Koncerty pod gwiazdami

Melomanów i miłośników astronomii zapraszamy do planetarium Niebo Kopernika na wyjątkowe „Koncerty pod gwiazdami”. W każdy piątek o godzinie 19.00 odbywa się koncert muzyki klasycznej lub współczesnej, wzbogacony o projekcje wyświetlane na kopule planetarium.

Podczas koncertu wysłuchać można utworów F. Chopina, J. S. Bacha, L. van Beethovena w wykonaniu Marii Gabryś, Moniki Quinn, Ryszarda Alzina, Jakuba Sokołowskiego, Rafała Grząki oraz innych artystów.

27 stycznia i 3 lutego 2017 – Barwy muzyki, barwy Wszechświata

Myli się ten, kto uważa, że mazurki były królestwem jedynie Fryderyka Chopina. Niektóre jego miniatury wkraczają w późną konwencję gatunku i stają się inspiracją dla kompozytorów z przełomu wieków – Juliusza Janothy, Romana Statkowskiego czy Raula Koczalskiego. Również w muzyce Mikołaja Konstantego Ciurlionis „wybrzmiewa” od czasu do czasu Chopin. Twórczość tego litewskiego kompozytora jest pod pewnym względem unikatowa. M. Ciurlionis zajmował się również malarstwem – stąd obecna w kompozycjach próba „połączenia” obu dziedzin sztuki. Klarownym przykładem są preludia i nokturny, w których współbrzmienia zyskują niemal konkretne kolory.

Program:
Mikołaj K. Ciurlionis:
Nokturn cis-moll VL 183
Preludium Des-dur VL 187 „Pastorale”
Preludium a-moll VL 175 „Mirage”
Preludium h-moll VL 182

Juliusz Janotha: Mazurek op. 1 nr 1
Roman Statkowski: Mazurek op. 2 nr 1
Raul Koczalski: Mazurek op. 60

Fryderyk Chopin: Nokturn b-moll op. 9 nr 1
Nokturn Es-dur op. 9 nr 2
Nokturn cis-moll op. posth.
Walc Des-dur op. 64 nr 1
Berceuse Des-dur op. 57
Haxameron Var. 6
Preludium Des-dur op. 28 nr 15

Aleksandra Hurkała – naukę gry rozpoczęła w wieku 7 lat. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Jarosława Drzewieckiego. Artystka brała udział w licznych kursach pianistycznych u wybitnych instrumentalistów takich jak: Kevin Kenner, Viera Nosina, Aleksandra Zvirblyte, Monika Sikorska-Wojtacha. Jest laureatką II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Druskiennikach na Litwie (2012), I nagrody na International Master for Music Teachers w Warszawie (2014), II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Kopenhadze (2014), nagrody „Indywidualność Muzyczna Forum” w Sanoku (2013). Aleksandra Hurkała jest prócz tego laureatką Polskiego Festiwalu Sztuki „Orzeł 2016”. Prawykonała Sonatę op. 1 Witolda Lutosławskiego oraz „Wielką Sonatę” op. 8 Franciszka Lessla. Współpracowała również z kwartetem Lwowskiej Akademii Muzycznej wykonując koncerty J. S. Bacha w Polsce i za granicą. Od 2013 roku jest dyrektorem artystycznym i współorganizuje cykl „Koncert 5-kultur”.
* * * * * * * *
Opis koncertu przygotowała p. Aleksandra Gruda.

10 lutego 2017 – Muzyka polsko-japońska

Japońscy kompozytorzy muzyki filmowej i Fryderyk Chopin. To nietypowe połączenie muzyczne zaproponowała Emiko Hasegawa. Pianistka zagra kompozycje Ryuichiego Sakamoty, autora ścieżki dźwiękowej do filmu „Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence” (1983) oraz Joe Hisaishiego, który skomponował muzykę do ponad 100 filmów (w tym do anime, we współpracy z reżyserem Hayao Miyazakim). Spośród utworów Fryderyka Chopina usłyszymy znane, ale jednocześnie najbardziej nastrojowe miniatury fortepianowe.

Program koncertu:

Ryuichi Sakamoto - Merry Christmas Mr. Lawrence
F. Chopin - Nokturn cis-moll Lento con gran espressione
Ryuichi Sakamoto - Agua
F. Chopin - Waltz Op.34-2 a-moll
Ryuichi Sakamoto - The Sheltering Sky Theme
F. Chopin - Prelude Op.28-15 Des-dur
Ryuichi Sakamoto - Energy Flow
F. Chopin - Noktrun Op.9-2 Es-dur
Joe Hisaishi - Green Requiem
F. Chopin - Waltz Op.64-2 cis-moll
Joe Hisaishi - The Wind Forest

Emiko Hasegawa – japońska pianistka i pedagog. Urodziła się w 1977 roku Nagano w Japonii. Dzięki wyjątkowym uzdolnieniom muzycznym w wieku 3 lat rozpoczęła naukę gry na fortepianie pod kierunkiem prof. Ikuko Nomura. W 2004 roku ukończyła studia w College of Music Nagoya w klasie fortepianu u prof. Iriny Zaritzkiej i prof. Keiko Hirose, po ukończeniu studiów pracowała jako asystent na uczelni oraz nauczyciel muzyki w firmie YAMAHA. W 2007 roku ukończyła studia podyplomowe w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie pod kierunkiem prof. Teresy Manasterskiej. Artystka uczestniczyła w wielu festiwalach i koncertach na świecie. Jej zainteresowania muzyczne skupiają się wokół twórczości Chopina, Debussyego, Bacha i Mozarta.

12, 14 i 17 lutego 2017 – Koncert walentynkowy: W związku z kosmosem

Muzyka w niewytłumaczalny sposób wywołuje w słuchaczu silne emocje, dlatego nie może jej zabraknąć w walentynkowy wieczór. Magdalena Bojanowicz i Bartosz Koziak zadbają o zmysłowy nastrój za pomocą dźwięków wiolonczeli. O romantycznej naturze tego instrumentu przekonamy się, słuchając fragmentu jednej ze suit Jacquesa Offenbacha (kompozytora-wiolonczelisty!), napisanego przez Józefa Haydna duetu oraz kompozycji poświęconej Piotrowi Czajkowskiemu, autorstwa – nomen omen – Valentyna Sylvestrova.

Program:
F. J. Haydn – Duet barytonowy D-dur Hob. X:II + XII: 3 + 5
Jacques Offenbach – Cours methodique de duo, Op. 54 Suite No. 2 (cz. I-III)
Valentyn Sylvestrov – 25.X.1893… À la mémoire de P.I. Tchaïkovski pour deux violoncelles

Magdalena Bojanowicz – wiolonczelistka, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie kontynuuje swoją edukację na studiach Master Solist w Berlinie. Laureatka licznych konkursów: I nagroda 45. Międzynarodowego Konkursu Jeunesses Musicales w Belgradzie (2015), II nagroda i dwie Nagrody Specjalne (za najlepsze wykonanie utworów W. Lutosławskiego) VIII Międzynarodowego Konkursu im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (2011) czy II nagroda 69. Międzynarodowego Konkursu L. van Beethovena w Hradec. Występowała z wieloma orkiestrami pod dyrekcją m. in.: Tadeusza Wojciechowskiego, Jerzego Koska, Michała Nesterowicza czy Pawła Przytockiego oraz brała udział w festiwalach poświęconych muzyce współczesnej czy wiolonczelowej.
Magdalena Bojanowicz była także stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, zaś w 2009 roku została laureatką prestiżowego stypendium „Młoda Polska”, które pozwoliło na nagranie płyty „Satin” z polską muzyką współczesną w duecie z Maciejem Frąckiewiczem. Album przyniósł duetowi tytuł laureata Paszportów Polityki, a następnie nominację do Fryderyków. Artystka współtworzy obecnie warszawską grupę „Cellonet” prowadzoną przez Andrzeja Bauera.

Bartosz Koziak – ukończył z odznaczeniem „Magna cum Laude” Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris. Laureat licznych konkursów: zwycięzca III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (2001), zdobywca II nagrody na konkursach Isang Yun’a w Tongyeong (Korea) i Kijowie im. Mikola Lysenki, zdobywca I nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie.
Jako solista współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praska Filharmonia, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie, Narodową Orkiestrą Ukrainy, Młodzieżową Orkiestrą Armenii, pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Massimiliano Caldi, Volodymira Syrenki, Ole Rudnera. Występuje na licznych festiwalach w Polsce i zagranicą. Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. W dyskografii Bartosza Koziaka znajdują się nagrania: „Concerto grosso” pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, II Koncert wiolonczelowy Grażyny Bacewicz, utwory na wiolonczelę i fortepian nagrane z Justyną Danczowską. Bartosz Koziak reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Współtworzy Warszawską Grupę Wiolonczelową „Cellonet”.

24 lutego, 3 i 10 marca 2017 – Na cztery ręce

Maurycy Ravel często przenosi słuchacza swoich kompozycji do świata dziecięcej wyobraźni. Pomysły na poszczególne części Suity „Moja matka gęś” pojawiły się podobno dzięki staremu zbiorowi baśni. W trakcie kolejnego Koncertu pod Gwiazdami zespół Ravel Piano Duo zabierze nas w krainę, w której nadal można spotkać Śpiącą Królewnę czy Tomcia Palucha. Z surrealistycznych marzeń wrócimy na ziemię za sprawą transkrypcji utworów Jana Sebastiana Bacha, autorstwa węgierskiego kompozytora György Kurtága oraz „Sonatiny na 4 ręce”, którą skomponował Roman Palester (znany choćby ze swojej muzyki filmowej, np. do powojennego obrazu „Zakazane piosenki”).

Program:
Jan Sebastian Bach /György Kurtág – transkrypcje:
„Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit” BWV 106
„Aus tiefer Not schrei’ ich zu dir” BWV 687
„O Lamm Gottes, unschuldig” BWV DEEST
„Allein Gott in der Höh’ sei Ehr” BWV 711

Maurycy Ravel - Suita „Ma mére l’oye” (Moja matka gęś)
I Pavane de la Belle au bois dormant (Śpiąca królewna)
II Petit Poucet (Tomcio Paluch)
III Laideronette – Impératrice des Pagodes (Brzydulka - cesarzowa Pagód)
IV Les entretiens de la Belle et de la Bête (Rozmowy Pięknej i Bestii)
V Le jardin féerique (Czarodziejski Ogród)

Roman Palester – Sonatina na 4 ręce
I Allegro giusto
II Andante con moto e molto espressivo
III Allegro vivace

RAVEL PIANO DUO – Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska
Jeden z czołowych polskich duetów fortepianowych. Kształcił się pod kierunkiem prof. Mai Nosowskiej w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w War­szawie oraz w klasie mistrzowskiej duetu Hansa-Petera Stenzl i Volkera Stenzl w Hochschule für Musik und The­ater Rostock, gdzie w 2005 r. uzyskał dyplom studiów koncertowych (Konzertexam) z najwyższym odzna­czeniem. Na artystyczny rozwój zespołu miały wpływ ponadto spotkania z tak wybitnymi artystami jak: Jan Ekier, Alexander Tamir, Bracha Eden, Berndt Goetzke, Leonard Hokanson, Tomasz Herbut, Kwartet Camerata.
Duet jest laureatem wielu konkursów muzycznych m.in: Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Marcopoulo/Grecja (III nagroda – I i II nie przyznano), XI Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych im. F. Schuberta w Jeseniku/Czechy (I nagroda oraz nagroda specjalna za wykonanie utworu Franciszka Schuberta), Międzynarodowego Konkursu Muzyki XX i XXI wieku im. Valentino Bucchi w Rzymie (II nagroda).
Artystki prowadzą ożywioną działalność koncertową występując w Polsce i niemal całej Europie. Obszerny repertuar zespołu obejmuje kompozycje na cztery ręce i dwa fortepiany od epoki baroku do czasów obecnych. Duet ma na swoim koncie wiele prawykonań oraz kilka wydawnictw płytowych. Szczególne zainteresowanie muzyką francuską zaowocowało wydaniem płyty z utwo­rami Fauré, Debussy’ego, Ravela i Poulenca. Kolejna płyta z udziałem duetu, zawierająca utwory Brahmsa na chór kameralny i duet fortepianowy otrzymała w 2005 r. prestiżowe wyróżnienie Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyk. W 2012 r. ukazała się płyta z nagraniem II Symfonii Pawła Łukaszewskiego. Najnowszą płytę duetu Polski kalejdoskop z muzyką polską na 4 ręce uhonorowano nagrodą Fryderyk 2016.
Duet był wielokrotnie stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Zonta International.
Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska zajmują się ponadto pracą pedagogiczną wykładając na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie oraz na licznych kursach muzycznych.
W 2011 roku obie artystki uzyskały stopień doktora sztuk muzycznych.

17, 24 i 31 marca 2017 – Działania na zbiorze nut

Opis koncertu już wkrótce.

 

Koncerty pod gwiazdami polecamy od 15. roku życia.
Uwaga! W wyjątkowych sytuacjach może nastąpić zmiana wykonawcy i repertuaru.

Cena biletu: 25 zł

Planetarium
Niebo Kopernika

www.niebokopernika.pl

Zobacz jak trafić

wtorek-środa 9.30–19.00
czwartek 9.30–20.00
piątek 9.30-21.30 
sobota 10.30–20.30 
niedziela 10.30–19.30 
Poniedziałek nieczynne