Konkurs grantowy
Warsztat Konstruktorów Marzeń 2020

Uczniowie z opiekunami budują Warsztat Konstruktorów Marzeń po to, by rozwiązać konkretny PROBLEM.

Znasz to uczucie, kiedy widzisz jakiś problem i zastanawiasz się co można byłoby z nim zrobić? Twój mózg uruchamia nowe procesy, aby poradzić sobie z rozwiązaniem tej drażniącej sytuacji. Chcesz, aby ten problem zniknął, przestał istnieć, bo wiesz, że można się nim zająć, ale zawsze coś stoi na przeszkodzie. Nie tym razem, bo ogłaszamy konkurs grantowy Konstruktorów Marzeń!

Głównym przedstawicielem konstrukcjonizmu jest Seymour Papert. Jego wkład w rozwój nauki  o procesach uczenia się dzieci jest nie do przecenienia. Jako pierwszy masowo wprowadził nowoczesną technologię do szkół. Tak jak Seymour wierzymy, że „dzieci uczą się najlepiej, gdy działają, a w działanie to mogą zaangażować swoje głowy, serca i ręce”. Wymyślaniu i budowaniu mówimy głośne TAK!. Dzięki wykorzystaniu techniki i nowych technologii zwiększa się zaangażowanie w proces tworzenia wiedzy.

Jak głosił Papert, zarówno dzieci jak i młodzież nie są dzięki tworzeniu tylko odbiorcami, ale także twórcami swojej wiedzy. Kiedy przykładasz się do swojej pracy, czujesz odpowiedzialność ze jej efekty oraz płynącą z niej przyjemność nauki. Więcej o idei nauki przez konstruowanie przeczytasz w artykule dr Andrzeja Walata, do którego przeczytania bardzo zachęcamy, artykuł dotyczy głównych postulatów pedagogicznych Paperta.

Jaki jest cel konkursu?

Znajdź DOWOLNY problem w swojej okolicy (klasie, szkole, terenie przed szkołą, mieście, gminie) i zastanów się, jak możesz go rozwiązać przy użyciu własnoręcznie zbudowanego Narzędziownika. Problem nie musi być rozwiązany całkowicie, ważne aby go przynajmniej ograniczyć, tak żeby stał się mniej dokuczliwy.

Przykład? Wyobraź sobie, że masz w klasie zanieczyszczone powietrze. Wietrzenie nic nie daje, bo za oknem panuje gryzący smog. Rozwiązaniem tego problemu może być zbudowanie oczyszczacza powietrza. A może dokucza Wam hałas na szkolnym korytarzu? Własnej konstrukcji ścianki wygłuszające z systemem pomiaru poziomu głośności mogą być świetnym rozwiązaniem. Macie wolne miejsce w szkolnym ogródku, ale nic nie chce tam rosnąć? Spróbujcie budowy stacji kontroli parametrów wegetacji roślin z systemem automatycznego podlewania! A może zastanawiacie się jak zmniejszyć objętość wyrzucanych śmieci i macie w głowie świetny pomysł na zgniatarkę do butelek? Każdy problem można rozwiązać na wiele sposobów. Wszystko zależy od Was…

Jaki jest grant i co trzeba zrobić, aby go dostać?

W konkursie  będzie można zdobyć minigrant o wysokości nawet 3500zł, które przeznaczysz na zbudowanie Narzędziownika i realizacje konkursowego pomysłu.

Uczestnicy konkursu muszą przejść przez proces wyszukiwania niezbędnych narzędzi, uczenia się obsługi, planowania zadań i intensywnej pracy. Swoje działania trzeba udokumentować – zrobić zdjęcia, zebrać rachunki ze sklepów, sporządzić notatki ze spotkań i postępów prac, spisać refleksje dotyczące tego, co można by zrobić inaczej lub czym chcecie podzielić się z tymi, którzy pójdą w wasze ślady.

Dla autorów najlepszych konstrukcji (nawet nieskończonych!) czeka zaproszenie na Festiwal Przemiany, gdzie będzie świetna okazja do pochwalenia się swoją konstrukcją!

Regulamin Konkursu »

Kto może wziąć udział w konkursie?

Dzieci i młodzież w wieku 8-19 lat wraz z opiekunem/opiekunami. Uczestnicy mogą być przedstawicielami wszelkich inicjatyw edukacji formalnej i pozaformalnej, które nie pobierają opłat za prowadzone zajęcia.

Na co można przeznaczyć środki z minigrantu?

Na zakup materiałów niezbędnych do realizacji konstrukcji/projektu konkursowego. Mogą to być różne narzędzia, płytki PCB, diody, kable, czujniki, mikrokontrolery, silniki, siłowniki oraz materiały zużywalne, które będą stanowić wyposażenie waszej przestrzeni pracy twórczej (narzędziownika) i posłużą do realizacji wszystkich projektów, które pojawią się w waszych głowach w przyszłości. Zobacz rekomendację dot. sprzętu oraz instrukcję budowy mobilnego makerspace’u »

Jak się do tego zabrać?

  1. Zapoznajcie się z regulaminem Konkursu »

  2. Zastanówcie się nad tematem konkursu i uzupełnijcie swoją wiedzę. Poczytajcie tu i tam (np. na stronach eatresponsibility.eu lub wired.com).

  3. Wypełnijcie formularz konkursowy do 8 marca »

  4. Dajcie nam chwilę na ocenę zgłoszeń – zwycięskie projekty ogłosimy 15 marca.

  5. Zacznijcie realizację swoich pomysłów!

  6. Do końca czerwca prześlijcie nam informacje na temat tego, jak wam idzie :)

  7. Do 30 października czekamy na krótki film o projekcie oraz raport podsumowujący.

Czym się inspirować?

Internet to bogactwo arcyciekawych projektów! Kompostownik, który pozwoli wykorzystać biogaz do ugotowania zupy? Bardzo proszę!

Zobacz, jakie pomysły mieli inni »

FAQ

Mam przestrzeń, w której mogę trzymać narzędzia – czy muszę budować makerspace?

Nie musicie budować wózka, jeżeli nie macie takiej potrzeby. Przystosujcie przestrzeń, którą dysponujecie do swoich potrzeb. Możecie skorzystać z poradnika Konstruktorów Marzeń.

Pomysły, które przychodzą mi do głowy są bardzo luźno związane z tematem. Lepiej wybrać „bezpieczny” projekt czy ryzykować?

Pamiętajcie, że problematyka konkursu jest szalenie szeroka, a świat bardzo złożony. W ocenie projektów dużą rolę odgrywa uzasadnienie – uargumentujcie, dlaczego uważacie, że wasz pomysł warto wprowadzić w życie. Możecie również zgłosić kilka alternatywnych pomysłów.

Jak dokładny musi być proponowany budżet? Jeżeli dostanę grant, czy mogę wprowadzić zmiany?

Budżet w zgłoszeniu ma charakter orientacyjny – jeżeli będziecie chcieli wprowadzić duże zmiany, skonsultujcie to z koordynatorem projektu, pisząc na adres: kamil.wachol@kopernik.org.pl

Program Konstruktorzy Marzeń jest finansowany ze środków firmy Boeing.

 http://www.kopernik.org.pl/typo3temp/_processed_/csm_boeing_black_large_3963b4ba8a.png