Pokazać – Przekazać 2024

Edukacja – dobra szkoła dobrego życia

Czym jest dobre życie? Jak je sobie wyobrażamy? Młode osoby, które w 2023 roku głosowały w wyborach po raz pierwszy, jako najważniejsze dla siebie sprawy wskazują dobre relacje z bliskimi, zdrowie, wystarczające zarobki, dobrostan psychiczny, poczucie bezpieczeństwa i satysfakcjonującą pracę. Czy nie na tym właśnie polega dobre życie?

W raporcie publikowanym przez Uniwersytet SWPS i agencję They.pl „Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie” młodzież mówi, że ponad wszystko stawia samorozwój, przyjaciół i zdrowie (w tym zdrowie psychiczne). To pokolenie urodzone po 2000 r. ceni sobie czas wolny (do odpoczynku, pogłębiania swoich pasji). Czy to zaskakujące, że samorozwój stanowi priorytet dla 52 proc. ankietowanych, a systemowe wykształcenie tylko dla 37 proc.? Czy wyzwania, przed którymi stoi środowisko edukacyjne, bierze pod uwagę opinie i wnioski wynikające z dostępnych badań i raportów?

program ambasadorzy i eksperci  PP na FB – LIVE

dekoracja

Konferencja Pokazać – Przekazać 2024, zatytułowana „Edukacja – dobra szkoła dobrego życia”, otwiera przestrzeń do rozmowy o dobrostanie społeczności edukacyjnej. Chcemy upowszechniać wiedzę o tym, co pomaga w uczeniu (się). Chcemy znaleźć sposoby na urządzenie przestrzeni, w której odbywa się nauka, a także na zagospodarowanie najbliższego otoczenia szkół w taki sposób, by służyły naszemu zdrowiu i równowadze. Chcemy nauczyć się wzmacniać siebie i innych, dążyć do własnego dobrostanu i dbać o dobro wspólne. Aktualny stan wiedzy i badań zaprezentują zaproszeni przez nas neurobiolodzy, inżynierowie, pedagodzy różnych specjalności oraz projektanci. Porozmawiamy o tym, jak stosunek i zachowanie otoczenia wobec osoby uczącej się oddziałuje na jej mózg na poziomie fizjologicznym, o wpływie aranżacji przestrzeni na proces uczenia się, a także o budowaniu wspólnot, do których należą osoby o różnych doświadczeniach edukacyjnych i życiowych. Zastanowimy się nad tym, jak budować i wzmacniać u młodzieży poczucie sprawczości w sprawach publicznych i jak poszerzać naszą własną strefę komfortu w edukacji.

Korzyści z konferencji

18 prelekcji, 6 sesji dialogowych, 30 ekspertów z wielu dziedzin – poznasz naukowców i specjalistów, którzy przedstawią aktualny stan wiedzy i badań o wpływie różnych zmiennych na środowisko i procesy uczenia. Spotkasz zaangażowaną młodzież, edukatorów i nauczycieli. Posłuchasz twórców rozwiązań edukacyjnych, innowatorów myśli i działań pomocnych w oddolnym tworzeniu dobrej szkoły dobrego życia.

Nawiążesz cenne kontakty. Podczas 13 warsztatów uzyskasz praktyczną wiedzę i narzędzia pomocne do pracy w szkole, w edukacji domowej, w układaniu relacji z dziećmi, młodzieżą, między rodzicami a szkołą, w budowaniu otoczenia sprzyjającego uczeniu i zachowaniu równowagi w życiu. Sam/a zdecydujesz, które są najważniejsze dla Ciebie.

Po zakończeniu dwudniowego wydarzenia otrzymasz certyfikat udziału w konferencji, potwierdzający poszerzenie wiedzy i kwalifikacji zawodowych. Wzbogacisz się o motywację, siłę do działania i mnóstwo inspiracji na nadchodzący rok szkolny!

Zgłoszenia na konferencję

Wszystkie miejsca na konferencję zostały już wyprzedane. Bardzo dziękujemy za nadesłane zgłoszenia i dokonanie opłaty za udział w dwudniowym wydarzeniu.

Ambasadorzy i eksperci konferencji

Przeczytaj o ambasadorach konferencji oraz ekspertach, którzy poprowadzą spotkania lub warsztaty.

Miniwywiady z ekspertami „PP na Facebooku – live”

Tegoroczna konferencja Pokazać – Przekazać, która odbędzie się 22–23 sierpnia pod hasłem Edukacja – dobra szkoła dobrego życia, otworzy przestrzeń do rozmowy o dobrostanie społeczności edukacyjnej. Chcemy upowszechniać wiedzę o tym, co pomaga w uczeniu (się) oraz w budowaniu wspólnot, do których należą osoby o różnych doświadczeniach edukacyjnych i życiowych. Pokażemy, jak zagospodarować najbliższe otoczenie szkół i urządzić w nich przestrzeń, tak by służyły nauce, sprzyjały zdrowiu i równowadze.

Zanim spotkamy się w Warszawie, zachęcamy do oglądania cyklu minirozmów z ekspertami konferencji. Będziemy je transmitować na  żywo w każdą środę aż do 14 sierpnia, zawsze o godz. 18.00 na profilu Facebook Centrum Nauki Kopernik

Minirozmowy prowadzi Bogusława Mikołajczyk:

  • 3 lipca: prof. Małgorzata Żytko (Wydział Pedagogiki UW) o koniecznych zmianach w procesie uczenia
  • 10 lipca: Robert Firmhofer (dyrektor Centrum Nauki Kopernik) o potrzebach środowiska edukacji
  • 17 lipca: Jan Gawroński (fundacja Autism Team) o uwzględnieniu potrzeb uczniów w spektrum autyzmu
  • 24 lipca: Justyna Suchecka (dziennikarka TVN) o priorytetach dzisiejszej młodzieży
  • 31 lipca: Sylwia Żmijewska-Kwiręg (Centrum Edukacji Obywatelskiej) o tym, kim są współcześni nauczyciele
  • 7 sierpnia: dr Emilia Kopiec o innowacyjnym miejscu edukacyjnym w Wodzisławiu Śląskim
  • 14 sierpnia: dr Jędrzej Witkowski (prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej) o dobrym życiu w dobrej szkole

Bogusława Mikołajczyk – nauczycielka biologii i przedmiotów zawodowych dotyczących bioanalityki, kryminalistyki i toksykologii w Technikum Chemiczno-Medycznym w Tarnowskich Górach. Wykładowczyni w zakresie neuronauk na Uniwersytecie Dolnośląskim we Wrocławiu. Członkini grupy SUPERBELFRZY. Autorka bloga „Biologus designans”. Współtwórczyni pierwszego edubota: Fenek – bot od matury z biologii. Finalistka konkursu Nauczyciel Jutr@ 2022. Współautorka zmian w podstawie programowej z biologii do szkół ponadpodstawowych dla Ministerstwa Edukacji.

Program konferencji 

Pobierz program (plik pdf)

Dzień I – czwartek 22 sierpnia

Otwarcie

Wystąpienie dr Katarzyny Młynek, zastępczyni dyrektor programowej Centrum Nauki Kopernik.

Dzień II – piątek 23 sierpnia

Drugi dzień wydarzenia będzie dniem warsztatowym. Uczestnicy konferencji będą mogli wybrać spośród 12 propozycji warsztatów odbywających się zarówno w Centrum konferencyjnym, jak i w sąsiednim budynku Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego. Po dwóch sesjach warsztatów wysłuchamy inspirującego wystąpienia gościa specjalnego.

10.00–12.00 
I sesja warsztatów (równolegle)
13.00–15.00
II sesja warsztatów (równolegle)
    1. Towarzyszyć, ale jak? Eksperymentowanie z dziećmi
      Prowadzące: Natalia Arciszewska i Iga Cieślak, Centrum Nauki Kopernik
    2. „Pierwsza pomoc” w sytuacji konfliktu – jak twórczo radzić sobie w sporach
      Prowadząca: dr Anna Duda-Machejek, Stowarzyszenie Mediatorów Polskich
    3. Równowaga w działaniu
      Prowadząca: Paulina Jędrzejewska, Fundacja Culture Shock
    4. Prototypowanie
      Prowadząca: dr Marta Fikus-Kryńska, Centrum Nauki Kopernik
    5. Budowanie i doświadczanie wspólnoty uczącej się
      Prowadzące: dr n. med. Emilia Grzęda i Małgorzata Ratkowska, Centrum Nauki Kopernik
    6. Być tu i teraz w czasach ciągłych zmian.  Techniki improwizacji teatralnej w budowaniu dobrostanu
      Prowadząca: Marta Kamińska, Centrum Nauki Kopernik
    7. W (neuro)różnorodnej klasie: jak oddać sprawczość?
      Prowadzący: Grzegorz Święch i Wiktoria Nowak, Dom Spokojnej Młodości
    8. Z kreatywnym instruktażem
      Prowadzący: Monika Jędrzejewska i Adam Zahler, Centrum Nauki Kopernik
    9. Dobre spotkania z rodzicami
      Prowadząca: Ewa Radanowicz
    10. Kręgi
      Prowadzący: Centrum Edukacji Obywatelskiej
    11. Ten wspaniały ogień! 
      Prowadzący: Katarzyna Pruzińska i Bartek Guentzel, Leśna Banda
    12. Przeciwdziałanie radykalizmom: badania DigiPatch i ich wykorzystanie w edukacji
      Prowadzące: prof. dr hab. Anna Siewierska i dr Marta Sałkowska
    13. Załóż maskę najpierw sobie, czyli jak wzmacniać odporność młodych
      Prowadząca: Marta Puciłowska-Schielmann, Fundacja Szkoła z Klasą