2. edycjaPrototypowy makerspace

Mobilne makerspace’y to warsztaty na kółkach, wyposażone w ręczne narzędzia, drobną elektronikę (np. mikrokontrolery) i podstawowe produkty zużywalne. Wszystkie elementy można łatwo rozłożyć, a po skończonej pracy szybko spakować na specjalny wózek.

Prototypowe mobilne makerspace’y powstały w Wytwórni – naszym kopernikowym FabLabie edukacyjnym*. Trafiły do czterech regionalnych partnerów programu Klub Młodego Odkrywcy, od których kluby mogą je wypożyczać. Dostarczyliśmy także przewodnik po zasadach BHP zawierający wskazówki użycia poszczególnych elementów z zestawu oraz scenariusze zajęć oparte o działania projektowe.

Makerspace to praktyczne zastosowanie słów twórcy konstrukcjonizmu. Seymoura Paperta, który mówił, że: „dzieci nie dostają idei, one je tworzą (children don’t get ideas they make ideas), ale uczące się dzieci tworzą nowe idee szczególnie skutecznie wtedy, gdy są aktywnie zaangażowane w konstruowanie różnego rodzaju artefaktów – może to być robot, poemat, zamek z piasku, program komputerowy lub cokolwiek innego, czym można się podzielić z innymi i co może być przedmiotem wspólnej analizy i refleksji”.

Centrum Nauki Exploratorium w San Francisco przeprowadziło badania, z których wynika, że uczniowie mają potrzebę zbudowania własnego warsztatu, a uczą się najlepiej, kiedy w działanie angażują nie tylko swój umysł i emocje, ale również ręce (heads, hearts and hands).

Zainspirowani tymi wnioskami postanowiliśmy, że podstawowym elementem tej edycji „Konstruktorów Marzeń” będzie konkurs mikrograntowy, w którym członkowie Klubów Młodego Odkrywcy zbudują swoje własne warsztaty. Projekt makerspace’u jest bowiem realizowany na zasadach open source – każdy może go zbudować samodzielnie. Zdobytą wiedzą i doświadczeniem chcemy się dzielić, dlatego instrukcja budowy oraz dodatkowe materiały edukacyjne udostępniamy na naszej stronie internetowej na zasadach  creative commons.

* Otwierając Wytwórnię Centrum Nauki Kopernik, dołączyliśmy do prężnie rozwijającego się nurtu makerskiego i dzielimy doświadczenia takich instytucji jak: The Tinkering Studio in Exploratorium w San Francisco, Dóing Studio in Ciência Viva w Lizbonie i Aveiro oraz FabLearn at the Graduate School of Education w Stanford.