Centrum Nauki Kopernik
  • Odwiedź nas
  • Bilety on-line
  • Wystawy
  • Laboratoria
  • Warsztaty
  • Planetarium
  • Wydarzenia
  • Klub Kopernika
  • Dla dorosłych
  • Dla rodziców
  • Dla Nauczycieli
  • O centrum
  • Partnerzy
  • Oferta dla firm
  • Szukaj
  • PL ENG РУ 

Wieczór trzeci
„Ja, robot”

Robotyka to bardzo młoda dziedzina nauki: roboty przemysłowe pojawiły się na początku lat 60. XX wieku. Od tego czasu na dobre zadomowiły się w fabrykach, gdzie wykonują najbardziej monotonne prace przy taśmie produkcyjnej. Czy tylko tam? W ostatnich latach coraz więcej dziedzin życia nie może obejść się bez wsparcia automatów. Są roboty-saperzy do rozbrajania ładunków wybuchowych i roboty-chirurdzy, wykorzystywane do żmudnych i precyzyjnych operacji kardiologicznych i neurologicznych. A zaczęło się od futurologicznego pomysłu czeskiego pisarza Karela Čapka, który w roku 1920 napisał sztukę „R.U.R.”. Opowiadała o świecie, w którym człekokształtne automaty produkowano masowo, aby ulżyły ludziom w ciężkiej pracy. Czy nadejdą czasy, kiedy idea Čapka ziści się i roboty całkowicie zastąpią człowieka?

Anatomia wieczoru
18 lipca, temat wieczoru: „Ja, robot”
godz. 19.00 – 22.00, wejście od 18.30

Bilety: www.bilety.kopernik.org.pl lub w kasach w dniu wydarzenia
Cena biletu – 25 zł.
Liczba miejsc na poszczególne wydarzenia w ramach wieczoru jest ograniczona.
Zakup biletu oznacza akceptację regulaminu imprezy.

W programie zwiedzanie galerii CNK, krótkie (od 10 do 30 min.), interaktywne działania rozrywkowe, symultanicznie odbywające się w przestrzeniach galerii, a także pokazy w Planetarium. Oprawę świetlną całego wieczoru przygotowała reżyserka oświetlenia Katarzyna Łuszczyk.

Miniwarsztat

  • Miniwarsztat „Reactable”
    Reactable umożliwia komponowanie muzyki za pomocą kodów kropkowych, znajdujących się na kostkach. To - mówiąc najprościej - syntezator przewleczony na lewą stronę. Klocki, które widzimy na podświetlonym blacie, w tradycyjnym instrumencie schowane są w pudle. Tutaj oscylator, filtry, generatory, modulatory przybrały postać zgrabnych technokubików generujących i przetwarzających dźwięki. Zachodzące między nimi interakcje odzwierciedlają animacje na powierzchni stołu. Można sterować parametrami brzmienia kostek przez obracanie ich wokół własnej osi. Wszystko to zaopatrzono w futurystyczny interfejs i tak powstał instrument na miarę XXI wieku. Wypróbuj go!

Openlab w Pracowni Robotycznej

  • Robonova – roboty humanoidalne
    Roboty humonoidalne potrafią samodzielnie poruszać się na dwóch nogach, tańczyć, robić pompki, a nawet stać na głowie! Sam przetestuj robonovę i zobacz jej możliwości w trakcie ćwiczeń gimnastycznych robotycznych zawodników mieszkających w pracowni robotycznej.

  • Roboty przemysłowe
    Gdzie wykorzystuje się roboty przemysłowe? Czy możliwa jest wspólna praca robota i człowieka na jednej linii produkcyjnej? Przekonaj się, jak precyzyjnie roboty wykonują powtarzające się czynności, podczas wizyty w open labie. Spróbuj swoich sił w ręcznym sterowaniu robotem albo odgadnij co robot narysował.

  • Światłoluby
    Jak widzą roboty? Czy dobrze radzą sobie w ciemnościach? Zawody w sterowaniu samodzielnie skonstruowanymi robotami przy użyciu światła. Komu uda się najszybciej dotrzeć do mety Światłolubem?

Minilab

  • Latający robot
    Stanowisko, na którym zwiedzający mają okazję sterować latającym dronem. Sterowanie odbywa się za pomocą smartfonu Samsung Galaxy SII. Zadanie osoby sterującej polega na pokonaniu wytyczonej trasy oraz powrót i wylądowanie na wydzielonym dla robota polu.

Gra fabularna po wystawach: „Labirynt cybernetyczny”
Zostań Pacmanem w cyberlabiryncie, w który zmieni się Centrum Nauki Kopernik. Labirynt będzie widoczny tylko dla uczestników gry. Aby go przejść, należy rozwiązać kilkanaście zadań związanych z eksponatami Kopernika. Uczestnik ma możliwość rozpoczęcia gry w różnych miejscach oznaczonych kolorami, odpowiadając na pytania z karty gry. Grający sam rysuje labirynt, w którym jest uwięziony. Celem gry jest znalezienie wyjścia z labiryntu i na koniec – stoczenia walki z robotami. Każdy specjalnie oznaczony kolorem eksponat będzie wskazówką pozwalającą znaleźć drogę wyjścia z wirtualnego labiryntu. W rozwiązaniu zagadki wyjścia będą wspierać uczestników agenci (czyli animatorzy).
Koncepcja i koordynacja: Krzysztof Mikołajewski

Muzyka na żywo
Artur 8 – szara eminencja polskiej sceny disco/house, dj, kolekcjoner płyt, dyrektor artystyczny festiwalu Astigmatic, współtwórca kolektywu King Of Kong oraz organizator niezliczonej ilości imprez w całym kraju. Swoją przygodę z dj’ką rozpoczął w 1994 roku w Berlinie, gdzie również wtedy mieszkał i pracował w Lodown Magazine. Po przeprowadzce do Warszawy stał się jednym z najbardziej konsekwentnych i śmiałych promotorów w Polsce. To dzięki niemu nad Wisłą do dziś gościły takie sławy jak: 2 Many DJ’s, Metro Area, Ivan Shmagge, Henrik Schwarz,Todd Terje, Aeroplane, The Glimmers, Juan Maclean, Daniel Wang czy ostatnio Glass Candy. W 2003 roku w Płocku jako dyrektor artystyczny wykreował jeden z pierwszych festiwali z muzyką elektroniczną we wschodniej Europie – Astigmatic. W 2008 roku pod jego kuratelą ukazała się płyta “Astigmatic inspired By Chopin”, która była częscią kampanii w walce stolicy o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. Na albumie znależć można produkcje topowych europejskich artystów z takich labeli jak Ed Banger, Eskimo czy Gomma, zainspirowanych twórczością Fryderyka Chopina. Obecnie Artur 8 koncentruje sie na swoim producenckim projekcie King Of Kong, który współtworzy razem z Maxem Skibą, a którego remiksy można znależć w chartsach takich osób jak Erol Alkan czy Aeroplane a także na roli menadżera młodych, obiecujących artystów (m.in THE KDMS). Oprócz tego jest chyba jednym z niewielu rodzimych didżejów, którzy regularnie występują w topowych zagranicznych klubach od Moskwy po Londyn

Pokazy filmów animowanych
Filmy będą wyświetlane przez cały wieczór w pętli w bloku 30-minutowym. Wybór filmów:

  • „Maska” , reż. Bracia Quay, czas: 23’
    Scenariusz filmu jest adaptacją powieści Stanisława Lema o tym samym tytule. Akcja filmu toczy się w zaawansowanym technologicznie, ale jednocześnie feudalnym świecie. Demoniczna kobieta-robot o imieniu Duenna została stworzona po to, aby wypełnić pewną misję. Jednak będzie musiała dokonać wyboru, pomiędzy wywiązaniem się z zadania do którego została powołana a miłością.

  • „Mantis” , reż. Grzegorz Jonkajtys, czas: 5’35”
    Opowieść o odwiecznym pragnieniu stworzenia życia. Historia o samotności, poszukiwaniu bliskiej istoty. „Mantis” to film o Pigmalionie przyszłości - samotny robot chce skonstruować dla siebie partnerkę. Udaje mu się w momencie, kiedy znajduje na śmietniku robota, którego "ożywia". Jednak, w przeciwieństwie do mitu, Pigmalion przyszłości kończy tragicznie, jeżeli można mówić o tragicznym końcu robota: jego dzieło niszczy go i wyrzuca.

  • „Konstruktor”, reż. Tessa Moult-Milewska, czas: 13’30”
    Konstruktor jest poświęconym swojej pracy samotnikiem, konstruującym bliźniacze kopie swoich klientów. Zatraca myśli podczas pracy, do momentu kiedy brakuje klientów i nie ma już komu pomagać, a laboratorium wydaje się zimne i puste. Aby oszukać samotność projektuje stworzenie na swoje podobieństwo, ale co jeśli okaże się lepsze od niego?
    Wybór filmów: Iwona Kamińska-Gosk.

Pokazy nieba w Planetarium
Lipcowe noce są idealne do obserwacji nocnego nieba. Czy zastanawialiście się kiedyś, co to jest Droga Mleczna i z czego jest zbudowana? Podczas pokazów na żywo prowadzonych w Planetarium opowiemy o naszej Galaktyce i o robotach, które pomagają nam poznawać wszechświat. Z pomocą w pokazaniu Państwu szesnastu milionów gwiazd przyjdzie nam nasz własny robot, o którym także państwu opowiemy. Zapraszamy do Nieba Kopernika!
Pokazy trwają do 20 min.

Roboty na scenie w Teatrze Robotycznym
„O królewiczu Ferrycym i królewnie Krystali” to jedna z najsłynniejszych bajek robotów Stanisława Lema. Opowiada o przewrotnej królewnie i zakochanym w niej po uszy królewiczu, który by zdobyć jej rękę uciec się musi do ryzykownej mistyfikacji. Wyrafinowana gra miłosna w wydaniu androidów o jakże ludzkich cechach, uczuciach i odruchach.

Teatr Wysokich Napięć przedstawia „Elektrony w akcji”
Czy prąd płynie w kablach tak, jak woda w rurach? Czym jest plazma? Co to jest wiatr jonowy? Jak działają urządzenia bezprzewodowe? Zapraszamy do najbardziej elektryzującego teatru w Polsce, gdzie napięcie rośnie do setek tysięcy woltów. W rolach głównych: generator Van de Graaffa, przy którym włosy stają dęba, a metalowe przedmioty przemieszczają się „same”, i transformator Tesli, służący do domowej produkcji piorunów, a także drabina Jakuba, oraz kule i rury plazmowe. A wszystko po to, by poznać i zrozumieć zasady rządzące elektromagnetyzmem.

Warsztaty z ekspertami
1. Roboty do roboty! czyli eksperci z Laboratorium Instytutu Automatyki i Robotyki Politechniki Warszawskiej zaprezentują prototypy dwóch mobilnych robotów własnej konstrukcji.

  • Robot Kurier to autonomiczna platforma kurierska do przemieszczania się wewnątrz budynku i wykorzystywana np. do przenoszenia dokumentów. Jak na pomoc biurową przystało, posiada głowę (animatroniczną z monitorami LCD), ręce (czyli ramiona-manipulatory z chwytakami) oraz nogi - a raczej kółka, na których jeździ z prędkością 0,6 m/sek (2 km/h). Do orientowania się w terenie wykorzystuje skaner laserowy, kamerę 3D oraz router Wi-Fi. Posiada czujniki zbliżeniowe na podczerwień i czujniki przeszkód, a na wszelki wypadek dodatkowo jeszcze mechaniczny zderzak. Wszystkim oczywiście steruje komputer.
  • Robot RoMegAT to duża platforma laboratoryjno-terenowa o napędzie 4×4 lub 2×3 wykorzystywana w dydaktyce oraz projektach naukowych związanych z autonomiczną nawigacją pojazdów terenowych. Sterowany komputerem i wyposażony w skaner laserowy, kamerę 3D (system stereowizji i system audio), a atakże router z anteną oraz moduły GPS i GPRS. Porusza się z prędkością 1,7 m/sek (ok. 6 km/h - czyli jak dziarsko idący człowiek) i może pokonać przeszkodę do 10 cm.

2. „Kod robota – jak robot odczuwa emocje?” Krzysztof Kubasek

  • Jaki jest „kształt” emocji widziany oczami robota? W jaki sposób robot komunikuje się z człowiekiem? Co odpowiada za to, czy robot jest przyjazny, miły, rozumiany i jak wiele różni nas od maszyn, a w czym jesteśmy do nich podobni? Te i inne zagadnienia poruszy na swoim spotkaniu projektant Krzysztof Kubasek oraz opowie o doświadczeniu projektowania robotów przyszłości wraz z Politechnika Wrocławska. Ciekawostka spotkania będzie interaktywna głowa robota Flash, prezentowana na wielu światowych pokazach robotów społecznych.

    Krzysztof Kubasek - projektant wzornictwa przemysłowego, założyciel oraz lider produkt Dizajn Studio. Jego działalność koncentruje się na projektowaniu innowacyjnych rozwiązań dla przedsiębiorstw uwzględniając aspekty ergonomii, technologii oraz możliwości komputerowego wspierania wytwarzania. Głównym celem jego pracy stworzenie produktu przyjaznego dla użytkownika. Wraz z Politechniką Wrocławską pracuje nad projektami robotów społecznych, poprawiających jakość życia ludzi.
    Jego prace prezentowane były m.in. na Arena Design Poznań, London Science Museum, FLASH on Innovations-Technology-Machines Poland Fair, Technology ISH Exposition Frankfurt, CEBIT Hannover, Robots on Tour, Zurich, Szwajcaria. Na Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych prowadzi badania naukowe na temat zrównoważonego rozwoju w produkcji produktów codziennego użytku. Założyciel Koła Naukowego Pawilon De Factory na Wrocławiu, animującego postawy ekologiczne.

Spektakl Teatru Improwizowanego Klancyk pt. „Longplay robotów”
Spektakl „Longplay” inspirowany będzie robotami. Publiczność zostanie poproszona o jedno słowo-skojarzenie, które stanie się inspiracją dla monologu i serii scen, układających się w kolaż skojarzeń i nawiązań.
„Longplay” to długa forma improwizowana, w której sceny inspirowane są różnymi tekstami kultury – od powieści („Kochanie, zabiłam nasze koty” Doroty Masłowskiej), przez felietony (Jakub Żulczyk, Agnieszka Drotkiewicz), haiku (Dariusz „Brzóska” Brzóskiewicz), po muzykę (Jack Kleyff, Paula i Karol, Marcin Masecki) – oraz osobami, które  grają z Teatrem Improwizowanym Klancyk (Maciej Stuhr). Żadnych gier, żadnych wymyślnych założeń, tylko fabuła, wyimprowizowana oczach widzów przez kilka osób umiejscowionych na scenie i wyposażonych w niepowtarzalne umiejętności kojarzenia rzeczy z rzeczami. Czasem całkiem dziwnych rzeczy.

Klancyk jest jedną z pionierskich grup impro w Polsce. Ich autorskie komediowe spektakle, powstające na bieżąco, bez przygotowania i zainspirowane podpowiedzią publiczności, można oglądać w warszawskich klubach od 2006 roku. Klancyk działa też w przestrzeni publicznej, pisze, koncertuje, realizuje słuchowiska i filmy, prowadzi warsztaty improwizacji, ogarnia chaos, krzepi, drażni i łączy ludzi. Teatr współpracował m.in. z Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego, Staromiejskim Domem Kultury, Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza, Muzeum Powstania Warszawskiego, Centrum Nauki Kopernik, Amnesty International, Bluszczem i Radiem Wnet. Zdobyli wyróżnienie na Festiwalu FAMA (2011 r.), występowali na przeglądach i festiwalach w całym kraju. Ich spektakle na stałe goszczą w repertuarze Klubu Komediowego Chłodna 25 (aktualnie Klubu Komediowego na Noakowskiego 16)  i Klubu Powiększenie w Warszawie. W 2012 roku odbyli wyprawę za ocean, gdzie uczyli się pod okiem mistrzów improwizacji komediowej z Teatru iO w Chicago. Klancyk to: Maciek Buchwald, Krzysztof Dziubak, Bartosz Młynarski, Błażej Staryszak, Michał Sufin i Krzysztof Wiśniewski.

Opis zdjęcia: Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing, eiusmod tempor. Ut enim ad minim veniam.

  • fot. Agata Steifer
  • fot. Agata Steifer
  • fot. Agata Steifer
  • fot. Agata Steifer
  • fot. Agata Steifer
  • fot. Agata Steifer
  • fot. Agata Steifer
  • fot. Agata Steifer