maj 2013

W maju odbyły się zajęcia pt.: „Wymyślanie na zawołanie czyli jak twórczo myśleć i rozwiązywać problemy. O tym czym dokładnie jest kreatywność i twórczość, czym się od siebie różnią i jak je rozwijać u dzieci i młodzieży?”

Czy lekcja wychowawcza ma sens?! To tak jakby zadać pytanie o to czy warto oddychać? Nie ma bardziej retorycznego pytania. Pomimo zmieniających się czasów instytucja nauczyciela wychowawcy nadal funkcjonuje!
W dalszym ciągu uczniowie spotykają się i uczą w jednej grupie, czyli w klasie. Naturalnie więc łączą ich wspólne tematy, zainteresowania oraz problemy. Kiedy więc o nich rozmawiać jak nie na lekcjach wychowawczych?  Nieco ukryty jest sens lekcji wychowawczej. Tak, zwłaszcza w „naszych czasach” kiedy najistotniejsze są wyniki, osiągnięcia, konkursy i nagrody, a wyścig szczurów rozpoczyna się już w szkole. Jedynym miejscem w tej szkolnej czasoprzestrzeni aby wymienić się poglądami, porozmawiać, przedyskutować jakiś problem, jest właśnie lekcja wychowawcza. A bez wątpienia zgodzą się z tym nauczyciele, pedagodzy i rodzice, że w szkole poza zdobywaniem wiedzy ważny jest też rozwój osobowościowy. Aby dać mu szansę należy pokazać dzieciom że poza życiem szkoły, poza regulaminem, akademią i klasówką z fizyki ważny jest też ich głos, oni sami. Najlepiej  pokazać to podczas lekcji, która nie bez powodu nosi nazwę lekcji wychowawczej.

Kiedy?

22 maja 2013

Gdzie?

Centrum Nauki Kopernik