Czy idea konektywizmu ma szansę przyjąć się w szkole?

Stephen Downes

Gość specjalny Konferencji Pokazać – Przekazać 2017

Kanadyjczyk, który wraz z ze swym rodakiem, Georgem Siemensem, spróbował określić na nowo paradygmat edukacji dla XXI wieku. To właśnie spółka autorów, Siemens i Downes, zaproponowała nie tylko nazwę konektywizm, ale też definicję wychodzącą naprzeciw potrzebom edukacji w świecie globalnej sieci technologii i wiedzy. Klasyczny artykuł Downesa z 2005 roku An Introduction to Connective Knowledge położył podwaliny pod coraz lepiej widoczny zwrot w myśleniu o tym, czym jest wiedza i uczenie się.

Stephen Downes działa na polu edukacji i technologii od przeszło 25 lat. Od zawsze w awangardzie – tam, gdzie odkrywane są zupełnie nowe technologie. W latach 90. badał sieci MUD (wtedy dość prymitywne, służące raczej rozrywce internetowej), później zajął się edukacyjnymi szansami, jakie dają społeczności internetowe. Przykładał rękę do rozwoju rozmaitych technologii, zawsze mając na oku możliwe edukacyjne zastosowania. Przyczynił się pośrednio do powstania powszechnie dziś używanych podcastów (założone przez Downesa ED Radio). Dziś projektuje i bada rozwiązania techniczne, które pozwalają na bieżąco śledzić, jak rozmaite zasoby wiedzy łącza się w sieci powiązań. Najbardziej znane dokonanie Downesa, którego jest pomysłodawcą i prowadzącym (znowu w spółce z Siemensem) to pierwszy kurs MOOC (Massive Online Open Course) – oryginalna technika edukacyjna dystrybuująca wiedzę poprzez internet. Samo słowo mooc zostało w 2012 roku określone przez American Oxford Dictionary jako jedno z najważniejszych nowych słów w języku angielskim (razem z bozonem Higgsa i YOLO!). W tej chwili własne platformy MOOC mają już największe uniwersytety na świecie, a sama idea, po okresie gorączki komercyjnej, powoli dojrzewa i powraca do swych konektywistycznych korzeni.Pasja Downesa do dzielenia się swoimi przemyśleniami została doceniona w 2005 roku, kiedy prowadzony przezeń blog OLDaily otrzymał prestiżową Edublog Award.