Warsztaty w przestrzeni wystaw

Młoda dziewczyna rysuje na kartce coś, co obserwuje w oddali przez niewielki pierścień

Ekspozycja Centrum Nauki Kopernik to nie tylko miejsce zabawy, ale i uczenia. Zwiedzanie wystaw i interakcja z eksponatami pozwala nie tylko budować pozytywne skojarzenia z nauką, ale również przekazuje wiedzę przyrodniczą i skłania do refleksji humanistycznej.

Wykorzystanie wystaw Kopernika w procesie szkolnej edukacji wymaga jednak dobrego poznania zarówno samego Centrum, jak i sposobów w jaki konstruuje się przestrzeń edukacyjną w centrach nauki. O ile pierwsze zadanie znakomicie wypełniają Nauczycielskie Popołudnia z Kopernikiem, o tyle drugi cel wymaga już dłuższego zatrzymania się nad dydaktycznymi i pedagogicznymi aspektami wizyty w centrum nauki. Szansą na to są Warsztaty w Przestrzeni Wystaw.

OBLICZE*NIE*WPROST. Warsztaty dla nauczycieli towarzyszące wystawie czasowej Lustra. Sprawdź »

Centrum oferuje kilka stałych warsztatów tematycznych dla edukatorów, dotyczących różnych aspektów nauczania i wychowania:

Eksponaty i Eksperymenty: centra nauki i uczenie przez dociekanie

Warsztat Eksponaty i Eksperymenty wprowadza uczestników w tajniki tworzenia przestrzeni i narzędzi sprzyjających uczeniu się, a w szczególności interaktywnych eksponatów, które są podstawą działania centrów nauki. Drugim celem tego warsztatu jest przybliżenie uczestnikom metody IBSE, czyli nauczania przez dociekanie. W trakcie warsztatu, na przykładzie prostych zjawisk przyrodniczych uczestnicy prześledzą różnice pomiędzy doświadczeniem, a eksperymentem, a także zbadają rolę motywacji i refleksji w procesie poznawania praw naukowych.

Nauka w Puszce: od naukowca do nauczyciela i z powrotem

Warsztat ten stanowi okazję do zmierzenia się z własnymi emocjami i zaskakującymi pytaniami, dotyczącymi samej istoty pracy naukowca i nauczyciela. Starannie dopracowana formuła zajęć rozbudza ciekawość uczestników, a następnie buduje napięcie aż do finału. Choć nie wszystko w tych warsztatach jest łatwe i bezproblemowe, każdy element jest potrzebny, aby wyraźniej podkreślić przesłanie, które w równym stopniu dotyczy nauk przyrodniczych, co humanistycznej refleksji.

Trzy kroki do kreatywności: myśleć w głąb, wszerz i w bok

Warsztat o pedagogice kreatywności i rodzajach myślenia skierowany jest do wszystkich, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę o sposobach funkcjonowania ludzkiego umysłu. Czym jest i skąd się bierze kreatywność? Jakie są rodzaje kreatywności? Po czym poznać, że ktoś jest kreatywny? Jak wzbudzić i utrzymać w sobie kreatywność?
To tylko niektóre pytania, na które spróbujemy odpowiedzieć. A to dopiero początek, bowiem zmierzymy się również kwestiami bardziej filozoficznymi… Spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie, jak rozwijać kreatywność u innych i czy w ogóle kreatywności da się nauczyć?

Więcej informacji: edukacja@kopernik.org.pl

Archiwum 2013:

Archiwum 2012: