystawy i inne podobne przedsięwzięcia powinny reagować na ciągły przyrost wiedzy? Jak i czy, nie sprzeniewierzając się przyjmowanej metodzie („sprawdź to samodzielnie”), wprowadzać tematy trudne lub wręcz niemożliwe do ujęcia w formie eksponatu, pokazu lub warsztatu.

 
Opanować nieopanowanych, czyli trudne sprawy w centrach nauki. Zajęcia warsztatowe

Moderator: Patrycja Pikoń-Kwiatkowska, Centrum Nauki HUMANITARIUM. Ogrody Doświadczeń

Celem sesji jest wymiana doświadczeń na temat sytuacji „trudnych”, które pojawiają się w trakcie zajęć laboratoryjnych, jak i podczas zwiedzania sal ekspozycyjnych. Przedstawimy różne strategie rozwiązywania kłopotliwych sytuacji i radzenia sobie z wydarzeniami kryzysowymi, które zaburzają pożądany tok działań dydaktycznych. Aby pobudzić dyskusję, uczestnicy podzieleni na mniejsze grupy będą omawiać studia przypadków problematycznych, na jakie animatorzy natrafiają w swojej pracy. Pozwoli to bliżej poznać wyzwania, przed jakimi stają pracownicy w różnych centrach nauki oraz spróbować wspólnie wypracować adekwatne i skuteczne metody działań zaradczych.

 
„W moim ogrodzie…” masa doświadczeń. Rzecz o tym, jak zaprojektować, zbudować i cieszyć się ekspozycją plenerową

Moderator: Sylwia Mularczyk, Kielecki Park Technologiczny – Energetyczne Centrum Nauki, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy

Plenerowe wystawy i przestrzeń przeznaczona do organizacji wydarzeń popularnonaukowych poza murami budynku to marzenie wielu instytucji. Podczas sesji zdefiniujemy, co tak naprawdę przyciąga zwiedzających do eksperymentowania na świeżym powietrzu i zastanowimy się, jak zaplanować interaktywną ekspozycję, aby była atrakcyjna i bezpieczna dla dzieci i dorosłych. Porozmawiamy o tworzeniu specyfikacji zamówienia i kryteriach wyboru wykonawcy, przeanalizujemy, z jakich materiałów powinny być zbudowane urządzenia interaktywne, jak je konserwować i zabezpieczać. Podyskutujemy o strefowaniu przestrzeni, komunikatach merytorycznych i zagrożeniach, jakie mogą przed nami stanąć i jak się przed nimi ubezpieczyć.

Sesja odbędzie się w formie zajęć warsztatowych w niewielkich grupach, co pozwoli na efektywną dyskusję, twórczą pracę i wymianę doświadczeń.

 
ABC SPiN – pokazy naukowe

Moderator: Błażej Dawidson, Centrum Nauki Kopernik

Cykl ABC SPiN. Sesja będzie dotyczyć pokazów naukowych, czyli zajęć będących jedną z podstaw naszej pracy. Zajmiemy się praktyczną stroną przygotowania pokazów. Zaprojektujemy mikropokazy, przygotujemy ich prezentację i omówimy wnioski. Takie ćwiczenie pozwoli spojrzeć z różnych perspektyw na ten format naszych działań. Zastanowimy się, co powinno być priorytetem przy konstruowaniu takich zajęć.

 
Wspólny projekt DUN (tylko dla członków SPiN)

 Moderator: Krzysztof Haluch, Centrum Nauki Kopernik

Sesja ma charakter warsztatowy i adresowana jest do członków Porozumienia SPIN, którzy zainteresowani są wspólnym przygotowaniem i realizacją projektu partnerskiego finansowanego ze środków MNiSW na działalność upowszechniającą naukę. Podczas sesji wypracujemy obszary i działania, wokół których będziemy budować wspólny projekt. Efektem naszej pracy będzie jego wstępna koncepcja, a także harmonogram kolejnych działań.

 
ABC SPiN – wyzwania

moderator: Wiktor Gajewski, Centrum Nauki Kopernik

Cykl ABC SPiN. Panel będzie krytycznym podsumowaniem sesji ABC SPiN z poprzednich dni konferencji. Wspólnie z moderatorami i prelegentami tych sesji chcemy zachęcić Państwa do dyskusji o przyszłości „elementarza” naszych działań programowych. Czy uciekając się do sprawdzonych formatów działań popularnonaukowych, zawsze możemy oczekiwać sukcesu? Jakie są ograniczenia pokazów, warsztatów, wykładów, które prowadzi prawie każda z instytucji SPiN? Czy potrafimy nadawać im innowacyjny charakter i nadążać za oczekiwaniami publiczności? Postaramy się wspólnie odpowiedzieć na te pytania.

 
Centronaukowe rozmowy

Prowadzący: Marek Chromicki i Lech Nowicki, Centrum Nauki Kopernik

Będziemy dyskutować o wszystkim, co jest związane z centrami nauki i podobnymi instytucjami. O tym, co jest w naszej pracy interesujące, co trudne, co denerwujące. Nieformalne rozmowy – bo to właśnie one będą stanowić trzon sesji – prowadzone w swobodnie się tworzących i zmieniających zespołach. Tematy rozmów zostały zaproponowane oraz wybrane w drodze głosowania przez uczestników Interakcji – Integracji. Lista wybranych zagadnień jest dostępna wśród materiałów otrzymanych podczas rejestracji przed konferencją.

Nowe tematy można również zaproponować w czasie trwania konferencji. Wystarczy zapisać je na kartce z dopiskiem „Sesja Centronaukowe rozmowy” i zostawić w konferencyjnej recepcji. (Decyzja o dołączeniu nowego tematu do planu sesji będzie uwarunkowana możliwościami organizacyjnymi.)
Uczestnicy będą mieli pełną dowolność wyboru rozmowy i czasu, jaki zechcą jej poświęcić. W każdej chwili można przejść do następnego stolika i przyłączyć się do dyskusji nad innymi zagadnieniami. Sposób organizacji sesji nawiązuje do formatu znanego jako unconference.

Do 10 marca zgłoszonych zostało 29 tematów centronaukowych rozmów. Poniżej ich lista. W pierwszych dwóch dniach konferencji będzie możliwość wprowadzania nowych zagadnień – przedmiotów rozmów. Przeprowadzony zostanie także ranking tematów; wybierane zostanę te, które zainteresują największą liczbę uczestników.
Tematy zgłoszone przed 10 marca:

  1. Planowanie i organizowanie pokazów, zwłaszcza poza siedzibą, tzn. w szkołach, domach kultury, centrach handlowych, itp.
  2. Pokazy – czy jesteśmy skazani na fizykę?
  3. Dzieci i dorośli jako odbiorcy pokazów; komplementarność doświadczeń rodziców i dzieci.
  4. Czy i jak angażować utalentowanych uczniów w działania naszych instytucji, organizacji i firm?
  5. Współpraca centrów nauki z instytucjami, organizacjami i firmami działającymi zgodnie z centronaukowym przesłaniem: Sprawdź to własnymi rękami! Wspólne działania. Dobre praktyki i trudności.
  6. Teksty, rysunki, schematy przy eksponatach interaktywnych. Jak przygotowywać je dobrze?
  7. Jak rekrutujemy animatorów? Jak ich szkolimy? Jakie mamy problemy z ich zatrudnianiem?
  8. Środowiska naukowe przyjmują działania centrów nauki z pewną rezerwą. Czy chcemy wpływać na postawy naukowców wobec nas? Czy już to robimy? W jaki sposób?
  9. Kształtowanie zainteresowania dzieci i młodzieży nauką i zawodem naukowca.
  10. Edukatorzy – pasjonaci. Jak zaangażować osoby z pasją edukacyjną do naszych działań?
  11. Czy instytucje działające na polu edukacji nieformalnej chcą uzyskać wpływ na kształtowanie minimów programowych w edukacji formalnej? Czy należy do tego dążyć?
  12. Czy i kiedy edukacja formalna odejdzie od systemu klasowo-lekcyjnego? (Futurologia edukacyjna.)
  13. Nauczyciele z uczniami na wystawie interaktywnej. Czy nauczyciele właściwie wykorzystują tę okazję?
  14. Wypadki i awarie na wystawach interaktywnych. Co robić, aby było ich jak najmniej? Jak minimalizować ich negatywne skutki dla naszych placówek?
  15. Pokazy i eksponaty, w których wykorzystuje się wysokie napięcia elektryczne. Bezpieczeństwo kontra ciekawość.
  16. Dlaczego tak trudno wytworzyć bardzo dobry eksponat interaktywny?
  17. Konkursy uczniowskie (np. Fizyczne ścieżki, Kangur, Olimpiady przedmiotowe) a centra nauki – zbieramy dobre doświadczenia z współpracy z nimi.
  18. Sztuka w centrach nauki? Po co? Jak? Z kim?
  19. Wymiana informacji o ruchach „makersowych”. Sens działań „makersowych” i możliwości współpracy.
  20. Jak wykorzystać talenty laureatów konkursu FameLab w działaniach centrów nauki i wystaw interaktywnych?
  21. Nowe pomoce naukowe mające swe źródła w eksponatach interaktywnych. Jak je tworzyć?
  22. Finansowanie działań edukacji nieformalnej (w tym wystaw interaktywnych) z budżetów samorządowych.
  23. Standardowa czy niestandardowa? Jaką ofertę programową warto przygotować dla zwiedzających z niepełnosprawnością?
  24. Wydarzenia poza budynkiem instytucji – sposoby realizacji misji i celów centrów nauki poprzez edukacyjne działania zewnętrzne. Wystawy objazdowe, pikniki, imprezy zewnętrzne itp.
  25. Pozyskiwanie funduszy od instytucji i firm komercyjnych. Doświadczenia i pomysły, co działa dobrze, jakie są niebezpieczeństwa i zagrożenia.
  26. Działania programowe dla małych dzieci. Na co warto zwrócić uwagę, co się sprawdza, a czego lepiej unikać.
  27. Programy i aplikacje komputerowe. Co pomaga nam w codziennej pracy?
  28. Reklamacje, skargi, uwagi. Jak poprawić jakość obsługi zwiedzających? User experience w codziennej praktyce.
  29. Jak zachęcać naszych gości aby odwiedzali nasze instytucje wielokrotnie?