Koncerty pod gwiazdami

Melomanów i miłośników astronomii zapraszamy do planetarium Niebo Kopernika na wyjątkowe „Koncerty pod gwiazdami”. W każdy piątek o godzinie 19.00 odbywa się koncert muzyki klasycznej lub współczesnej, wzbogacony o projekcje wyświetlane na kopule planetarium.

Podczas koncertu wysłuchać można utworów F. Chopina, J. S. Bacha, L. van Beethovena w wykonaniu Marii Gabryś, Moniki Quinn, Ryszarda Alzina, Jakuba Sokołowskiego, Rafała Grząki oraz innych artystów.

30 września, 7 i 14 października – Betelgeuse

Akordeon nie przypomina swoim wyglądem instrumentu dętego, który stanowi. Kojarzony jest w Polsce częściej z folklorem, niż salami koncertowymi. Na szczęście stan ten ulega stopniowej zmianie, szczególnie za sprawą poszukującej nowych brzmień muzyki współczesnej. O tym, jak może brzmieć akordeon, przekonamy się w trakcie koncertu Rafała Łuca. Instrumentem towarzyszącym będzie elektronika – czeka nas zatem dźwiękowa podróż w przyszłość w otoczeniu projekcji gwiezdnych konstelacji. Na program koncertu składają się nowe kompozycje wrocławskich kompozytorów, z którymi Rafał Łuc pracuje nad poszerzaniem repertuaru akordeonowego.

Program:
Michał Moc - Betelgeuse na akordeon chromatyczny i taśmę
Paweł Hendrich - Accant na akordeon i komputer
Sławomir Kupczak - 4 tańce z przygrywką na akordeon i komputer
Cezary Duchnowski - acc++ca na akordeon i komputer

„Doskonały akordeonista” – przeczytać można w Ruchu Muzycznym na temat Rafała Łuca, absolwenta Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Royal Academy of Music w Londynie. Muzyk obie uczelnie ukończył z wyróżnieniem. Już od najmłodszych lat wykazywał predyspozycje do gry: będąc zaledwie 15-letnim instrumentalistą wystąpił po raz pierwszy jako solista z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej. W trakcie pobytu w Wielkiej Brytanii, po popisach w prestiżowych salach koncertowych, młody artysta zostaje opisany przez The Times jako „muzyk znacznie dojrzalszy niż jego wiek (…)”. Potwierdza to również jego dotychczasowy dorobek – jest laureatem wielu konkursów w kraju i za granicą, wraz z koreańską wiolonczelistką Hau-Eun Kim nagrał płytę wydaną przez wytwórnię Universal Music, tej jesieni ukaże się natomiast debiutanckie wydawnictwo duetu Duo Van Vliet, który współtworzy z altowiolistą Ianem Andersonem. Do tej pory doskonalił swoje umiejętności na kursach mistrzowskich, współpracował również z wieloma znakomitymi dyrygentami jako solista i muzyk orkiestrowy. Ciekawym aspektem jego działalności jest bezpośrednia współpraca z kompozytorami nad nowym repertuarem akordeonowym – prawykonał nowe utwory solowe i kameralne m. in. Cezarego Duchnowskiego czy Pawła Hendricha. Efektem m. in. wspomnianej współpracy jest solowa płyta artysty wydana przez DUX pt. acc++ca, zawierająca utwory wrocławskich kompozytorów na akordeon i elektronikę.

21 i 28 października, 4 listopada – Pieśni nocy i przestrzeni


Pieśń jest formą, która towarzyszy człowiekowi od najdawniejszych czasów: od śpiewnych melorecytacji w czasach antyku aż po współczesność. Co może skłaniać do śpiewu silniej, niż moc nocnego nieba pełnego gwiazd? W trakcie koncertu Pieśni nocy i przestrzeni Dorota Całek (sopran) przy akompaniamencie Urszuli Świerczyńskiej (fortepian) pośle swój głos w kosmiczną przestrzeń. Artystki wykonają dla nas muzykę różnorodną – wokalizy na podstawie kompozycji mistrzów epok dawnych i kompozytorów współczesnych, pieśni Mieczysława Karłowicza do słów polskich poetów, czy pieśni najsłynniejszych impresjonistów: Claude’a Debussy’ego czy Maurycego Ravela. W roli interludiów usłyszymy kompozycje na fortepian.

Dorota Całek – absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny) oraz Akademii Muzycznej im. G i K. Bacewiczów w Łodzi, doktor sztuk muzycznych, logopeda. W latach 1994- 2009 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, w której wykonywała partie w operach m. in. C. Monteverdiego, G. Rossiniego i L. Janačka. Wraz z zespołem tego teatru występowała niemal w całej Europie i poza jej granicami. Współpracowała także z Teatrem Roma w Warszawie i Operą Bałtycką w Gdańsku. Za swój największy sukces sceniczny artystka uważa partię Kościelnichy w pierwotnej wersji Jenufy L. Janačka, wystawionej w 2004 r.
Śpiewaczka wykonuje i nagrywa obecnie głównie repertuar polski, z jednej strony prezentując muzykę zapomnianą, np. Aleksandra Zarzyckiego, Ludomira Michała Rogowskiego, z drugiej zaś – biorąc udział w prawykonaniach utworów m. in. Romualda Twardowskiego, Mariana Sawy. Zajmuje się także działalnością dydaktyczną: pracuje na stanowisku adiunkta na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu (Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu) oraz na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie uczy emisji głosu.

Urszula Świerczyńska – ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na dwóch wydziałach: instrumentalnym oraz kompozycji i teorii muzyki. Już będąc studentką zaczęła pasjonować się muzyką Ludomira Michała Rogowskiego, zaś swoje twórcze poszukiwania uwieńczyła pracami naukowymi i koncertami - choćby wykonując jego kompozycje w Konsulacie Generalnym w Kolonii czy Trybunale Koronnym w Lublinie podczas koncertu Rogowski In memoriam. Posiada w swym dorobku również prawykonania muzyki polskiej. Wraz z artystkami Dorotą Całek (sopran) oraz Alicją Wołyńczyk (saksofon) wykonała po raz pierwszy utwór Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, natomiast podczas XVIII Lubelskiego Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego prawykonała polskie utwory Ludomira Michała Rogowskiego. Pianistka jest również pedagogiem w Państwowej Szkole Muzycznej I st. nr 2 im Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Warszawskiej Szkole Muzycznej na stanowisku kierownika sekcji fortepianu.

11, 18 i 25 listopada – Sequenza

Opis koncertu wkrótce.

 

Koncerty pod gwiazdami polecamy od 15. roku życia.
Uwaga! W wyjątkowych sytuacjach może nastąpić zmiana wykonawcy i repertuaru.

Cena biletu: 25 zł

Planetarium
Niebo Kopernika

www.niebokopernika.pl

Zobacz jak trafić

wtorek-środa 9.30–19.00
czwartek 9.30–20.00
piątek 9.30-21.30 
sobota 10.30–20.30 
niedziela 10.30–19.30 
Poniedziałek nieczynne