Pokazać-Przekazać 2009

Jak sprawić, by zdobywanie wiedzy stało się wspaniałą przygodą? Czy lekcje w szkołach mogą być „wystrzałowe”, a uczniowie chętni do nauki? Czy eksperymenty prowadzone na lekcjach muszą być drogie?

Blisko 110 osób wzięło udział w konferencji Pokazać-Przekazać dla demonstratorów i popularyzatorów nauki, która odbyła się w dniach 12-14 marca 2009 r. Była to już III edycja tej konferencji; w tym roku skierowana głównie do nauczycieli, którzy przeprowadzają na lekcjach eksperymenty, by w ten sposób wyjaśniać prawa nauki i pobudzać kreatywność uczniów.
Podczas targów eksperymentów zorganizowanych na rozpoczęcie konferencji, w czwartek 12 marca, mogli oni wymieniać się doświadczeniami i dyskutować na temat warsztatu prowadzenia eksperymentów. Targi odbyły się po raz pierwszy w Polsce – nauczyciele oraz przedstawiciele centrów nauki prezentowali swoje doświadczenia i przeprowadzali pokazy naukowe z różnych dziedzin wiedzy. Można było zobaczyć m.in.: jak działają przekładnie zębate, odkryć niezwykłe własności figur przestrzennych, dowiedzieć się, jak Faraday zbudował pierwszy silnik oraz przy użyciu binokularów przyjrzeć się zwierzętom żyjącym w Bałtyku i w rejonie Indopacyfiku.

Tego dnia uhonorowani zostali także nauczyciele przygotowujący oparte na doświadczeniach autorskie lekcje: odebrali nagrody i dyplomy w konkursie Wystrzałowa lekcja. Zdobywca pierwszego miejsca na najlepszy scenariusz lekcji z użyciem eksperymentu w kategorii chemia – mgr inż. Danuta Jesiak
z Zespołu Szkół im. Hipolita Cegielskiego w Rogoźnie – pokazała „Dlaczego preparatu Spec do rur nie można stosować do instalacji aluminium”. Eksperyment ten badał właściwości aluminium, pokazywał różne metody otrzymywania wodoru, a także uświadamiał uczniom obecność chemii w życiu codziennym.

Następnego dnia, w piątek 13 marca, nauczyciele oraz inni popularyzatorzy uczestniczący w konferencji dyskutowali o sposobach na tanie eksperymenty, o współpracy z centrami nauki oraz o organizowaniu szkolnych klubów doświadczalnych i festiwali nauki. Uczestnicy konferencji wzięli też udział
w  warsztatach na temat „science communication”,  prowadzonych przez specjalnego gościa konferencji - prof. Franka Burneta z Wielkiej Brytanii. Ten znany na świecie specjalista w dziedzinie „science communication”, z wieloletnim doświadczeniem w organizowaniu i szkoleniu z interaktywnych
i alternatywnych form edukacji, dzielił się z uczestnikami konferencji swoimi  doświadczeniami na temat popularyzacji nauki i sposobów komunikacji naukowej.
W sobotę, 14 marca uczestnicy mogli zobaczyć prof. Burneta podczas nietypowych działań popularyzujących naukę. Moderował publiczną dyskusję pt. „Poznaj maszynę genową”. Dotyczyła ona społecznego i etycznego znaczenia najnowszych odkryć genetycznych oraz najbliższej przyszłości tej dziedziny nauki. Dyskusję poprzedziła krótka inscenizacja przeprowadzona przez animatorów Centrum Nauki Kopernik, która w żartobliwej formie wprowadziła widzów w temat dotyczący genetyki człowieka. Uczestnicy dyskusji zastanawiali się m.in., czy chcieliby w przyszłości ujawić swoje profile genetyczne wraz z chorobami i niektórymi zapisanymi w nich skłonnościami na użytek policji, rządu czy szkoły oraz jakie mogłoby to mieć konsekwencje.

Kiedy?

12-14 marca 2009