Opisy sesji

CZWARTEK, 19 marca 2020 r.

 

Wykład inauguracyjny 

godz. 10.30 – 11.30

Zmiana klimatu – co wiemy na pewno

dr Aleksandra Kardaś – fizyczka atmosfery, popularyzatorka nauki, autorka Książki o wodzie, redaktorka portalu „Nauka o klimacie” i współautorka podręcznika pod tym samym tytułem.

Panele

godz. 12.00 – 13.30 

 
Panel inauguracyjny: Społeczeństwo, nauka i… kryzys klimatyczny 

Moderatorzy: Wiktor Gajewski, Dagmara Szawdyn, Centrum Nauki Kopernik

Zapraszamy do udziału w panelu dyskusyjnym, który rozwinie wątki wykładu inauguracyjnego konferencji. Grono ekspertów-prowokatorów postawi przed Państwem szereg polaryzujących tez, dotyczących zadań i zobowiązań instytucji edukacyjnych i popularyzujących naukę w obliczu kryzysu klimatycznego.

Czy jako środowisko SPiN zabierzemy głos w dyskusji publicznej reprezentując środowisko naukowe? Czy wiemy czego od nas oczekuje publiczność? I wreszcie czy znajdziemy receptę jak uratować świat?

Państwa rolą będzie opowiedzenie się za lub przeciw wygłaszanym tezom, poprzez zajęcie miejsca siedzącego w odpowiedniej części sali. Moderatorzy sesji umożliwią Państwu uzasadnienie swojego stanowiska i rozgrzeją dyskusje wokół tez prezentowanych przez ekspertów.

Prowokować będą: dr. Aleksandra Kardaś (fizyczka atmosfery), Anna Grąbczewska (Fundacja Uniwersytet Dzieci), Sebastian Cichocki (Muzeum Sztuki Nowoczesnej), Piotr Golak (Hevelianum).

godz. 14.00 – 15.30 

 
Jak powstają angażujące formaty wydarzeń?

Moderator: Krzysztof Kornas, Centrum Nauki Kopernik

Paneliści:
dr Monika Koperska, Stowarzyszenie Rzecznicy Nauki
Dagmara Szawdyn, Centrum Nauki Kopernik
Marcin Centkowski, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy

Format sesji: wspólny stół (nowy format). Prowadzący i dwoje lub troje ekspertów. Albo siedzący obok siebie, albo w różnych miejscach przy dużym stole, wymieszani z publicznością. Publiczność częściowo przy stole z nimi (można odchodzić i się dosiadać), częściowo wokół stołu, w okręgu.

Opis sesji
Dobry format nie jest gwarancją sukcesu, ale wszyscy wiemy, co gwarantuje niedopracowany scenariusz. Dlatego dokonamy przeglądu najskuteczniejszych i poszukamy innowacyjnych metod pracy nad dialogowymi formułami wydarzeń oraz zidentyfikujemy wspólne mianowniki najlepszych z nich. Pomówimy o najbardziej nieoczywistym i twórczym przełamywaniu barier między światem nauki i techniki a niespecjalistami. Żeby jednak zanadto nie teoretyzować, o nowych formatach porozmawiamy w nowym formacie, przy „wspólnym stole”. I na konkretnym przykładzie: poszukując idealnego formatu do dyskusji o najbardziej medialnej nemezis naszego gatunku – katastrofie klimatycznej. Praktyczne podejście uzupełni dyskusja o przeszkodach na drodze od pomysłu na format do realizacji wydarzenia oraz o tym, wokół jakich zjawisk, obiektów czy eksperymentów najlepiej budować angażujące wydarzenia, przyciągające zróżnicowaną publiczność.

 
Edukator od wszystkiego, czyli jak nie utonąć w morzu (nie) wiedzy – dobre praktyki edukacyjne

Moderatorka: Sandra Olszewska, Centrum Nauki EXPERYMENT w Gdyni

Paneliści:
Mateusz Bartoszewski, Hevelianum, Gdańsk
Marta Sykut, konsultant ds. szkoleń i rozwoju, Provident Polska, Warszawa

Format sesji: sesja warsztatowa inspirowana metodą world cafe z elementami dyskusji panelowej

Opis sesji
Opieramy się na założeniu, że ludzie noszą w sobie wystarczająco dużo mądrości, kreatywności i energii żeby stawić czoła nawet najtrudniejszym wyzwaniom, tym razem tworząc przepis DIY na wszechstronnego edukatora.

W trakcie warsztatu spróbujemy przyjrzeć się roli edukatorów w centrum nauki i być może uda nam się odpowiedzieć na pytania: Jak specjalista może się odnaleźć w warsztatowej interdyscyplinarności centrów nauki? Jak sobie poradzić gdy: musisz skraść ten show!? Jak mówić o eksponatach na wystawie by nie zanudzać samego  siebie? Czy istnieją metody uniwersalne do bycia edukatorem na medal? Uniwersalne koła ratunkowe, które mogą nas wspomóc w trudnych sytuacjach?

Zapraszamy do wspólnego budowania sieci twórczych pomysłów i przekonań, które staną się inspiracją do działania.

 
Wystawy interaktywne i ekspozycje multimedialne – plusy i minusy

Moderatorka: Agnieszka Woźniak, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy

Paneliści:
Bogdan Janus, Centrum Nauki i Techniki EC1
Krzysztof Horodecki, Edukacyjne Wystawy Interaktywne
Elżbieta Ragan-Drozd, Logic Gate sp. z o.o.

Format sesji: sesja panelowa

Opis sesji
Na czym polega sekret udanej wystawy? Z jakimi wyzwaniami muszą się mierzyć ich twórcy?

Podczas sesji spotkamy się z osobami, które znają ten temat „od podszewki”. Poprzez prezentację kilka wybranych eksponatów, które najbardziej utkwiły im w pamięci – od strony zarówno pozytywnej, jak i negatywnej – opowiedzą nam o procesie projektowania i tworzenia eksponatów oraz całych wystaw.

Następnie wspólnie, w dyskusji moderowanej zastanowimy się, jakie są plusy i minusy tej wymagającej formy przekazu wiedzy, jaką są wystawy interaktywne i ekspozycje multimedialne.

godz. 16.00 – 17.30 

 
Centronaukowe rozmowy

Moderatorzy: Lech Nowicki, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, Marek Chromicki, Centrum Nauki Kopernik

Format sesji: rozmowy

Opis sesji
Dzielimy się wiedzą, informacjami i opiniami. Format sesji – równolegle toczące się rozmowy przy stolikach – umożliwi nam poruszenie wielu spraw, także i takich, na które nie znajdujemy czasu w codziennej bieganinie. W pierwszym dniu konferencji zostanie zaprezentowanych około 30 tematów rozmów związanych z działaniami naszych instytucji, organizacji i firm. Listę tematów będzie można uzupełniać przed rozpoczęciem sesji. Zorganizowany zostanie plebiscyt dla wyłonienia najbardziej istotnych lub pilnych tematów dyskusji. Podczas sesji planowane jest jednoczesne prowadzenie kilkunastu rozmów. Uczestnicy będą samodzielnie wybierać grupy w których wezmą udział w wymianie informacji i opinii.

 
HR Centronaukowców

Moderatorka: Anna Alasińska, Centrum Nauki EXPERYMENT w Gdyni

Paneliści:
Katarzyna Przegiętka, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy
Radosław Miernik, Centrum Nauki Kopernik

Format sesji: warsztat

Opis sesji
Co nas kręci, co nas podnieca? Jaki jest profil pracownika centrum nauki - niezależnie od zajmowanego stanowiska? Chciałabym wspólne zastanowić się, dlaczego tu jesteśmy, co przyciągnęło nas właśnie do takiej a nie innej pracy i jak sprawić, aby iskra popularyzacji nauki trwała, mimo codzienności obowiązków. Jak powinien wyglądać HR wobec centronaukowców i czy kompetencje miękkie są wystarczająco mocno wspierane, tak jak twarde, w naszych instytucjach? Czy może jest to temat, którego się boimy, pomijamy, niedostatecznie inwestujemy? Podpierając się wieloletnim doświadczeniem w branży prelegentów, wspólnie wyciągniemy wnioski, jakimi jesteśmy pracownikami, czy jesteśmy w stanie sprostać współczesnemu rynkowi pracownika i jak sprawić, by kolejne dni w pracy były każdym kolejnym zdumieniem.

 
Maluchy w centrum nauki

Moderatorka: Anna Czarnecka, Laboratorium Wyobraźni PPNT

Paneliści:
Małgorzata Dubilis, Centrum Nauki Kopernik
Angelika Raether, Centrum Nauki EXPERYMENT w Gdyni

Format sesji: sesja panelowa

Opis sesji
Centra nauki coraz częściej stają przed wyzwaniem, jakim jest stworzenie oferty dla dzieci poniżej 7. roku życia. Najmłodsi goście centrów nauki to niezwykle wymagająca grupa odbiorców, która potrzebuje atrakcji odpowiadających na niepohamowaną chęć poznawania świata i jednocześnie angażujących wszystkie zmysły. Pora wspólnie zastanowić się, jakie działania mogą przyczynić się do tego, aby centra nauki stały się miejscami nie tylko przyjaznymi, ale także wspierającymi rozwój najmłodszych. W trakcie sesji przedstawimy rozwiązania wypracowane przez Laboratorium Wyobraźni PPNT, Centrum Nauki Kopernik oraz Centrum Nauki EXPERYMENT w zakresie prowadzenia działań edukacyjno-rozwojowych dla maluchów. Sesja ma za zadanie stać się przestrzenią do wymiany doświadczeń i pomysłów, a także podzielenia się trudnościami, z jakimi zmagają się organizatorzy atrakcji dla najmłodszych odbiorców.

PIĄTEK, 20 marca 2020 r.

godz. 9.00 – 10.30

 
Pokazy na żywo

Moderatorzy: Jacek Mikulski, Mateusz Wyszyński, Centrum Nauki Kopernik

Format sesji: warsztat

Opis sesji
Praca w planetarium czy przy pokazach naukowych polega na umiejętności interakcji z publicznością i zaciekawienia jej tematem. Kluczową rolę grają tutaj techniki prezenterskie. Wystąpienia publiczne wcale nie są trudne – pod warunkiem, że wiesz, jak to robić. W naszym warsztacie doświadczeni prezenterzy i popularyzatorzy zaprezentują Wam techniki improwizacyjne i narracyjne stosowane w pokazach naukowych oraz ćwiczenia z interakcji i dykcji.

Nasi prowadzący pomogą rozluźnić się przed występem na żywo, rozgrzać najważniejsze narzędzie w tej pracy – głos. Ponadto opowiedzą Wam, jak improwizować, abyście umieli zareagować na każdą sytuację.

Na warsztaty zapraszamy osoby pracujące z publicznością w planetariach, jak również prowadzące pokazy naukowe lub inne formy prezentowania nauki, wymagające bezpośredniego kontaktu z publicznością. 

 
Gdy (z)robił się kwas, czyli o rozmowach z trudnym klientem

Moderator: Marcin Centkowski, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy

Paneliści:
Małgorzata Stanasiuk-Mordalska, PGE Giganty Mocy
Szymon Paprocki, Fundacja Profesora Ciekawskiego

Format sesji: warsztat

Opis sesji
Szanujemy naszych gości. Ich zdanie. Rozpoznajemy ich potrzeby i oczekiwania. Chcemy dla nich jak najlepiej. Ale co w sytuacji, gdy „nasze” najlepiej nie odpowiada „najlepiej” w ocenie klienta? Mamy kwas! To od nas. Naszego przygotowania. Zastosowanych zachowań komunikacyjnych zależy jak rozwiążemy tę trudną dla obu stron sytuację. Dzięki udziałowi w sesji masz okazję podzielić się swoimi doświadczeniami i dowiedzieć się jak z „kwasowymi” sytuacjami radzą sobie inni.  

Celem głównym sesji jest wypracowanie zasad i algorytmów komunikacji z trudnymi klientami w instytucjach popularyzujących naukę (i nie tylko). W ramach symulacji (realnych zdarzeń związanych z realizacją oferty edukacyjnej) omówimy różnorodne zachowania i działania komunikacyjne, które można (należy) podjąć w celu rozwiązania sytuacji kryzysowej. Uczestnicy wypracują modele zachowań komunikacyjnych, dla działań podjętych: „tu i teraz”, „przy kasie” i w mediach społecznościowych. Mogę one stanowić punkt wyjścia (a może i gotowe rozwiązania) dla opracowania instrukcji wewnętrznych w tym zakresie, w instytucji w której pracujesz.

 
X pułapek zamówień publicznych

Moderatorka: Julia Nowicka, Logic Gate sp. z o.o.

Paneliści:
Katarzyna Przegiętka - Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy
Elżbieta Ragan-Drozd – Logic Gate sp. z o.o.
Marcin Pietuch, Piotr Giemborek – Fabryka Dekoracji
Anna Zalewska – Centrum Nauki EXPERYMENT w Gdyni

Format sesji: panel

Opis sesji
Niezależnie od tego, czy zamawiasz wystawy, czy je produkujesz – działasz z Prawem Zamówień Publicznych w tle. Sesja ma na celu przedstawienie problemów, z którymi mierzą się zarówno zamawiający, jak i wykonawcy wystaw interaktywnych. Na sesję składają się wystąpienia czworga panelistów – praktyków, którzy przedstawią pułapki Prawa Zamówień Publicznych w obszarze tworzenia wystaw. Dwoje z nich reprezentuje zamawiających, a dwoje - producentów, więc uczestnicy zyskają szerszą perspektywę przy omawianiu kolejnych zagadnień. Wśród tematów: czas potrzebny na przygotowanie oferty czy wykonanie wystawy, formułowanie opisu przedmiotu zamówienia, finansowanie prac, gwarancja, kary itp. Paneliści zaproponują, jak można przewidzieć i pokonać trudności. Panel będzie też przestrzenią dla zadania pytań i wymiany opinii. Dzięki takiej formule uczestnicy opuszczą sesję z listą praktycznych rozwiązań, które mogą zastosować w swojej pracy.

godz. 11.00 – 12.30

 
Dwa w jednym, czyli centrum nauki jako centrum kultury

Moderatorka: Katarzyna Przegiętka, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy

Paneliści:
Anna Alasińska, Centrum Nauki Experyment
Dorota Cieślicka, Hevelianum
Krzysztof Kornas, Centrum Nauki Kopernik
Justyna Strąg, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy

Format sesji: sesja odwrócona

Opis sesji
W Polsce centra nauki funkcjonują zwykle jako formy instytucji kultury. Jeśli rozumiemy słowo kultura w szerokim znaczeniu, to nauka też jest elementem kultury. Z drugiej strony, myśląc o działaniach kulturalnych, mamy  w głowie raczej koncerty, przedstawienia teatralne czy wystawy artystów, a nie warsztaty z chemii, biologii lub programowania. Ta pozorna rozbieżność znaczeń jest naszym zdaniem  szansą na stworzenie czegoś nowego.  Pozwala dotrzeć  do osób, które są „za pan brat” z działaniami kulturalnymi, ale niekoniecznie z nauką i odwrotnie. W trakcie naszego spotkania pokażemy kilka  przykładów udanych działań edukacyjno-kulturalnych, czyli tytułowych wydarzeń „dwa w jednym”. Po prezentacjach, w trakcie dyskusji z prelegentami i uczestnikami, zastanowimy się jakie cechy powinno mieć takie wydarzenie, aby miało szansę przyciągnąć jak najszerszą gamę odbiorców, bez względu na ich zainteresowania i wykształcenie.

 
Planetarium – nie tylko Kosmos

Moderator: Mateusz Borkowicz, Centrum Nauki Kopernik

Paneliści:
Magdalena Sobczak, Centrum Nauki Kopernik
Jacek Mikulski, Centrum Nauki Kopernik
Natalia Oliwiak, Planetarium EC1

Format sesji: Panel

Opis sesji
Rafa koralowa, wnętrze ludzkiego ciała, miasto a może dziedziny takie jak matematyka, historia lub paleontologia? Podczas sesji „Planetarium – nie tylko Kosmos” zasiądziemy pod kopułą nowoczesnego Planetarium Centrum Nauki Kopernik, a uczestnicy podzielą się wiedzą dotyczącą wykorzystania półsferycznego ekranu planetarium, pomysłami, metodami przedstawiania świata pozakosmicznego oraz sztuki. Ponadto będziemy mogli obejrzeć animacje fulldome (wyświetlane na całym półsferycznym ekranie) przygotowane przez naszych gości. Zachęcamy do dyskusji na temat dziedzin, które nie gościły jeszcze w planetariach, a jest w nich spory potencjał. Planetarium to znacznie więcej niż popularny VR!

Sesja składa się z krótkich prezentacji, a następnie z panelu, który ma na celu zainspirować pracowników centrów nauki do wykorzystania technologii współczesnego planetarium.

 
Szkiełko i oko. I co jeszcze? O tworzeniu i funkcjonowaniu eksponatów interaktywnych

Moderator: Lech Nowicki, Narodowe Centrum Badań Jądrowych

Liderzy grup warsztatowych
Marta Fikus-Kryńska, Centrum Nauki Kopernik
Bartosz Klepacki, Morskie Centrum Nauki im. Jerzego Stelmacha
Karolina Perrin, Małopolskie Centrum Nauki Cogiton

Format sesji: warsztat i dyskusja

Opis sesji
Użytkownik interaktywnego eksponatu wykonuje czynności, których ogół nazywamy doświadczaniem. Podczas tych działań zmysły dostarczają użytkownikowi bodźców przydatnych do analizy zjawisk i do budowania wiedzy. Tak realizowana jest funkcja poznawcza eksponatu. Dobry eksponat działa jednak także na sferę emocjonalną: zaskakuje przebiegiem zjawiska, wywołuje uśmiech, radość, czasem i zachwyt, budzi uczucia estetyczne a czasem zachęca do działań zespołowych. Jak projektować eksponaty, by zarysowane funkcje (poznawcza i emocjonalno-socjalizująca) harmonizowały ze sobą i uzupełniały się? W dyskusji wykorzystamy przykłady konkretnych eksponatów. Ich prototypy przeanalizujemy wcześniej podczas warsztatu. Wspólnie zastanowimy się, jak zadbać o emocjonalne doznania odbiorców, nie zapominając o – obowiązkowym w nauce – „mędrca szkiełku i oku”.