Sesja krótkich formatów

Normy, trendy, odchylenia – statystyczne opracowania wyników eksperymentów w KMO 

Główne pole działania klubowiczów to eksperymentowanie. Wyniki przeprowadzonych eksperymentów często można nie tylko obserwować, ale też wyrazić liczbowo, opracować z użyciem narzędzi statystycznych, pozwalających wyciągnąć kolejne wnioski dotyczące badanego zjawiska. Wnioskowanie na podstawie wyników doświadczeń stanowi nieodłączną część pracy naukowca. Warto wdrażać do takich działań naszych klubowiczów. Podczas warsztatów zapoznamy się z metodami zbierania danych, ich opracowywania oraz wnioskowania statystycznego na poziomie przystępnym nawet dla najmłodszych klubowiczów. W opracowywaniu uzyskanych danych pomogą nam narzędzia informatyczne: arkusz kalkulacyjny i program VuStat. Zaplanujemy eksperymenty z dominującej w danym Klubie dziedziny nauki, a także zastanowimy się nad sposobem zebrania i opracowania danych.

Organizowanie obozu naukowego 

Dzieci (starsze i młodsze) lubią obozy. Może dlatego, że każdy wyjazd, choćby niedaleki, stanowi atrakcję, a może po prostu poza szkołą łatwiej jest się uczyć. Tak czy inaczej, warto ten wyjazdowy zapał wykorzystać i zabrać swoich podopiecznych na obóz naukowy. Brzmi poważnie, a nawet zobowiązująco. Bez wątpienia, jeśli chcemy taki wyjazd dobrze przygotować, musimy go solidnie zaplanować. Dobrze przy tym skorzystać z doświadczeń instytucji, która się tym zajmuje od lat. A właśnie Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci od 36 lat organizuje takie wyjazdy i chętnie podzieli się swoimi doświadczeniami i sprawdzonymi rozwiązaniami. Przedstawicielka KFnRD - Maria Mach - nie tylko opowie o organizowanych przez siebie obozach i warsztatach, ale wspólnie z uczestnikami postara się znaleźć odpowiedź na pytanie, jak sobie poradzić z wyzwaniami w specyficznym kontekście konkretnych Klubów. 

Jedno doświadczenie na każdym poziomie

Czy da się przeprowadzić to samo doświadczenie zarówno z licealistami, jak i najmłodszymi uczniami szkół podstawowych? Jak to zrobić, by eksperyment zaciekawił i jednych, i drugich? By skłonił ich do zadawania pytań i dalszej eksploracji danego zagadnienia? Podczas warsztatów przeprowadzimy kilka doświadczeń nadających się dla dzieci w różnym wieku i wspólnie zastanowimy się, jak poszerzać zakres merytoryczny przeprowadzanych eksperymentów w miarę rosnących możliwości poznawczych klubowiczów. Poszukamy odpowiedzi na takie między innymi pytania: Czy rośliny produkują śmieci? W jaki sposób dostosowywać sposób prezentowania eksperymentów do poziomu percepcji uczniów? Do tego wszystkiego dojdziemy poprzez samodzielne działanie, poszukiwanie, odkrywanie i zabawę.

Łódko, płyń! 

Co zrobić, żeby łódka pływała? Jak przygotować prosty napęd dla drewnianych łodzi? Czy napęd parowy jest lepszy od wioseł, a może wygrywa poduszkowiec? Na wszystkie te pytania odpowiedzą uczestnicy warsztatów! Otrzymają trzy modele łodzi i ich zadaniem będzie skonstruowanie różnych rodzajów napędu, które na koniec zostaną przetestowane. Konstruktorzy będą mieli do dyspozycji piły, śrubokręty, gorący klej, młotki… Podczas zajęć próbie poddana zostanie umiejętność szybkiego tworzenia prototypów. 

Doświadczaj – badaj, czyli od eksperymentu do projektu w przedszkolu 

Nikogo nie trzeba specjalnie przekonywać, że już najmłodsze przedszkolaki uwielbiają eksperymentować, odkrywać, badać. Maluchy mają w sobie ogromną ciekawość świata i niezrównaną zdolność odczuwania fascynacji tym, co je otacza. Zadają mnóstwo pytań, ale pragną też same zdobywać odpowiedzi. Jedno doświadczenie może stać się przyczynkiem do kolejnych eksperymentów, a nawet całego projektu badawczego. Niepostrzeżenie mali odkrywcy przeobrażają się w naukowców, którzy sami stawiają hipotezy i ustalają sposób ich weryfikacji, planują działania, obserwują, zapisują, analizują i wyciągają wnioski. Podczas tych warsztatów uczestnicy wykonają proste eksperymenty, a następnie, formułując pytania badawcze, rozwiną je w projekty oparte o metodę badawczą. Badać wszak można wszystko, nie tylko zjawiska fizyczne czy chemiczne – inaczej mówiąc świat przyrody, ale także dzieje Ziemi, historię ludzi, zabytków czy powstawanie emocji i uczuć.  

Złe dobrego początki, czyli rzecz o motywowaniu do eksperymentowania

W czasach nadmiaru bodźców oraz szybkich nagród często zmagamy się z frustracją i poczuciem zniechęcenia (zarówno naszym własnym, jak i naszych podopiecznych). Trudno jest nam utrzymać zainteresowanie naszych podopiecznych podjętymi przez nich wyzwaniami, nawet jeśli na początku wydawały im się one pasjonujące. Jak zachęcić klubowiczów do aktywnego uczestnictwa w spotkaniach? Jak zmotywować ich do stawiania wciąż nowych pytań? Podczas warsztatów poznamy konkretne narzędzia i metody wspierania i rozwijania u klubowiczów (i ogólnie u uczniów), dociekliwości naukowej, motywacji do eksperymentowania i podejmowania kolejnych prób stawiania pytań badawczych, tworzenia hipotez, uzasadniania swoich argumentów.

Zacznij od Bacha 

Punktem wyjścia do prowadzonych w ramach Klubu zajęć może być wszystko. My proponujemy, by stała się nim muzyka. Podczas warsztatów sprawdzimy, gdzie ukrywa się dźwięk i jak można z nim eksperymentować. Każdy uczestnik będzie miał możliwość skonstruowania, z prostych i dostępnych materiałów, własnego instrumentu, który może później odtworzyć w pracy z klubowiczami. Ale to dopiero początek. Stworzymy też orkiestrę i zakończymy warsztaty wspólnym koncertowaniem!  

Narysuj mi baranka – notatki wizualne w Klubie  

Rysować każdy może! Bez względu na to, czy uważasz, że masz talent do rysowania, czy nie, zapraszamy Cię na szkolenie z robienia notatek wizualnych. To umiejętność, której każdy może się nauczyć! Jeśli zastanawiasz się, jak wykonać niepowtarzalny kontrakt obowiązujący w Twoim Klubie, jak tworzyć atrakcyjne materiały dla klubowiczów czy po prostu jak sporządzać przejrzyste i estetyczne notatki rysunkowe – to szkolenie jest dla Ciebie! Poznasz tu kilka krojów liter oraz zasady stosowania podkreśleń i cieniowania. Stworzysz też swój bank podstawowych postaci, symboli, linii, strzałek, ramek, dymków. Pamiętaj, jeden obraz jest wart tysiąc słów!

W grupie siła! Gry sprzyjające pogłębianiu współpracy

Działalność KMO to nie tylko eksperymenty i projekty. Klub to także przestrzeń, w której dzieci uczą się współdziałania, budowania relacji, wypracowywania rozwiązań, dyskusji i wspólnego odkrywania. Budowanie zespołu nie zawsze jest jednak proste. Co zrobić, kiedy klubowicze nie potrafią się ze sobą dogadać? Jak sprawić, by nowi uczestnicy spotkań szybko zadomowili się w KMO i jak budować w klubowiczach poczucie wspólnoty? Pokażemy, jak sprostać temu wyzwaniu. Zaproponujemy proste gry i zabawy, dzięki którym Wasi podopieczni lepiej będą mogli poznać się nawzajem i które ułatwią im dalszą współpracę.

Aplikacja edukacja!

Wszechobecne smartfony – źródło niekończących się dyskusji w szkołach i domach, a jednocześnie nieocenione narzędzie do eksploracji świata! Jakie badania można przeprowadzić dzięki zainstalowanym w naszych smartfonach aplikacjom i wbudowanym w nie czujnikom? Jak wykorzystać potencjał narzędzi on-line do prezentacji wyników badań i dzielenia się wiedzą? Podczas warsztatów poznamy aplikacje i programy ułatwiające prowadzenie badań oraz mniej znane funkcje narzędzi, które mamy w telefonach.

Dyrektorzy Młodych Odkrywców – debata          

Dyrektorzy szkół i przedszkoli to opiekunowie edukatorów. Jeśli umieją zapewnić nauczycielom poczucie bezpieczeństwa, ci lepiej uczą. Tak przynajmniej wynika z debaty, która odbyła się na tegorocznej konferencji Pokazać – Przekazać w Centrum Nauki Kopernik. Na dyrektorach ciąży wiele obowiązków. Ostatnio dodatkowo borykają się z rosnącą frustracją nauczycieli dotkniętych skutkami reformy. Jak wyjść naprzeciw potrzebom nauczycieli w nowej szkolnej rzeczywistości? Chcielibyśmy nawiązać współpracę z dyrektorami, żeby móc ich aktywnie wspierać, ale również promować i rozwijać KMO w szkołach w całej Polsce. Zapraszamy do burzy mózgów doświadczonych Opiekunów KMO, dyrektorów i wicedyrektorów szkół oraz osoby ściśle z nimi współpracujące. Spróbujemy zbudować zespół, który następnie stworzy najbardziej praktyczny model takiej współpracy. Nad modelem planujemy pracować przez cały kolejny rok. I kto wie, może już w 2021 zorganizujemy w Koperniku konferencję dla dyrektorów szkół?