Konferencja Pokazać – Przekazać 2024, zatytułowana „Edukacja – dobra szkoła dobrego życia”, otwiera przestrzeń do rozmowy o dobrostanie społeczności edukacyjnej. Chcemy upowszechniać wiedzę o tym, co pomaga w uczeniu (się). Chcemy znaleźć sposoby na urządzenie przestrzeni, w której odbywa się nauka, a także na zagospodarowanie najbliższego otoczenia szkół w taki sposób, by służyły naszemu zdrowiu i równowadze. Chcemy nauczyć się wzmacniać siebie i innych, dążyć do własnego dobrostanu i dbać o dobro wspólne. Aktualny stan wiedzy i badań zaprezentują zaproszeni przez nas neurobiolodzy, inżynierowie, pedagodzy różnych specjalności oraz projektanci. Porozmawiamy o tym, jak stosunek i zachowanie otoczenia wobec osoby uczącej się oddziałuje na jej mózg na poziomie fizjologicznym, o wpływie aranżacji przestrzeni na proces uczenia się, a także o budowaniu wspólnot, do których należą osoby o różnych doświadczeniach edukacyjnych i życiowych. Zastanowimy się nad tym, jak budować i wzmacniać u młodzieży poczucie sprawczości w sprawach publicznych i jak poszerzać naszą własną strefę komfortu w edukacji.
Korzyści z konferencji
18 prelekcji, 6 sesji dialogowych, 30 ekspertów z wielu dziedzin – poznasz naukowców i specjalistów, którzy przedstawią aktualny stan wiedzy i badań o wpływie różnych zmiennych na środowisko i procesy uczenia. Spotkasz zaangażowaną młodzież, edukatorów i nauczycieli. Posłuchasz twórców rozwiązań edukacyjnych, innowatorów myśli i działań pomocnych w oddolnym tworzeniu dobrej szkoły dobrego życia.
Nawiążesz cenne kontakty. Podczas 13 warsztatów uzyskasz praktyczną wiedzę i narzędzia pomocne do pracy w szkole, w edukacji domowej, w układaniu relacji z dziećmi, młodzieżą, między rodzicami a szkołą, w budowaniu otoczenia sprzyjającego uczeniu i zachowaniu równowagi w życiu. Sam/a zdecydujesz, które są najważniejsze dla Ciebie.
Po zakończeniu dwudniowego wydarzenia otrzymasz certyfikat udziału w konferencji, potwierdzający poszerzenie wiedzy i kwalifikacji zawodowych. Wzbogacisz się o motywację, siłę do działania i mnóstwo inspiracji na nadchodzący rok szkolny!
Ambasadorzy i eksperci konferencji
Przeczytaj o ambasadorach konferencji oraz ekspertach, którzy poprowadzą spotkania lub warsztaty.
Program konferencji
Dzień I – czwartek 22 sierpnia
Otwarcie
- Wystąpienie dr Katarzyny Młynek, Zastępczyni Dyrektor programowej Centrum Nauki Kopernik
- Wystąpienie min. Pauliny Piechny-Więckiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej
Dzień II – piątek 23 sierpnia
Drugi dzień wydarzenia będzie dniem warsztatowym. Uczestnicy konferencji będą mogli wybrać spośród 13 propozycji warsztatów odbywających się zarówno w Centrum konferencyjnym, jak i w sąsiednim budynku Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego. Po dwóch sesjach warsztatów wysłuchamy inspirującego wystąpienia gościa specjalnego.
- 10.00–12.00
- I sesja warsztatów (równolegle)
- 13.00–15.00
- II sesja warsztatów (równolegle)
- Towarzyszyć, ale jak? Eksperymentowanie z dziećmi
Prowadzące: Natalia Arciszewska i Iga Cieślak, Centrum Nauki Kopernik - „Pierwsza pomoc” w sytuacji konfliktu – jak twórczo radzić sobie w sporach
Prowadząca: dr Anna Duda-Machejek, Stowarzyszenie Mediatorów Polskich - Równowaga w działaniu
Prowadząca: Paulina Jędrzejewska, Fundacja Culture Shock - Prototypowanie
Prowadzące: Magdalena Aszer i Natalia Arciszewska, Centrum Nauki Kopernik - Budowanie i doświadczanie wspólnoty uczącej się
Prowadzące: dr n. med. Emilia Grzęda i Małgorzata Ratkowska, Centrum Nauki Kopernik - Być tu i teraz w czasach ciągłych zmian. Techniki improwizacji teatralnej w budowaniu dobrostanu
Prowadząca: Marta Kamińska, Centrum Nauki Kopernik - W (neuro)różnorodnej klasie: jak oddać sprawczość?
Prowadzący: Grzegorz Święch, Wiktoria Nowak i Agnieszka Święch, Dom Spokojnej Młodości - Z kreatywnym instruktażem
Prowadzący: Monika Jędrzejewska i Adam Zahler, Centrum Nauki Kopernik - Dobre spotkania z rodzicami
Prowadząca: Ewa Radanowicz - Kręgi
Prowadzący: Centrum Edukacji Obywatelskiej - Ten wspaniały ogień!
Prowadzący: Katarzyna Pruzińska i Bartek Guentzel, Leśna Banda - Przeciwdziałanie radykalizmom: badania DigiPatch i ich wykorzystanie w edukacji
Prowadzącey: prof. dr hab. Anna Siewierska i dr Marta Sałkowska, Szymon Filipowicz, Centrum Nauki Kopernik -
Załóż maskę najpierw sobie, czyli jak wzmacniać odporność młodych
Prowadząca: Marta Puciłowska-Schielmann, Fundacja Szkoła z Klasą
Miniwywiady z ekspertami „PP na Facebooku – live”
Tegoroczna konferencja Pokazać – Przekazać, która odbędzie się 22–23 sierpnia pod hasłem Edukacja – dobra szkoła dobrego życia, otworzy przestrzeń do rozmowy o dobrostanie społeczności edukacyjnej. Chcemy upowszechniać wiedzę o tym, co pomaga w uczeniu (się) oraz w budowaniu wspólnot, do których należą osoby o różnych doświadczeniach edukacyjnych i życiowych. Pokażemy, jak zagospodarować najbliższe otoczenie szkół i urządzić w nich przestrzeń, tak by służyły nauce, sprzyjały zdrowiu i równowadze.
Zanim spotkamy się w Warszawie, zachęcamy do oglądania cyklu minirozmów z ekspertami konferencji. Będziemy je transmitować na żywo w każdą środę aż do 14 sierpnia, zawsze o godz. 18.00 na profilu Facebook Centrum Nauki Kopernik.
Zgłoszenia na konferencję
Wszystkie miejsca na konferencję zostały już wyprzedane. Bardzo dziękujemy za nadesłane zgłoszenia i dokonanie opłaty za udział w dwudniowym wydarzeniu.
Streamingi
Wszystkich zainteresowanych konferencją Pokazać – Przekazać 2024 „Edukacja – dobra szkoła dobrego życia”, którzy nie mogą być z nami 22 i 23 sierpnia w Centrum Nauki Kopernik, zachęcamy do oglądania transmisji na żywo z wybranych wydarzeń.
Streaming Otwarcia
Czwartek 22 sierpnia 2024
10.00 – 10.15 Powitanie
Wystąpienie dr Katarzyny Młynek, Zastępczyni Dyrektor programowej Centrum Nauki Kopernik
Wystąpienie min. Pauliny Piechny-Więckiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej
10.15 – 11.00 Rozmowa otwarcia: „Życie dobre, czyli jakie?”
Moderacja: dr Jędrzej Witkowski, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej
Goście:
- Dra Zuzanna Michalska, koordynatorka Programu Klub Młodego Odkrywcy, Centrum Nauki Kopernik
- Dr Agnieszka Tomasik, dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku
- Radosław Potrac, nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 30 w Warszawie
Rozmowa o tym, jak rozumiemy dobre życie, jak się go uczyć i jak je sobie ułatwiać, korzystając z dostępnych możliwości. Ważnym jej elementem będzie projekcja krótkiego filmu dokumentalnego, inspirowanego „Gadającymi głowami” Krzysztofa Kieślowskiego, w którym uczniowie, nauczyciele i rodzice prezentują swoją wizję dobrego życia i tego, jak można się do niego przygotować.
Streaming na FB CNK
Link: https://www.facebook.com/events/416433874650960
Streaming na YouTube CNK
Otwarcie
link: https://youtube.com/live/X_5Uz3bBq90?feature=share
Streaming Zamknięcia
Piątek, 23 sierpnia 2024
15.15 –16. 00 Zakończenie konferencji
wystąpienie dr Katarzyny Młynek, Zastępczyni Dyrektor Programowej Centrum Nauki Kopernik
i zaproszonych gości.
Streaming na FB CNK
Link: https://www.facebook.com/events/416433874650960
Streaming na YouTube CNK
Zamknięcie
Baza wiedzy
Rozmowa otwarcia - życie dobre, czyli jakie? (plik pdf)
Poszerzanie stref komfortu
dr Zuzanna Michalska "Sprawczość - sekretny składnik skutecznego uczenia się" (plik pdf)
prof. dr hab. Małgorzata Żytko "Co dalej z pracą domową" (plik pdf)
dr Emilia Kopiec "Przewrót edukacyjny, robić rzeczy rękami" (plik pdf)
Marcin Karpiński "Kto się boi matematyki" (plik pdf)
W zdrowym mózgu
dr Ksenia Meyza "Zachowania społeczne w spektrum autyzmu – od modelu do praktyki" (plik pdf)
dr Małgorzata Chojak "Neurodydaktyka, fakty i mity" (plik pdf)
We wspólnocie siła
dr Karolina Małek "Jak działa poczucie przynależności" (plik pdf)
Jan Gawroński "Szkoła - spektrum niedostępności" (plik pdf)
Anna Polozhii, Renata Tomczuk "Wspólnota międzyklulturowa" (plik pdf)
Dominik Kuc "Co to znaczy, że szkoła jest przyjazna LGBTQ+" (plik pdf)
Architektura dobrostanu
dr inż. Marcin Zastawnik "Hałas w szkole" (plik pdf)
Maciej Siuda "Budynek szkolny jako narzędzie" (plik pdf)
Monika Jaworska "Przyroda wokół szkoły i dobrostan" (plik pdf)
Szymon Filipowicz "Przestrzeń ma znaczenie, czyli co działa w sali szkolnej" (plik pdf)
Sprawczość obywatelska
Mateusz Wojcieszak, Bartłomiej Pękalak "Wybory, które nie różnią" (plik pdf)
dr Olga Napiontek "Jeśli chcemy demokracji, niezbędna jest edukacja obywatelska" (plik pdf)
Elżbieta Damm "Zasady mediacji rówieśniczych" (plik pdf)
Portret środowiska edukacyjnego
dr hab. Anna Błasiak "Rodzic w ponowoczesnym świecie – między kreacją i przystosowaniem" (plik pdf)
Justyna Suchecka "Ta dzisiejsza młodzież. Kim są i jak się z nimi dogadać" (plik pdf)
Sylwia Żmijewska-Kwiręg "Nauczycieli i nauczycielek portret zbiorowy" (plik pdf)
Pedagożka, pracowniczka naukowa Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, członkini Association for Teacher Education in Europe oraz Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, ekspertka OECD w zakresie wczesnej edukacji. Do jej zainteresowań naukowych należą: psychologiczne, pedagogiczne oraz społeczne aspekty rozwoju i edukacji dzieci, wspieranie profesjonalnego rozwoju nauczycieli, projektowanie i wprowadzanie do praktyki innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla szkoły podstawowej. Autorka licznych publikacji, koordynatorka badań w ramach grantów krajowych i zagranicznych.
Nauczycielka wiedzy o społeczeństwie, autorka, trenerka, pracowniczka i działaczka środowiska NGO. Od 2001 r. związana z Centrum Edukacji Obywatelskiej, aktualnie jego Dyrektor Programowa. Współautorka i redaktorka programu nauczania oraz podręcznika do wiedzy o społeczeństwie, programu nauczania przedmiotu ekonomia w praktyce, publikacji metodycznych dla nauczycieli realizujących projekty edukacyjne, scenariuszy zajęć, programów warsztatów i artykułów o tematyce obywatelskiej. Od wielu lat współpracuje z różnymi instytucjami, którym z edukacją jest po drodze (m.in. Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, Europejskim Centrum Solidarności, Teatrem Powszechnym, Stowarzyszeniem Era Nowe Horyzonty, Fundacją Szkoła z klasą, Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń).
Samorzecznik w spektrum autyzmu. Społecznik związany z Fundacją Autism Team, Inicjatywą Obywatelską „Chcemy całego życia!” oraz inicjatywą „Nasz Rzecznik”. Społeczny Zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka Moniki Horny-Cieślak. Pomysłodawca i organizator Klubu Świadomej Młodzieży, który zrzesza młodzież w spektrum autyzmu. Aktor grupy teatralnej Autentyczni Artyści. Jeden z bohaterów książki „Young Power! 30 historii o tym, jak młodzi zmieniają świat” oraz „Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze” autorstwa Justyny Sucheckiej.
Psycholożka związana zawodowo z Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Naukowym Centrum Obrazowania Biomedycznego Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu. Główny obszar jej zainteresowań naukowych to zagadnienia z zakresu neuronauki społecznej, neuropsychologii klinicznej oraz wykorzystania nowoczesnych technik obrazowania biomedycznego do badania neuronalnych korelatów percepcji społecznej. Szczególnie interesuje ją, dlaczego niektóre osoby (np. w spektrum autyzmu), w przeciwieństwie do większości ludzi, z dużym trudem tworzą reprezentacje nieobserwowalnych stanów mentalnych innych osób (ich emocji, pragnień i przekonań). Stypendystka Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej oraz Komisji Fulbrighta. Prowadzi projekty naukowe finansowane m.in. przez Narodowe Centrum Nauki. Współautorka publikacji naukowych oraz wystąpień konferencyjnych.
Adiunktka w Pracowni Neurobiologii Emocji Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego. Zajmuje się badaniem neurobiologicznego podłoża zaburzeń zachowań społecznych, w tym współodczuwania stanów emocjonalnych obserwowanego (m.in. w spektrum autyzmu). Swoje badania opiera na zwierzęcych modelach tych zaburzeń, pozwalających na poszukiwanie wspólnych mianowników dla określonych, ale odmiennie ukształtowanych zespołów cech. W znalezieniu takich markerów molekularnych upatruje szansy na lepsze zrozumienie mechanizmu powstawania deficytów obserwowanych w spektrum autyzmu i nadziei na stworzenie dopasowanych terapii, odpowiadających indywidualnym potrzebom pacjentów.
Absolwentka Wydziału Dziennikarstwa Sumskiego Uniwersytetu Państwowego. Wieloletnia dziennikarka w mediach ukraińskich (Sumy, Kijów). W lutym 2022 roku ewakuowała się z rodziną do Polski, gdzie jej trzej synowie od razu podjęli naukę w polskiej szkole, bez znajomości języka. Wolontariuszka Fundacji Kordon, która wspiera ludność terenów przygranicznych szczególnie narażoną na skutki działań wojennych w Ukrainie. W Centrum Nauki Kopernik pracuje jako tłumaczka jęz. ukraińskiego oraz koordynatorka promocji programu „Razem dla lepszej przyszłości”. Program wspiera integrację międzykulturową w ramach sieci Klubów Młodego Odkrywcy oraz Stref Odkrywania Wyobraźni i Aktywności. Dotychczas wzięło w nim udział kilka tysięcy dzieci i młodzieży oraz edukatorów z całej Polski.
Dziennikarka specjalizująca się w tematyce edukacyjnej. Przez 11 lat związana z "Gazetą Wyborczą", od 2019 roku pracuje w 24.pl. Laureatka nagród dziennikarskich, autorka książek dla i o młodzieży: "Young Power. 30 historii o tym jak młodzi zmieniają świat" (2020), "Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze" (2022), "Pokolenie zmiany. Młodzi o sobie i świecie, który nadejdzie" (2023).

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Od ponad 25 lat nauczycielka matematyki i informatyki. Od 12 lat Dyrektor Zespołu Szkolno-Wychowawczego w Huszlewie. Wdraża innowacyjne rozwiązania w zakresie edukacji dzieci w szkole podstawowej. Wspiera nauczycieli i koordynuje projekty dotyczące współpracy międzynarodowej szkoły, którą kieruje. Od wielu lat opiekunka Klubu Młodego Odkrywcy. Bardzo ceni projekty edukacyjne ponieważ uważa, że dają one szansę na wszechstronny rozwój ucznia, pomagają budować relacje i nawiązywać przyjaźnie.
Członek zarządu Fundacji GrowSPACE, w ramach której zajmuje się wspieraniem edukacji i zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Laureat konkursu „25 under 25” magazynu „Forbes” i warszawskiego biura McKinsey & Company. Inicjator warszawskiej linii zdrowia psychicznego. Współautor raportu o dostępności opieki psychologicznej w szkołach i kolejkach do psychiatrów dziecięcych. Od 2023 r. współtworzy porozumienie „TAK dla Prewencji Suicydalnej”. Za działalność dla najmłodszych został uhonorowany nagrodą im. Janusza Korczaka.
Socjolożka edukacji, trenerka, redaktorka, koordynatorka międzynarodowego programu i sieci Klub Młodego Odkrywcy (KMO). Zawodowo związana z edukacją. Pracowała w Centrum Edukacji Obywatelskiej, a od 7 lat pracuje w Centrum Nauki Kopernik. Zarządza polską siecią programu KMO, w której działa kilkanaście instytucji oraz wielka społeczność edukatorów, rodziców, dzieci i młodzieży. Z zespołem KMO współtworzy merytoryczne podstawy programu i projektuje poszczególne formaty – Akademia KMO, Forum KMO i Piknik KMO, projekty badawcze oraz warsztaty.
Adiunkt na Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie. Specjalista ds. akustyki we własnej firmie. Prowadzi swój kanał na YouTubie pt. ProperSound. Ukończył wibroakustykę i inżynierię dźwięku na Akademii Górniczo-Hutniczej, gdzie następnie uzyskał stopień doktora nauk technicznych. Zrealizował wiele projektów naukowych i popularnonaukowych – od remontu komory bezechowej po nagrywanie odgłosów karmienia piersią w celach edukacyjnych. Akustyka to jego pasja.
Absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych na Uniwersytecie Warszawskim, studiów magisterskich na Wydziale Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS oraz podyplomowych studiów filozoficznych na Uniwersytecie Warszawskim. W Pracowni Badań nad Kompetencjami Przyszłości Centrum Nauki Kopernik rozwija wiedzę o pomocach dydaktycznych wykorzystywanych przez nauczycieli w szkołach oraz o przestrzeniach edukacyjnych wspierających rozwój kompetencji przyszłości w społecznościach uczących się. Prowadzi prace dotyczące rozwoju metod transferu wiedzy między instytucjami akademickimi a społeczeństwem.
Architekt, projektant. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej (dyplom z wyróżnieniem), stypendysta Universidad Politecnica de Valencia. Jego praca dyplomowa „XYZ Structure” prezentowana była m.in. w Muzeum Guggenheim w Nowym Jorku, a projekt „Devebere” – na Biennale Architektury w Wenecji (2012). Finalista międzynarodowego konkursu „Archiprix MIT” w Bostonie. Laureat Grand Prix Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy za projekt wystawy „Spór o odbudowę” zorganizowanej w ramach festiwalu Warszawa w Budowie 7 (2016). Prowadzi autorskie studio architektoniczne, realizując wraz z zespołem projekty poszukujące nowego rozumienia architektury.
Partner zarządzający w agencji zielonych transformacji Lata Dwudzieste. Współpracuje z firmami, samorządami i NGO, pomagając tworzyć i wdrażać strategie zrównoważonego rozwoju. Pomysłodawca i lider projektu „Ziemianie atakują”. Do 2020 r. creative house director i członek zarządu w Kantar Polska oraz Prezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Członek programu Balticlead Uniwersytetu Sztokholmskiego dla liderów zmian i transformacji biznesu w obszarze człowiek – Ziemia. Członek Rady Programowej Polskiego Prawa Klimatycznego przy Client Earth. Współautor raportu „Edukacja klimatyczna w Polsce” wydanego w 2021 r. przez UN Global Compact. Członek rady ESG przy Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR. Członek Rady Programowej konferencji Pokazać – Przekazać Centrum Nauki Kopernik. Członek PTBRiO, Akademii PR i ThinkTank.
Mediator, prawnik, trener, wykładowca. Prezes Zarządu Stowarzyszenia Mediatorzy Polscy z siedzibą w Rzeszowie. Lider zespołu, koordynator, inicjator projektów z zakresu negocjacji i mediacji. Jest specjalistą w zakresie zagadnień związanych z interpretacją i zastosowaniem aktów prawnych w praktyce. Posiada kilkuletnie doświadczenie w pracy szkoleniowej z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy z grupą szczególnie rozwojową metodą dramy, jako trener i wykładowca. Posiada ponad 9 letni staż w pracy jako mediator sądowy. Przeprowadziła kilkadziesiąt postępowań mediacyjnych na zlecenie sądu, zawarła kilkaset ugód pomiędzy skonfliktowanymi stronami. Zajmuje się również projektowaniem i organizacją konferencji związanych z promocją oraz rozwojem mediacji w Polsce. Prowadzi warsztaty mediacyjne, przygotowujące członków stowarzyszenia do prowadzenia mediacji sądowych i pozasądowych, weryfikacji i udzielania rekomendacji przyszłym mediatorom. Współpracuje z NGOs, instytucjami rządowymi, pozarządowymi, międzynarodowymi, z samorządami, szkołami podstawowymi, średnimi oraz z uczelniami wyższymi.
Doktorka socjologii, współzałożycielka i wiceprezeska zarządu Fundacji Civis Polonus (od 2004). Autorka badań i artykułów z dziedziny edukacji obywatelskiej i dialogu obywatelskiego. Trenerka projektująca i prowadząca warsztaty dla nauczycieli, bibliotekarzy, urzędników i młodych ludzi. Twórczyni i kierowniczka projektów Fundacji umożliwiających znaczące uczestnictwo obywatelskie dzieciom, młodzieży oraz dorosłym. Tworzy projekty na rzecz lepszej edukacji obywatelskiej w szkołach, a szczególnie samorządności uczniowskiej. Wierzy, że edukacja obywatelska jest sercem demokracji i powinna być powszechna.
Wykładowca i tutor w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego. W Instytucie Badań Edukacyjnych kierował zespołem prowadzącym badania dotyczące nauczania matematyki w Polsce. Uczestniczył w pracach polskich zespołów międzynarodowych badań PISA, TIMSS i PIAAC. Jest współautorem podręczników do nauczania matematyki.
Od 8 lat dyrektorka Ogniska Pracy Pozaszkolnej nr 1 w Wodzisławiu Śląskim. 3 lata temu stworzyła Oświatowe Centrum Nauki i Techniki. Jako twórczyni tego miejsca i towarzyszącej mu idei, która łączy potrzeby lokalnego biznesu z kreatywnym podejściem do uczenia (się) dzieci, otrzymała w tym roku nagrodę Przewroty od Centrum Nauki Kopernik. Laureatka tytułu Człowieka Roku 2016 Wodzisławia Śląskiego oraz Nagrody Wodzisławia Śląskiego w Dziedzinie Kultury (2020). Doktor w zakresie sztuk muzycznych, absolwentka Akademii Muzycznej im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu (Wydział Dyrygentura Chóralna, Edukacja Artystyczna i Muzyka Kościelna w klasie prof. Stanisława Kulczyńskiego). Ukończyła również studia o kierunku Manager Kultury w Poznaniu, a także logopedię na Uniwersytecie Śląskim. 12 lat temu założyła – wielokrotnie nagradzany – Młodzieżowy Chór Miejski „Canticum Novum” w Wodzisławiu Śląskim. W 2022 roku otrzymała Złote Odznaczenie za zasługi od Śląskiego Związku Chórów i Orkiestr Dętych.
Prezes zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) - największej polskiej organizacji pozarządowej działającej w obszarze edukacji. Z wykształcenia doktor socjologii (Uniwersytet SWPS) i politolog (Uniwersytet Warszawski). Zajmuje się m.in. rozwojem kompetencji przyszłości, strategiami wprowadzania oddolnych zmian w szkołach oraz edukacją obywatelską i edukacją o polityce. Autor publikacji naukowych i ekspertyz, a także publikacji metodycznych i przewodników dla nauczycieli oraz dyrekcji szkół. Współpracuje m.in. z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Instytutem Badań Edukacyjnych, Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, UNDP i wieloma organizacjami pozarządowymi. Uczestnik programu International Visitor Leadership Program Departamentu Stanu USA, absolwent Leadership Academy for Poland. Członek Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik.
Nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 30 w Warszawie. Instruktor Związku Harcerstwa Polskiego w stopniu podharcmistrza. Działacz PTTK i varsavianista. Wiele lat pracował jako pedagog ulicy i kurator społeczny. Współorganizuje Ogólnopolski Zlot Młodzieży PALMIRY. Planuje i propaguje rodzinne trasy turystyczne związane z wydarzeniami historycznymi regionu. Organizuje spotkania dzieci i młodzieży ze świadkami historii. Wspólnie z dziećmi opisuje i prezentuje w przestrzeni publicznej efekty zmian zachodzących w Warszawie i rewitalizacji na Pradze Północ. Jako wolontariusz działa w Domu Wsparcia dla Powstańców Warszawskich. Nauczyciel Roku 2023. Członek Rady Programowej Cyfrowej Polski „Szkoła 4.0”.
Filozofka i pedagożka społeczna. Profesor Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie, pracowniczka naukowo-badawcza Wydziału Pedagogicznego UIK, dyrektorka Instytutu Nauk o Wychowaniu, kierowniczka Katedry Badań nad Rodziną. Redaktorka naczelna czasopisma naukowego „Horyzonty Wychowania”. Członkini Zespołu Nauk o Rodzinie Rady Doskonałości Naukowej w kadencji 2024–2027. Autorka monografii, m.in.: Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Zagadnienia wybrane (Kraków 2012), Między (nie)obecnością a zaangażowaniem. Rodzicielstwo rekonstruowane w ponowoczesności (Kraków 2019) oraz licznych artykułów (np. Współczesne kształty życia rodzinnego i osobistego; Sharenting: współczesną formą rodzicielskiej narracji; Rytuały rodzinne jako czynnik stałości i trwałości systemu rodzinnego w dynamicznie zmieniającym się świecie). W swojej pracy naukowo-badawczej koncentruje się na zagadnieniach takich jak: rodzina we współczesnym dyskursie społecznym, rodzicielstwo (szczególnie w perspektywie wychowania rodzinnego) i jego wsparcie, współpraca instytucji edukacyjnej z rodziną i środowiskiem lokalnym oraz plany rodzinne i wybory aksjologiczne młodzieży, z uwzględnieniem szerokich uwarunkowań i kontekstów społeczno-kulturowych.
Adiunkt, kierownik Zakładu Edukacji Ustawicznej i Andragogiki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego; pedagog o specjalności filozofia edukacji, muzyk (absolwentka Podyplomowych Studiów Kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie), tutor akademicki; autorka książki poświęconej autorskiej koncepcji słuchania i kształcenia akuologicznego (Listening and Acouological Education, WUW, 2019) oraz prac naukowych poświęconych hermeneutyce filozoficznej i edukacji - podejmuje w nich, m. in., wątki dotyczące fenomenu pytania, taktu pedagogicznego, komunikacji interpersonalnej, relacji międzyludzkich, kształtowania osobowości, znaczenia zmysłu smaku w kształceniu. W swoich pracach Przanowska nawiązuje do antycznego doświadczenia mousikē, jedności myśli, mowy i bytu, dialektyki jako sztuki rozmowy. Ostatnio opublikowała esej poświęcony muzyce i edukacji: Music and Education.
Absolwentka filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Działaczka społeczna, edukatorka. Współtwórczyni Programu pomocy wybitnie zdolnym Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Dyrektorka i sekretarz (2009–2020), a następnie prezeska zarządu Biura Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci (od 2020). Członkini Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik. Odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi za działalność na rzecz budowy społeczeństwa obywatelskiego w Polsce (2013).
Filozof, bioetyk, publicysta i działacz społeczny. Redaktor naczelny Magazynu Kontakt, jedynego w Polsce czasopisma lewicy katolickiej. Związany z Klubem Inteligencji Katolickiej w Warszawie, wieloletni wychowawca młodzieży. Pracuje nad doktoratem na temat stanu polskiej debaty bioetycznej. Nagradzany i nominowany w kilku konkursach dziennikarskich, publikował w wielu mediach w Polsce i na świecie. Zajmuje się przede wszystkim tematyką wiary, Kościoła, bioetyki, działalności obywatelskiej oraz wykluczenia społecznego. Współtworzył różne inicjatywy na rzecz wykluczonych i krzywdzonych, także w Kościele. W marcu 2024 r. ukazała się jego książka „Pastwisko. Jak przeszłość, strach i bezwład rządzą polskim Kościołem”.
Z wykształcenia pedagożka, animatorka kultury. Absolwentka studiów podyplomowych Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacjach. Pracowniczka Działu Kadr Centrum Nauki Kopernik. Zajmuje się wdrażaniem nowych osób w instytucji, działa na rzecz dobrostanu osób pracowniczych, wspiera komunikację wewnętrzną i integrację w Koperniku. Lubi ludzi i działanie, a najbardziej działanie dla ludzi. Po pracy chodzi po górach, grzebie w ziemi, sadzi rośliny i gra w planszówki. Dużo spaceruje i czyta. W latach 2015–2020 członkini grupy impro Teatr Improwizacji 1000 DEN. Sztuki improwizacji uczyła się w Polsce, USA i Wielkiej Brytanii – od nauczycieli z całego świata. Wystąpiła w ponad 500 spektaklach. Prowadzi warsztaty oparte na technikach improwizacji teatralnej.
Iga – psycholożka i pedagożka, Natalia – pedagożka i muzykolożka. Obydwie są zainteresowane wspieraniem rozwoju i odkrywaniem potencjału u dzieci i dorosłych. Jako trenerki prowadzą warsztaty rozwijające kompetencje pedagogiczno-psychologiczne, między innymi ,,Odkryjmy to!" w ramach programu Nauka dla Ciebie. Współtworzyły również zestaw do eksperymentowania ,,Nauka dla Ciebie w domu". W Dziale Inspiracji Edukacyjnych i Naukowych razem z zespołem odpowiadają za tworzenie programu aktywności programowych na wystawach Centrum Nauki Kopernik.
Działaczka społeczna i aktywnie zakręcona optymistka. Ekspertka ds. uwarunkowań na rynku pracy. Od lat działa w samorządach uczniowskich oraz studenckich. Zasiada w Parlamencie oraz Senacie Uniwersytetu Warszawskiego. Współorganizatorka kampanii i współzałożycielka Stowarzyszenia Dziewczyny na Wybory. W Fundacji OFF SCHOOL pełni funkcję managerki projektów oraz odpowiada za rozwój społeczności Agentów i Agentek zmian.
Współzałożycielka i członkini zarządu Fundacji OFF school, współtwórczyni Domu Spokojnej Młodości, doradczyni zawodowa wspierająca młodzież w procesie rozwojowym i komunikacji z dorosłymi, dyplomowana interwentka kryzysowa. Wspiera rodziny w jak najlepszym funkcjonowaniu, prowadzi konsultacje dla młodzieży i ich opiekunów.
Ekspert, doradca, konsultant ds. przestrzeni edukacyjnej, zmiany i innowacji. Przywódca adaptacyjny wspierający rozwój szkół i przedszkoli w Polsce. Członkini społeczności The Global Change Leader Ashoka. Doradca metodyczny i trener NODN Sensor. Właścicielka firmy szkoleniowej EduCzas. Dyrektor Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta i Gminy w Goleniowie. Do 31 sierpnia 2021r, Dyrektor Szkoły Podstawowej w Radowie Małym, zarządzanej wg autorskiego programu, która w 2016 r. została członkiem międzynarodowej sieci Ashoka Changemaker Schools. Współinicjatorka ogólnopolskiego, oddolnego ruchu Wiosna Edukacji, ogólnopolskiego programu „Tu dba się o DOBROSTAN” oraz kampanii społecznej „O co chodzi w szkole”. Autorka książki „W szkole wcale nie chodzi o szkołę” i współautorka poradnika ORE dla dyrektorów i nauczycieli „Zmiany, innowacje, eksperymenty – w poszukiwaniu inspiracji”, poradnika do autodiagnozy „Tu dba się o DOBROSTAN”. Współautorka ekspertyzy dla IBE pt. „Działająca Szkoła” dotyczącej kształtowania kompetencji społecznych w szkole.
Projektantka treści w Dziale Wystaw Centrum Nauki Kopernik. Edukatorka z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i dorosłymi. Z wykształcenia i zamiłowania biolożka z skłonnością do zachwytu nad tym, co dzikie, chaotyczne i po ludzku nieestetyczne.
Socjolożka, trenerka, tutorka, moderatorka procesów grupowych, animatorka kultury, profilaktyczka wypalenia zawodowego oraz ekspertka w dziedzinie nowych mediów. Łączy technologię z aktywizmem, kulturą i edukacją. Pomaga projektować rozwiązania dostosowane do zmieniających się potrzeb oraz wspiera organizacje społeczne i instytucje publiczne w promowaniu zdrowego środowiska pracy i skutecznej komunikacji. Współtwórczyni projektów promujących pozytywną kulturę pracy: burnout-aid.eu i rozwijających sektor kultury: mobileculture.eu. Prezeska Fundacji Culture Shock.
Mama, która odkryła świat na nowo dzięki Zuzi i Bartkowi, a także dzieciom i młodzieży, z którymi spotyka się na swoich zajęciach. Opiekunka KMO, długoletnia nauczycielka akademicka, neurobiolożka, propagatorka nauki oraz trenerka z bogatym doświadczeniem dydaktycznym. Adiunkt w Katedrze Fizjologii na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu. Pasjonatka wdrażania metody naukowej w edukacji oraz skutecznego uczenia się przez doświadczenie.
Trenerka, animatorka, koordynatorka międzynarodowej części programu KMO. Od lat związana z Centrum Nauki Kopernik, gdzie pracuje z dorosłymi, edukatorami i nauczycielami. Kierowała zespołem trenerów edukacyjnych w CNK, odpowiadała za udostępnianie zasobów edukacyjnych CNK nauczycielom, przez wiele lat była animatorką i członkinią grupy pokazowej. Obecnie, wraz z partnerami z Gruzji, Armenii, Ukrainy, Rumunii i Etiopii, pracuje nad rozwojem klubów za granicą.

Socjolożka, wieloletnia wykładowczyni akademicka, badaczka jakościowa. Starsza specjalistka w Dziale Badań Centrum Nauki Kopernik, koordynatorka prac badawczo-rozwojowych w programie „Nauka dla Ciebie”. Jej zainteresowania obejmują społeczne i kulturowe uwarunkowania uczenia się, zagadnienia związane z małymi grupami społecznymi oraz studia o niepełnosprawności. 

Trenerka Leśnej Bandy Warszawa, edukatorka i pasjonatka przyrody z misją przywracania dzieciom szczęśliwego dzieciństwa na podwórku i w lesie. Organizatorka biwaków, imprez i wypraw na łono natury, a także anglistka – dzięki czemu prowadzi warsztaty również w języku angielskim. Założyła firmę Las Lab, w której jako przewodniczka kąpieli leśnych, certyfikowana przez Forest Therapy Hub, korzysta z praktyk uważnościowych i ekoterapeutycznych. Od lat współpracuje ze Stowarzyszeniem „Mierz wysoko”, gdzie realizuje projekty o profilu ekologicznym, edukacyjnym i społecznym, np. integracyjne warsztaty wakacyjne w przyrodzie, warsztaty o obiegu zamkniętym w gospodarce odpadami czy lekcje przyrody w terenie.
Ekspertka Fundacji Szkoła z Klasą, kulturoznawczyni, tłumaczka ustna, trenerka. Współautorka raportów Rozmawiaj z Klasą. Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek oraz Codzienność wychowawstwa – co jest ważne dla wychowawców i młodych ludzi? Współtwórczyni ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjnych, m.in. Szkoły Dobrostanu wspierającej edukatorów w działaniach na rzecz wzmacniania zdrowia psychicznego uczniów i uczennic oraz Kropli Uważności wzmacniającej odporność nauczycieli i nauczycielek.
Doktor nauk humanistycznych, pedagożka specjalna i polonistka, innowatorka, ekspertka zmiany. Popularyzuje edukację prawną, zrównoważony rozwój i kolektywizm w zarządzaniu. Dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku. Wykładowczyni w WSB Merito. Ekspertka Pomorskiego Kuratorium Oświaty do spraw wspomagania szkół. Liderka nauczycielskiej sieci Kreatywnej Pedagogiki.
Fizyczka teoretyczna, astrofizyczka. Absolwentka Uniwersytetu w Białymstoku. Badaczka w Centrum Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika PAN (2013–2018). Członkini Polskiego Towarzystwa Astronomicznego oraz Stowarzyszenia Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego. Analogowa astronautka (misja Kepleria w Analog Astronaut Training Center w Krakowie, 2021). Ekspertka ds. naukowych w Europejskim Biurze Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska koordynowanym przez Centrum Nauki Kopernik. Interesuje się edukacją z zakresu tematyki kosmicznej, przygotowuje materiały edukacyjne i prowadzi różnorodne aktywności rozwijające wiedzę z zakresu astronomii, astrofizyki i technologii kosmicznych. Łączy pracę z pasją do nocnych obserwacji nieba, malarstwem i fotografią ekstremalnych zjawisk przyrody.
Z wykształcenia pedagog, animator i menedżer kultury. W Centrum Nauki Kopernik pracuje od 2010 roku, obecnie jako kierownik Działu Społeczności Uczących się. W poprzednich latach zajmował się tworzeniem i koordynacją działań programowych, m.in jako kierownik Działu Inspiracji Edukacyjnych i Naukowych. Od 2017 roku prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego dla przyszłych animatorów kultury oraz nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ukończył studia doktoranckie na UW i jest w trakcie przygotowania dysertacji dotyczącej ojcostwa. Członek Rady Dydaktycznej Wydziału Pedagogicznego UW (2020–2023) oraz Rady Naukowej Dyscypliny Pedagogiki na UW (2021–2023).
Z wykształcenia filozof, z zawodu koordynator projektów i twórca rozwiązań edukacyjnych. Doświadczenie zdobywał na polach partycypacji obywatelskiej i oddolnego kształtowania polityk publicznych, realizacji badań społecznych i szeroko rozumianej edukacji, w szczególności związanej z rozwojem krytycznego myślenia i popularyzacją nauki. Od 2023 r. pracownik Centrum Nauki Kopernik. Prywatnie zajmuje się tańcem, muzyką i poezją.