The Lay out – Let out 2024 conference entitled “Education – a good school of good life”, opens a space for a conversation about the well-being of the educational community. We want to promote knowledge about what helps in learning. We want to find ways to arrange learning spaces, as well as to design the immediate surroundings of schools in such a way that they support our health and internal balance. We want to learn how to empower ourselves and others, strive for our well-being, and care for the common good. Invited neurologists, engineers, educators of various specialities, and designers will present current knowledge and discuss scientific research. We will talk about how the attitude and behaviours of the environment towards the learner affect their brain at the physiological level, about the impact of space arrangement on the learning process, and about building communities to which people with different educational and life experiences belong. We will consider how to develop and strengthen youth’s sense of agency in public affairs and expand our comfort zone in education.
A detailed description is available in Polish.
Miniwywiady z ekspertami „PP na Facebooku – live”
Tegoroczna konferencja Pokazać – Przekazać, która odbędzie się 22–23 sierpnia pod hasłem Edukacja – dobra szkoła dobrego życia, otworzy przestrzeń do rozmowy o dobrostanie społeczności edukacyjnej. Chcemy upowszechniać wiedzę o tym, co pomaga w uczeniu (się) oraz w budowaniu wspólnot, do których należą osoby o różnych doświadczeniach edukacyjnych i życiowych. Pokażemy, jak zagospodarować najbliższe otoczenie szkół i urządzić w nich przestrzeń, tak by służyły nauce, sprzyjały zdrowiu i równowadze.
Zanim spotkamy się w Warszawie, zachęcamy do oglądania cyklu minirozmów z ekspertami konferencji. Będziemy je transmitować na żywo w każdą środę aż do 14 sierpnia, zawsze o godz. 18.00 na profilu Facebook Centrum Nauki Kopernik.
Zgłoszenia na konferencję
Wszystkie miejsca na konferencję zostały już wyprzedane. Bardzo dziękujemy za nadesłane zgłoszenia i dokonanie opłaty za udział w dwudniowym wydarzeniu.
Streamingi
Wszystkich zainteresowanych konferencją Pokazać – Przekazać 2024 „Edukacja – dobra szkoła dobrego życia”, którzy nie mogą być z nami 22 i 23 sierpnia w Centrum Nauki Kopernik, zachęcamy do oglądania transmisji na żywo z wybranych wydarzeń.
Streaming Otwarcia
Czwartek 22 sierpnia 2024
10.00 – 10.15 Powitanie
Wystąpienie dr Katarzyny Młynek, Zastępczyni Dyrektor programowej Centrum Nauki Kopernik
Wystąpienie min. Pauliny Piechny-Więckiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej
10.15 – 11.00 Rozmowa otwarcia: „Życie dobre, czyli jakie?”
Moderacja: dr Jędrzej Witkowski, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej
Goście:
- Dra Zuzanna Michalska, koordynatorka Programu Klub Młodego Odkrywcy, Centrum Nauki Kopernik
- Dr Agnieszka Tomasik, dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku
- Radosław Potrac, nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 30 w Warszawie
Rozmowa o tym, jak rozumiemy dobre życie, jak się go uczyć i jak je sobie ułatwiać, korzystając z dostępnych możliwości. Ważnym jej elementem będzie projekcja krótkiego filmu dokumentalnego, inspirowanego „Gadającymi głowami” Krzysztofa Kieślowskiego, w którym uczniowie, nauczyciele i rodzice prezentują swoją wizję dobrego życia i tego, jak można się do niego przygotować.
Streaming na FB CNK
Link: https://www.facebook.com/events/416433874650960
Streaming na YouTube CNK
Otwarcie
link: https://youtube.com/live/X_5Uz3bBq90?feature=share
Streaming Zamknięcia
Piątek, 23 sierpnia 2024
15.15 –16. 00 Zakończenie konferencji
wystąpienie dr Katarzyny Młynek, Zastępczyni Dyrektor Programowej Centrum Nauki Kopernik
i zaproszonych gości.
Streaming na FB CNK
Link: https://www.facebook.com/events/416433874650960
Streaming na YouTube CNK
Zamknięcie
Baza wiedzy
Rozmowa otwarcia - życie dobre, czyli jakie? (plik pdf)
Poszerzanie stref komfortu
dr Zuzanna Michalska "Sprawczość - sekretny składnik skutecznego uczenia się" (plik pdf)
prof. dr hab. Małgorzata Żytko "Co dalej z pracą domową" (plik pdf)
dr Emilia Kopiec "Przewrót edukacyjny, robić rzeczy rękami" (plik pdf)
Marcin Karpiński "Kto się boi matematyki" (plik pdf)
W zdrowym mózgu
dr Ksenia Meyza "Zachowania społeczne w spektrum autyzmu – od modelu do praktyki" (plik pdf)
dr Małgorzata Chojak "Neurodydaktyka, fakty i mity" (plik pdf)
We wspólnocie siła
dr Karolina Małek "Jak działa poczucie przynależności" (plik pdf)
Jan Gawroński "Szkoła - spektrum niedostępności" (plik pdf)
Anna Polozhii, Renata Tomczuk "Wspólnota międzyklulturowa" (plik pdf)
Dominik Kuc "Co to znaczy, że szkoła jest przyjazna LGBTQ+" (plik pdf)
Architektura dobrostanu
dr inż. Marcin Zastawnik "Hałas w szkole" (plik pdf)
Maciej Siuda "Budynek szkolny jako narzędzie" (plik pdf)
Monika Jaworska "Przyroda wokół szkoły i dobrostan" (plik pdf)
Szymon Filipowicz "Przestrzeń ma znaczenie, czyli co działa w sali szkolnej" (plik pdf)
Sprawczość obywatelska
Mateusz Wojcieszak, Bartłomiej Pękalak "Wybory, które nie różnią" (plik pdf)
dr Olga Napiontek "Jeśli chcemy demokracji, niezbędna jest edukacja obywatelska" (plik pdf)
Elżbieta Damm "Zasady mediacji rówieśniczych" (plik pdf)
Portret środowiska edukacyjnego
dr hab. Anna Błasiak "Rodzic w ponowoczesnym świecie – między kreacją i przystosowaniem" (plik pdf)
Justyna Suchecka "Ta dzisiejsza młodzież. Kim są i jak się z nimi dogadać" (plik pdf)
Sylwia Żmijewska-Kwiręg "Nauczycieli i nauczycielek portret zbiorowy" (plik pdf)
Pedagożka, pracowniczka naukowa Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, członkini Association for Teacher Education in Europe oraz Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, ekspertka OECD w zakresie wczesnej edukacji. Do jej zainteresowań naukowych należą: psychologiczne, pedagogiczne oraz społeczne aspekty rozwoju i edukacji dzieci, wspieranie profesjonalnego rozwoju nauczycieli, projektowanie i wprowadzanie do praktyki innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla szkoły podstawowej. Autorka licznych publikacji, koordynatorka badań w ramach grantów krajowych i zagranicznych.
Nauczycielka wiedzy o społeczeństwie, autorka, trenerka, pracowniczka i działaczka środowiska NGO. Od 2001 r. związana z Centrum Edukacji Obywatelskiej, aktualnie jego Dyrektor Programowa. Współautorka i redaktorka programu nauczania oraz podręcznika do wiedzy o społeczeństwie, programu nauczania przedmiotu ekonomia w praktyce, publikacji metodycznych dla nauczycieli realizujących projekty edukacyjne, scenariuszy zajęć, programów warsztatów i artykułów o tematyce obywatelskiej. Od wielu lat współpracuje z różnymi instytucjami, którym z edukacją jest po drodze (m.in. Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, Europejskim Centrum Solidarności, Teatrem Powszechnym, Stowarzyszeniem Era Nowe Horyzonty, Fundacją Szkoła z klasą, Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń).
Samorzecznik w spektrum autyzmu. Społecznik związany z Fundacją Autism Team, Inicjatywą Obywatelską „Chcemy całego życia!” oraz inicjatywą „Nasz Rzecznik”. Społeczny Zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka Moniki Horny-Cieślak. Pomysłodawca i organizator Klubu Świadomej Młodzieży, który zrzesza młodzież w spektrum autyzmu. Aktor grupy teatralnej Autentyczni Artyści. Jeden z bohaterów książki „Young Power! 30 historii o tym, jak młodzi zmieniają świat” oraz „Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze” autorstwa Justyny Sucheckiej.
Psycholożka związana zawodowo z Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Naukowym Centrum Obrazowania Biomedycznego Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu. Główny obszar jej zainteresowań naukowych to zagadnienia z zakresu neuronauki społecznej, neuropsychologii klinicznej oraz wykorzystania nowoczesnych technik obrazowania biomedycznego do badania neuronalnych korelatów percepcji społecznej. Szczególnie interesuje ją, dlaczego niektóre osoby (np. w spektrum autyzmu), w przeciwieństwie do większości ludzi, z dużym trudem tworzą reprezentacje nieobserwowalnych stanów mentalnych innych osób (ich emocji, pragnień i przekonań). Stypendystka Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej oraz Komisji Fulbrighta. Prowadzi projekty naukowe finansowane m.in. przez Narodowe Centrum Nauki. Współautorka publikacji naukowych oraz wystąpień konferencyjnych.
Adiunktka w Pracowni Neurobiologii Emocji Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego. Zajmuje się badaniem neurobiologicznego podłoża zaburzeń zachowań społecznych, w tym współodczuwania stanów emocjonalnych obserwowanego (m.in. w spektrum autyzmu). Swoje badania opiera na zwierzęcych modelach tych zaburzeń, pozwalających na poszukiwanie wspólnych mianowników dla określonych, ale odmiennie ukształtowanych zespołów cech. W znalezieniu takich markerów molekularnych upatruje szansy na lepsze zrozumienie mechanizmu powstawania deficytów obserwowanych w spektrum autyzmu i nadziei na stworzenie dopasowanych terapii, odpowiadających indywidualnym potrzebom pacjentów.
Absolwentka Wydziału Dziennikarstwa Sumskiego Uniwersytetu Państwowego. Wieloletnia dziennikarka w mediach ukraińskich (Sumy, Kijów). W lutym 2022 roku ewakuowała się z rodziną do Polski, gdzie jej trzej synowie od razu podjęli naukę w polskiej szkole, bez znajomości języka. Wolontariuszka Fundacji Kordon, która wspiera ludność terenów przygranicznych szczególnie narażoną na skutki działań wojennych w Ukrainie. W Centrum Nauki Kopernik pracuje jako tłumaczka jęz. ukraińskiego oraz koordynatorka promocji programu „Razem dla lepszej przyszłości”. Program wspiera integrację międzykulturową w ramach sieci Klubów Młodego Odkrywcy oraz Stref Odkrywania Wyobraźni i Aktywności. Dotychczas wzięło w nim udział kilka tysięcy dzieci i młodzieży oraz edukatorów z całej Polski.
Dziennikarka specjalizująca się w tematyce edukacyjnej. Przez 11 lat związana z "Gazetą Wyborczą", od 2019 roku pracuje w 24.pl. Laureatka nagród dziennikarskich, autorka książek dla i o młodzieży: "Young Power. 30 historii o tym jak młodzi zmieniają świat" (2020), "Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze" (2022), "Pokolenie zmiany. Młodzi o sobie i świecie, który nadejdzie" (2023).

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Od ponad 25 lat nauczycielka matematyki i informatyki. Od 12 lat Dyrektor Zespołu Szkolno-Wychowawczego w Huszlewie. Wdraża innowacyjne rozwiązania w zakresie edukacji dzieci w szkole podstawowej. Wspiera nauczycieli i koordynuje projekty dotyczące współpracy międzynarodowej szkoły, którą kieruje. Od wielu lat opiekunka Klubu Młodego Odkrywcy. Bardzo ceni projekty edukacyjne ponieważ uważa, że dają one szansę na wszechstronny rozwój ucznia, pomagają budować relacje i nawiązywać przyjaźnie.
Członek zarządu Fundacji GrowSPACE, w ramach której zajmuje się wspieraniem edukacji i zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Laureat konkursu „25 under 25” magazynu „Forbes” i warszawskiego biura McKinsey & Company. Inicjator warszawskiej linii zdrowia psychicznego. Współautor raportu o dostępności opieki psychologicznej w szkołach i kolejkach do psychiatrów dziecięcych. Od 2023 r. współtworzy porozumienie „TAK dla Prewencji Suicydalnej”. Za działalność dla najmłodszych został uhonorowany nagrodą im. Janusza Korczaka.
Socjolożka edukacji, trenerka, redaktorka, koordynatorka międzynarodowego programu i sieci Klub Młodego Odkrywcy (KMO). Zawodowo związana z edukacją. Pracowała w Centrum Edukacji Obywatelskiej, a od 7 lat pracuje w Centrum Nauki Kopernik. Zarządza polską siecią programu KMO, w której działa kilkanaście instytucji oraz wielka społeczność edukatorów, rodziców, dzieci i młodzieży. Z zespołem KMO współtworzy merytoryczne podstawy programu i projektuje poszczególne formaty – Akademia KMO, Forum KMO i Piknik KMO, projekty badawcze oraz warsztaty.
Adiunkt na Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie. Specjalista ds. akustyki we własnej firmie. Prowadzi swój kanał na YouTubie pt. ProperSound. Ukończył wibroakustykę i inżynierię dźwięku na Akademii Górniczo-Hutniczej, gdzie następnie uzyskał stopień doktora nauk technicznych. Zrealizował wiele projektów naukowych i popularnonaukowych – od remontu komory bezechowej po nagrywanie odgłosów karmienia piersią w celach edukacyjnych. Akustyka to jego pasja.
Absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych na Uniwersytecie Warszawskim, studiów magisterskich na Wydziale Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS oraz podyplomowych studiów filozoficznych na Uniwersytecie Warszawskim. W Pracowni Badań nad Kompetencjami Przyszłości Centrum Nauki Kopernik rozwija wiedzę o pomocach dydaktycznych wykorzystywanych przez nauczycieli w szkołach oraz o przestrzeniach edukacyjnych wspierających rozwój kompetencji przyszłości w społecznościach uczących się. Prowadzi prace dotyczące rozwoju metod transferu wiedzy między instytucjami akademickimi a społeczeństwem.
Architekt, projektant. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej (dyplom z wyróżnieniem), stypendysta Universidad Politecnica de Valencia. Jego praca dyplomowa „XYZ Structure” prezentowana była m.in. w Muzeum Guggenheim w Nowym Jorku, a projekt „Devebere” – na Biennale Architektury w Wenecji (2012). Finalista międzynarodowego konkursu „Archiprix MIT” w Bostonie. Laureat Grand Prix Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy za projekt wystawy „Spór o odbudowę” zorganizowanej w ramach festiwalu Warszawa w Budowie 7 (2016). Prowadzi autorskie studio architektoniczne, realizując wraz z zespołem projekty poszukujące nowego rozumienia architektury.
Partner zarządzający w agencji zielonych transformacji Lata Dwudzieste. Współpracuje z firmami, samorządami i NGO, pomagając tworzyć i wdrażać strategie zrównoważonego rozwoju. Pomysłodawca i lider projektu „Ziemianie atakują”. Do 2020 r. creative house director i członek zarządu w Kantar Polska oraz Prezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Członek programu Balticlead Uniwersytetu Sztokholmskiego dla liderów zmian i transformacji biznesu w obszarze człowiek – Ziemia. Członek Rady Programowej Polskiego Prawa Klimatycznego przy Client Earth. Współautor raportu „Edukacja klimatyczna w Polsce” wydanego w 2021 r. przez UN Global Compact. Członek rady ESG przy Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR. Członek Rady Programowej konferencji Pokazać – Przekazać Centrum Nauki Kopernik. Członek PTBRiO, Akademii PR i ThinkTank.
Mediator, prawnik, trener, wykładowca. Prezes Zarządu Stowarzyszenia Mediatorzy Polscy z siedzibą w Rzeszowie. Lider zespołu, koordynator, inicjator projektów z zakresu negocjacji i mediacji. Jest specjalistą w zakresie zagadnień związanych z interpretacją i zastosowaniem aktów prawnych w praktyce. Posiada kilkuletnie doświadczenie w pracy szkoleniowej z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy z grupą szczególnie rozwojową metodą dramy, jako trener i wykładowca. Posiada ponad 9 letni staż w pracy jako mediator sądowy. Przeprowadziła kilkadziesiąt postępowań mediacyjnych na zlecenie sądu, zawarła kilkaset ugód pomiędzy skonfliktowanymi stronami. Zajmuje się również projektowaniem i organizacją konferencji związanych z promocją oraz rozwojem mediacji w Polsce. Prowadzi warsztaty mediacyjne, przygotowujące członków stowarzyszenia do prowadzenia mediacji sądowych i pozasądowych, weryfikacji i udzielania rekomendacji przyszłym mediatorom. Współpracuje z NGOs, instytucjami rządowymi, pozarządowymi, międzynarodowymi, z samorządami, szkołami podstawowymi, średnimi oraz z uczelniami wyższymi.
Doktorka socjologii, współzałożycielka i wiceprezeska zarządu Fundacji Civis Polonus (od 2004). Autorka badań i artykułów z dziedziny edukacji obywatelskiej i dialogu obywatelskiego. Trenerka projektująca i prowadząca warsztaty dla nauczycieli, bibliotekarzy, urzędników i młodych ludzi. Twórczyni i kierowniczka projektów Fundacji umożliwiających znaczące uczestnictwo obywatelskie dzieciom, młodzieży oraz dorosłym. Tworzy projekty na rzecz lepszej edukacji obywatelskiej w szkołach, a szczególnie samorządności uczniowskiej. Wierzy, że edukacja obywatelska jest sercem demokracji i powinna być powszechna.
Wykładowca i tutor w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego. W Instytucie Badań Edukacyjnych kierował zespołem prowadzącym badania dotyczące nauczania matematyki w Polsce. Uczestniczył w pracach polskich zespołów międzynarodowych badań PISA, TIMSS i PIAAC. Jest współautorem podręczników do nauczania matematyki.
Od 8 lat dyrektorka Ogniska Pracy Pozaszkolnej nr 1 w Wodzisławiu Śląskim. 3 lata temu stworzyła Oświatowe Centrum Nauki i Techniki. Jako twórczyni tego miejsca i towarzyszącej mu idei, która łączy potrzeby lokalnego biznesu z kreatywnym podejściem do uczenia (się) dzieci, otrzymała w tym roku nagrodę Przewroty od Centrum Nauki Kopernik. Laureatka tytułu Człowieka Roku 2016 Wodzisławia Śląskiego oraz Nagrody Wodzisławia Śląskiego w Dziedzinie Kultury (2020). Doktor w zakresie sztuk muzycznych, absolwentka Akademii Muzycznej im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu (Wydział Dyrygentura Chóralna, Edukacja Artystyczna i Muzyka Kościelna w klasie prof. Stanisława Kulczyńskiego). Ukończyła również studia o kierunku Manager Kultury w Poznaniu, a także logopedię na Uniwersytecie Śląskim. 12 lat temu założyła – wielokrotnie nagradzany – Młodzieżowy Chór Miejski „Canticum Novum” w Wodzisławiu Śląskim. W 2022 roku otrzymała Złote Odznaczenie za zasługi od Śląskiego Związku Chórów i Orkiestr Dętych.
Prezes zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) - największej polskiej organizacji pozarządowej działającej w obszarze edukacji. Z wykształcenia doktor socjologii (Uniwersytet SWPS) i politolog (Uniwersytet Warszawski). Zajmuje się m.in. rozwojem kompetencji przyszłości, strategiami wprowadzania oddolnych zmian w szkołach oraz edukacją obywatelską i edukacją o polityce. Autor publikacji naukowych i ekspertyz, a także publikacji metodycznych i przewodników dla nauczycieli oraz dyrekcji szkół. Współpracuje m.in. z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Instytutem Badań Edukacyjnych, Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, UNDP i wieloma organizacjami pozarządowymi. Uczestnik programu International Visitor Leadership Program Departamentu Stanu USA, absolwent Leadership Academy for Poland. Członek Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik.
Nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 30 w Warszawie. Instruktor Związku Harcerstwa Polskiego w stopniu podharcmistrza. Działacz PTTK i varsavianista. Wiele lat pracował jako pedagog ulicy i kurator społeczny. Współorganizuje Ogólnopolski Zlot Młodzieży PALMIRY. Planuje i propaguje rodzinne trasy turystyczne związane z wydarzeniami historycznymi regionu. Organizuje spotkania dzieci i młodzieży ze świadkami historii. Wspólnie z dziećmi opisuje i prezentuje w przestrzeni publicznej efekty zmian zachodzących w Warszawie i rewitalizacji na Pradze Północ. Jako wolontariusz działa w Domu Wsparcia dla Powstańców Warszawskich. Nauczyciel Roku 2023. Członek Rady Programowej Cyfrowej Polski „Szkoła 4.0”.
Filozof i pedagog społeczny. Profesor Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie (UIK), dyrektor Instytutu Nauk o Wychowaniu, kierownik Katedry Badań nad Rodziną, redaktor naczelny czasopisma naukowego „Horyzonty Wychowania”. Autorka monografii (m.in. Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Zagadnienia wybrane, Kraków 2012; Między (nie)obecnością a zaangażowaniem. Rodzicielstwo rekonstruowane w ponowoczesności, Kraków 2019, oraz licznych artykułów (np. Sharenting: współczesną formą rodzicielskiej narracji; Rytuały rodzinne jako czynnik stałości i trwałości systemu rodzinnego w dynamicznie zmieniającym się świecie). W swojej pracy naukowo-badawczej koncentruje się na zagadnieniach rodziny we współczesnym dyskursie społecznym, rodzicielstwa (szczególnie w perspektywie wychowania rodzinnego), współpracy instytucji edukacyjnej z rodziną i środowiskiem lokalnym oraz planów rodzinnych i wyborów aksjologicznych młodzieży, z uwzględnieniem szerokich uwarunkowań i kontekstów społeczno-kulturowych.
Z wykształcenia pedagożka, animatorka kultury. Absolwentka studiów podyplomowych Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacjach. Pracowniczka Działu Kadr Centrum Nauki Kopernik. Zajmuje się wdrażaniem nowych osób w instytucji, działa na rzecz dobrostanu osób pracowniczych, wspiera komunikację wewnętrzną i integrację w Koperniku. Lubi ludzi i działanie, a najbardziej działanie dla ludzi. Po pracy chodzi po górach, grzebie w ziemi, sadzi rośliny i gra w planszówki. Dużo spaceruje i czyta. W latach 2015–2020 członkini grupy impro Teatr Improwizacji 1000 DEN. Sztuki improwizacji uczyła się w Polsce, USA i Wielkiej Brytanii – od nauczycieli z całego świata. Wystąpiła w ponad 500 spektaklach. Prowadzi warsztaty oparte na technikach improwizacji teatralnej.
Iga – psycholożka i pedagożka, Natalia – pedagożka i muzykolożka. Obydwie są zainteresowane wspieraniem rozwoju i odkrywaniem potencjału u dzieci i dorosłych. Jako trenerki prowadzą warsztaty rozwijające kompetencje pedagogiczno-psychologiczne, między innymi ,,Odkryjmy to!" w ramach programu Nauka dla Ciebie. Współtworzyły również zestaw do eksperymentowania ,,Nauka dla Ciebie w domu". W Dziale Inspiracji Edukacyjnych i Naukowych razem z zespołem odpowiadają za tworzenie programu aktywności programowych na wystawach Centrum Nauki Kopernik.
Działaczka społeczna i aktywnie zakręcona optymistka. Ekspertka ds. uwarunkowań na rynku pracy. Od lat działa w samorządach uczniowskich oraz studenckich. Zasiada w Parlamencie oraz Senacie Uniwersytetu Warszawskiego. Współorganizatorka kampanii i współzałożycielka Stowarzyszenia Dziewczyny na Wybory. W Fundacji OFF SCHOOL pełni funkcję managerki projektów oraz odpowiada za rozwój społeczności Agentów i Agentek zmian.
Ekspert, doradca, konsultant ds. przestrzeni edukacyjnej, zmiany i innowacji. Przywódca adaptacyjny wspierający rozwój szkół i przedszkoli w Polsce. Członkini społeczności The Global Change Leader Ashoka. Doradca metodyczny i trener NODN Sensor. Właścicielka firmy szkoleniowej EduCzas. Dyrektor Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta i Gminy w Goleniowie. Do 31 sierpnia 2021r, Dyrektor Szkoły Podstawowej w Radowie Małym, zarządzanej wg autorskiego programu, która w 2016 r. została członkiem międzynarodowej sieci Ashoka Changemaker Schools. Współinicjatorka ogólnopolskiego, oddolnego ruchu Wiosna Edukacji, ogólnopolskiego programu „Tu dba się o DOBROSTAN” oraz kampanii społecznej „O co chodzi w szkole”. Autorka książki „W szkole wcale nie chodzi o szkołę” i współautorka poradnika ORE dla dyrektorów i nauczycieli „Zmiany, innowacje, eksperymenty – w poszukiwaniu inspiracji”, poradnika do autodiagnozy „Tu dba się o DOBROSTAN”. Współautorka ekspertyzy dla IBE pt. „Działająca Szkoła” dotyczącej kształtowania kompetencji społecznych w szkole.
Projektantka treści w Dziale Wystaw Centrum Nauki Kopernik. Edukatorka z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i dorosłymi. Z wykształcenia i zamiłowania biolożka z skłonnością do zachwytu nad tym, co dzikie, chaotyczne i po ludzku nieestetyczne.
Socjolożka, trenerka, tutorka, moderatorka procesów grupowych, animatorka kultury, profilaktyczka wypalenia zawodowego oraz ekspertka w dziedzinie nowych mediów. Łączy technologię z aktywizmem, kulturą i edukacją. Pomaga projektować rozwiązania dostosowane do zmieniających się potrzeb oraz wspiera organizacje społeczne i instytucje publiczne w promowaniu zdrowego środowiska pracy i skutecznej komunikacji. Współtwórczyni projektów promujących pozytywną kulturę pracy: burnout-aid.eu i rozwijających sektor kultury: mobileculture.eu. Prezeska Fundacji Culture Shock.
Mama, która odkryła świat na nowo dzięki Zuzi i Bartkowi, a także dzieciom i młodzieży, z którymi spotyka się na swoich zajęciach. Opiekunka KMO, długoletnia nauczycielka akademicka, neurobiolożka, propagatorka nauki oraz trenerka z bogatym doświadczeniem dydaktycznym. Adiunkt w Katedrze Fizjologii na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu. Pasjonatka wdrażania metody naukowej w edukacji oraz skutecznego uczenia się przez doświadczenie.
Trenerka, animatorka, koordynatorka międzynarodowej części programu KMO. Od lat związana z Centrum Nauki Kopernik, gdzie pracuje z dorosłymi, edukatorami i nauczycielami. Kierowała zespołem trenerów edukacyjnych w CNK, odpowiadała za udostępnianie zasobów edukacyjnych CNK nauczycielom, przez wiele lat była animatorką i członkinią grupy pokazowej. Obecnie, wraz z partnerami z Gruzji, Armenii, Ukrainy, Rumunii i Etiopii, pracuje nad rozwojem klubów za granicą.

Socjolożka, wieloletnia wykładowczyni akademicka, badaczka jakościowa. Starsza specjalistka w Dziale Badań Centrum Nauki Kopernik, koordynatorka prac badawczo-rozwojowych w programie „Nauka dla Ciebie”. Jej zainteresowania obejmują społeczne i kulturowe uwarunkowania uczenia się, zagadnienia związane z małymi grupami społecznymi oraz studia o niepełnosprawności. 

Trenerka Leśnej Bandy Warszawa, edukatorka i pasjonatka przyrody z misją przywracania dzieciom szczęśliwego dzieciństwa na podwórku i w lesie. Organizatorka biwaków, imprez i wypraw na łono natury, a także anglistka – dzięki czemu prowadzi warsztaty również w języku angielskim. Założyła firmę Las Lab, w której jako przewodniczka kąpieli leśnych, certyfikowana przez Forest Therapy Hub, korzysta z praktyk uważnościowych i ekoterapeutycznych. Od lat współpracuje ze Stowarzyszeniem „Mierz wysoko”, gdzie realizuje projekty o profilu ekologicznym, edukacyjnym i społecznym, np. integracyjne warsztaty wakacyjne w przyrodzie, warsztaty o obiegu zamkniętym w gospodarce odpadami czy lekcje przyrody w terenie.
Ekspertka Fundacji Szkoła z Klasą, kulturoznawczyni, tłumaczka ustna, trenerka. Współautorka raportów Rozmawiaj z Klasą. Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek oraz Codzienność wychowawstwa – co jest ważne dla wychowawców i młodych ludzi? Współtwórczyni ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjnych, m.in. Szkoły Dobrostanu wspierającej edukatorów w działaniach na rzecz wzmacniania zdrowia psychicznego uczniów i uczennic oraz Kropli Uważności wzmacniającej odporność nauczycieli i nauczycielek.