Warsztat pomoże odkryć:
- jak wspierać uczniów w samodzielnym myśleniu,
- jak zadawać pytania, które uruchamiają eksperymentowanie,
- jak przenieść te doświadczenia do pracy w klubach KMO.
Uczestnicy wyjdą z gotowymi strategiami, które mogą zastosować w pracy z dziećmi i młodzieżą – w laboratorium, na wystawie, podczas zajęć klubowych.
Prowadzący:
Marta Syrotiuk – animatorka z wieloletnim doświadczeniem. Wie, jak zainteresować gości i pobudzić ciekawość. Obecnie pracuje w dziale operacyjnym Centrum Nauki Kopernik jako specjalistka ds. doświadczenia zwiedzającego. Jednocześnie jest trenerką w dziale SOWA, gdzie przygotowuje pracowników różnych instytucji do pracy animatorskiej, budowania dobrych interakcji z gośćmi, pracy w grupie i tworzenia rozmaitych aktywności. Zajmuje się projektowaniem zajęć dla grup szkolnych, które bazują na współpracy, konstruowaniu, komunikacji i rozbudzaniu kreatywności.
Kacper Zabielski – animator, specjaliszta ds. doświadczenia zwiedzającego w Centrum Nauki Kopernik. Na co dzień pracuje na „pierwszej linii frontu” z osobami odwiedzającymi Kopernika. W ramach tworzonych i prowadzonych przez siebie warsztatów oraz zajęć w Majsterni dba o bezpieczną przestrzeń uczenia się, zachęcając uczestników – szczególnie najmłodszych – do odkrywania i pogłębiania wiedzy o otaczającym świecie. Ważne są dla niego otwartość, pozbawiona oceny interakcja z odbiorczyniami i odbiorcami działań edukacyjnych oraz inkluzywność na poziomie instytucji i projektów.
WARSZTAT 3 i 4 „Jakość, a nie jakoś! Jak umiejętnie dawać i przyjmować informację zwrotną”
(Będą dwa, identyczne warsztaty prowadzone równolegle przez innych prowadzących)
Jak informacja zwrotna może wspierać uczenie się, rozwój i budowanie relacji w KMO? Uczestnicy zajęć poznają różnice między faktem, opinią i oceną oraz nauczą się mówić o zachowaniach, a nie o osobach. Będą ćwiczyć dawanie i przyjmowanie feedbacku w bezpiecznej, wspierającej atmosferze. Wykonają ćwiczenia indywidualne, w parach i małych grupach, a następnie stworzą własne zasady udzielania informacji zwrotnej i przetestują je w praktyce.
Warsztat opiera się na doświadczeniu i refleksji. Uczestnicy wyjdą z konkretnymi narzędziami, przykładami dobrych praktyk i wiedzą, jak wykorzystać feedback, by wspierać rozwój dzieci i efektywnie współpracować w zespole.
Prowadzący:
(warsztat 3) Franciszek Rachtan – animator i trener. Uwielbia wymyślać i stawiać pytania. W Centrum Nauki Kopernik pracuje od ponad 10 lat, podczas których przeprowadził liczne warsztaty, szkolenia i pokazy. Obecnie kieruje zespołem pracującym bezpośrednio z gośćmi i wspiera go w codziennych zadaniach.
(warsztat 4) Joanna Skrzypowska – socjolożka i trenerka. Od ponad 10 lat związana z Centrum Nauki Kopernik, gdzie pełniła m.in. funkcję edukatorki, badaczki społecznej oraz liderki zespołu animatorów. Obecnie koordynatorka oferty Majsterni. Od kilku lat tworzy i prowadzi szkolenia rozwojowe dla osób pracujących ze zwiedzającymi.
WARSZTAT 5 „Od ciekawości do jakości w odkrywaniu – supermoc Opiekuna KMO”
Warsztat pokazuje, jak ciekawość napędza odkrywanie i jak Opiekunowie KMO mogą ją wspierać w codziennej pracy z młodymi odkrywcami.
Część pierwsza (prowadzona przez trenerkę z Kopernika, 75 min):
Część uczestników wejdzie w interakcję z nieznanym eksponatem, a część przyjmie rolę obserwatorów.
Wspólnie przyjrzymy się, jak rodzi się ciekawość i co dzieje się dalej: od pierwszego impulsu, przez próby i błędy, aż po moment, gdy pojawia się zrozumienie lub frustracja. Zastanowimy się, co sprzyja odkrywaniu, a co je hamuje oraz jak jakość doświadczenia wpływa na motywację do działania.
Część druga (prowadzona przez doświadczoną Opiekunkę KMO, 75 min):
Uczestnicy dowiedzą się, jak rozbudzać ciekawość, samodzielność i otwartość młodych odkrywców, towarzysząc im subtelnie, bez dominacji.
Warsztat pozwoli prześledzić kluczowe momenty typowych zajęć KMO – te, które budują dobrą atmosferę i emocje. Obie części pokażą, że ciekawość można świadomie budować i pielęgnować, a rola Opiekuna KMO jest kluczowa w przekształcaniu jej w doświadczenie pełne sensu, emocji i jakości. Uczestnicy wyjdą z gotowymi pomysłami, planami działania i materiałami do codziennej pracy klubowej.
Prowadzące:
Olga Gołębiowska – religioznawczyni i etnolożka. Animatorka i trenerka w Centrum Nauki Kopernik. Na co dzień towarzyszy zwiedzającym w odkrywaniu świata poprzez doświadczenie, rozmowę i pytanie „dlaczego?”. Prowadzi szkolenia poświęcone animowaniu i rozwijaniu ciekawości – tej, która inspiruje do uczenia się i działania.
Jola Flakowska – biolożka, chemiczka, doradczyni metodyczna. Od 2012 roku prowadzi Klub Młodego Odkrywcy „Szperacze” w SP nr 2 w Korfantowie (woj. opolskie). Klub ośmiokrotnie brał udział w Pikniku Naukowym Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik. Działa nieprzerwanie, a liczba jego członków stale rośnie. Od kilku lat „Szperacze” mają drugiego opiekuna, co zapewnia stałość zajęć.
WARSZTAT 6 i 7 „Prosto i rzetelnie – o mądrych granicach uproszczeń w nauce”
(Będą dwa, identyczne warsztaty prowadzone równolegle przez innych prowadzących)
Świat nauki jest ogromny, a czas na odkrywanie – zawsze zbyt krótki. Codzienność Opiekunów KMO to wybieranie, co pokazać, co pominąć, jak uprościć, by zachęcić do dalszego eksperymentowania. Po uproszczenia sięgamy odruchowo, chcąc wspierać zrozumienie. Istnieje jednak cienka linia między ułatwieniem odkrywania a zniekształceniem sensu naukowego. Warto ją dostrzec i świadomie nią zarządzać.
Uczestnicy wspólnie wytyczą granicę między prostotą a rzetelnością. Przyjrzą się znanym przykładom i doświadczeniom naukowym, które zostały uproszczone – czasem trafnie, a czasem zbyt mocno. Poszukają sposobów, by tłumaczyć trudne zjawiska w sposób prosty, ciekawy i jednocześnie poprawny. Zastanowią się, jak wspierać uczniów w chwilach zniechęcenia – nie unikając niepewności, ale wykorzystując ją jako część procesu odkrywania.
Uczestnicy wyjdą z umiejętnością świadomego upraszczania treści naukowych bez utraty sensu, ze znajomością prostych sposobów angażowania uczniów w proces odkrywania oraz wykorzystywania momentu zniechęcenia jako elementu uczenia się.
Prowadzący:
(warsztat 6) Paweł Jaskólski – archeolog, popularyzator nauki, edukator, trener. W popularyzacji nauki stawia na prostotę i dostępność. Wierzy, że „proste jest dydaktyczne”, dlatego skupia się na wykorzystywaniu codziennych materiałów i sytuacji, które pomagają łatwiej zrozumieć skomplikowane zjawiska.
(warsztat 6) Mikołaj Karpiński – matematyk, geofizyk, edukator, popularyzator nauki, nauczyciel akademicki. W zespole Heweliuszy Nauki specjalizuje się w popularyzowaniu „poważnej” nauki akademickiej – fundamentu naszego rozumienia świata. Łączy ją z entuzjazmem do odkrywania i dbałością o merytoryczną poprawność. Stawia na bliski związek nauki z praktyką, wykorzystując rzeczywiste przykłady.
(warsztat 7) Tomasz Ruszkowski – biolog, popularyzator nauki, edukator, trener. Specjalizuje się w popularyzowaniu nauki poprzez pokazy oraz interaktywne doświadczenia, które angażują dużą publiczność.
(warsztat 7) Jacek Walawender – trener, animator i popularyzator nauki. Od lat współpracuje z Centrum Nauki Kopernik oraz Fundacją Pracownia Nauki i Przygody. Uważa, że gdyby filmu i literatury nie było, należałoby je wymyślić. Zaangażowany w animację i ochronę warszawskiego osiedla Otwarty Jazdów.
WARSZTAT 8 „Od eksperymentu do procesu odkrywania – jakość w myśleniu badawczym”
Uczestnicy wejdą w role badaczy i wspólnie będą odkrywać, jak rodzi się myślenie naukowe.
Przez eksperymenty, doświadczenia i dyskusje przyjrzą się kluczowym umiejętnościom badacza: obserwacji, zadawaniu pytań i stawianiu hipotez, przewidywaniu i planowaniu działań, interpretowaniu wyników oraz dzieleniu się wnioskami. Przećwiczą także projektowanie doświadczeń, które wzmacniają rozwój powyższych kompetencji.
Uczestnicy nauczą się dostrzegać umiejętności badacza przejawiające się w działaniach dzieci, a także poznają sposoby wspierania ich, aby proces odkrywania był pełen jakości, zaangażowania i satysfakcji z nauki.
Prowadzące:
Kaja Janiszewska – liderka zespołu opiekunów i opiekunek w Centrum Nauki Kopernik. Doświadczona facylitatorka i trenerka wewnętrzna Kopernika. Prowadzi warsztaty i wdrożenia dla nowych członków zespołu, wspierając rozwój kompetencji edukacyjnych i pracy w duchu konstruktywizmu.
Anna Macioch – animatorka i koordynatorka zespołu w Centrum Nauki Kopernik.
Trenerka wewnętrzna i zewnętrzna z wieloletnim doświadczeniem. Aktywnie współpracuje z sieciami KMO i SOWA, wspierając rozwój edukatorów i opiekunów. Jej warsztaty łączą praktykę z inspiracją do świadomego towarzyszenia dzieciom w procesie odkrywania.
WARSZTAT 9 „Badam, więc rozumiem: metoda badawcza w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym”
Jak sprawić, by doświadczenie stało się dla młodych odkrywców narzędziem poznawania i weryfikowania – zachowując jego atrakcyjność i radość eksperymentowania?
Warsztat rozpocznie krótkie doświadczenie, które stanie się punktem wyjścia do wspólnej analizy i rozmowy o tym, jak pomagać dzieciom badać, aby zbliżały się do zrozumienia, jak powstaje wiedza.
Uczestnicy przyjrzą się metodzie badawczej jako sposobowi pracy z dziećmi, pozwalającemu im nie tylko wykonywać kolejne kroki doświadczenia, ale także rozumieć, co i po co badają. Zastanowią się, czym właściwie jest „doświadczenie” w edukacji wczesnoszkolnej i jak nadać mu sens.
Uczestnicy zdobędą narzędzia do świadomego kierowania procesem doświadczania w klasie lub sali zabaw.
Prowadząca:
Magdalena Aszer – absolwentka Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego. Przez lata prowadziła zajęcia w laboratoriach Centrum Nauki Kopernik dla uczestników w różnym wieku. Obecnie liderka Działu Rozwiązań Edukacyjnych. Tworzy zestawy edukacyjne wspierające rozwój kompetencji XXI wieku oraz pracę metodą badawczą w szkołach (m.in. „Modułowe Pracownie Przyrodnicze”, „Mobilna Majsterkownia”, „Cztery Pory Roku”).
WARSZTAT 10 „Dociekliwi z natury – jak prowadzić zajęcia KMO w duchu IBL”
Uczestnicy poznają metodę IBL (Inquiry-Based Learning), odkrywając, jak rozbudzać ciekawość i inicjatywę młodych badaczy poprzez pytania i doświadczenia. Stworzą własne mini-eksperymenty i przetestują strategie pracy z grupą badawczą, opracują pytania prowadzące do odkryć, a nawet wcielą się w role młodych odkrywców, badających procesy elektryczne i chemiczne. Poznają również strategie kierowania grupą, które wspierają samodzielne wnioskowanie dzieci. To doskonały warsztat dla nowych Opiekunów KMO, którzy chcą poznać praktykę zajęć w duchu nauczania przez dociekanie.
Zajęcia mają interaktywny charakter. Pokazują, jak z pozornie zwykłych tematów fizycznych i chemicznych stworzyć fascynujące śledztwo naukowe oparte na pytaniach, hipotezach i samodzielnym wnioskowaniu.
Uczestnicy wyjdą z listą narzędzi, pytań i pomysłów, które od razu mogą wykorzystać, rozwijając własne Kluby Młodych Odkrywców.
Prowadzące:
Małgorzata Szymura – nauczycielka fizyki z 22-letnim doświadczeniem. Trenerka KMO z ramienia Centrum Nauki Kopernik, opiekunka KMO „Kamerlik”. Realizatorka nagradzanych projektów. Specjalizuje się w IBL i współpracuje z Uniwersytetem Jagiellońskim przy projektach edukacyjnych. Laureatka wyróżnień za popularyzację nauki. Autorka innowacji pedagogicznej „Uczeń LO jako badacz naukowy”.
Anna Bekas – nauczycielka fizyki, chemii, przyrody i informatyki; absolwentka biofizyki UJ. Od ponad dekady realizuje autorskie programy nauczania oparte na IBL/IBSE i chemii w małej skali. Autorka programu „Fizyka wszędzie styka”, współpracuje z UJ przy projektach Erasmus+ (3DIPhE, STAMPEd, RISE) i prowadzi badania edukacyjne. Laureatka Medalu im. Zofii Matysikowej (2024).
WARSZTAT 11 „Jak towarzyszyć w eksperymentowaniu?”
Jak wspierać dzieci podczas eksperymentowania, by rozwijały ciekawość i zaangażowanie? Jak tworzyć warunki, w których chętnie podejmują wyzwania? Ten warsztat pokaże, jak towarzyszyć młodym odkrywcom, by doświadczenie stało się dla nich okazją do nauki, rozwoju umiejętności i odkrywania mocnych stron.
Uczestnicy będą eksperymentować, obserwować swoje reakcje i wymieniać się doświadczeniami, by wspólnie analizować, co wspiera, a co utrudnia proces odkrywania. Połączenie działania, refleksji i wymiany praktycznych pomysłów pomoże nauczyć się subtelnego towarzyszenia dzieciom w odkrywaniu świata.
Uczestnicy sprawdzą, czego unikać, a co wspiera eksperymentowanie dzieci. Zdobędą nowe umiejętności, konkretne narzędzia i pomysły do pracy z młodymi odkrywcami.
Prowadzące:
Iga Cieślak – psycholożka i pedagożka. Jest zainteresowana wspieraniem rozwoju i odkrywaniem potencjału u dzieci i dorosłych. Jako trenerka prowadzi warsztaty rozwijające kompetencje pedagogiczno-psychologiczne, m.in. „Odkryjmy to!” w programie Nauka dla Ciebie. Współtworzyła również zestaw do eksperymentowania. W Dziale Inspiracji Edukacyjnych i Naukowych odpowiada – wraz z zespołem – za program aktywności na wystawach w Koperniku.
Magdalena Stachurska – pedagożka, menedżerka, kierowniczka Działu Inspiracji Edukacyjnych i Naukowych w Centrum Nauki Kopernik. Od lat pracuje przy projektach edukacyjnych. Prowadzi szkolenia i warsztaty dla rodziców, uczniów oraz – osobno – dla nauczycieli i edukatorów. Na styku wszystkich jej działań stoi edukacja.
WARSZTAT 12 i 13 „Nauka w Puszce”
(Będą dwa, identyczne warsztaty prowadzone równolegle przez innych prowadzących)
„Nauka w puszce” jest świetnym wprowadzeniem do aktywnego poznawania i eksperymentowania zjawisk naukowych oraz punktem wyjścia do refleksji nad tym:
- czym jest nauka,
- jaka jest jej istota i jakie są granice poznania,
- jakie kompetencje powinien posiadać naukowiec,
- co każdy początkujący badacz powinien wiedzieć.
Podczas warsztatu wspólnie przeprowadzimy badanie zawartości puszek, stosując metody badawcze. Razem zdiagnozujemy różnice między nimi i spróbujemy wyciągnąć wnioski, na co należy kłaść nacisk, wykorzystując metodę naukową w pracy szkolnej.
Warsztat ten stanowi doskonałe wprowadzenie do nauczania metodą badawczą – łączy teorię z praktyką i rozwija kompetencje badawcze. Zapraszamy uczestników do dyskusji na temat relacji między nauką a edukacją.
Podczas warsztatu uczestnicy:
- wcielą się w rolę badaczy, analizując „tajemnicze puszki”,
- poznają etapy metody naukowej i sprawdzą, jak przebiegają one w praktyce,
- będą praktykować proces uczenia w duchu nauki przez doświadczenie,
- zdobędą gotowe pomysły i narzędzia, które pozwolą im prowadzić działania badawcze w swoich klubach; z poczuciem, że nauka to przygoda, a nie tylko „lekcja”.
Prowadzący:
(warsztat 12) Adam Kaczmarek – trener, edukator i koordynator projektów edukacyjnych. Pracuje w Pracowni Edukacji i Komunikacji Naukowej Centrum Nauki Kopernik, gdzie współtworzy programy edukacyjne towarzyszące wystawom. Od kilkunastu lat związany z edukacją i sektorem pozarządowym (edukacja ekologiczna i klimatyczna, międzykulturowa i antydyskryminacyjna). Autor scenariuszy, warsztatów i materiałów edukacyjnych.
(warsztat 12) Olek Jasiak – starszy specjalista ds. edukacji w Centrum Nauki Kopernik. Od 2017 r. koordynuje program edukacji kosmicznej ESERO-Polska. Wcześniej działał w Autonomicznej Przestrzeni Edukacyjnej. Interesuje się wykorzystaniem zdjęć satelitarnych w edukacji. Autor kursu MOOC „Zdjęcia satelitarne w szkole”. Z wykształcenia geolog planetarny.
(warsztat 13) Beata Jurkiewicz – absolwentka Wydziału Archeologii na Uniwersytecie Warszawskim. Koordynatorka projektów edukacyjnych, w tym „Szkoły Bliżej Nauki” – dwuletniego projektu dla 36 szkół, wspierającego nauczycieli w pracy metodą badawczą na lekcjach. Obecnie członkini Działu Społeczności Uczących Się w Centrum Nauki Kopernik.
(warsztat 13) Angelika Jarota – pedagożka z zamiłowaniem do nowych technologii. Twórczyni licznych scenariuszy edukacyjnych opartych na metodzie STEAM oraz kursów doszkalających dla nauczycieli. Związana z firmą Shape Robotics, gdzie współtworzy produkty edukacyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Od 10 lat współpracuje z Centrum Nauki Kopernik, początkowo jako animatorka i koordynatorka szkoleń w projekcie „Szkoła Bliżej Nauki”, obecnie koordynuje projekty badawcze w ramach programu „ZBADAI”.
WARSZTAT 14 „Woda wodzie nierówna” – kick-off projektu Badacze KMO „Wielkie żarcie”
Woda mineralna, stołowa, lecznicza, kranowa, destylowana, gazowana… Tyle różnych nazw! Dlaczego? Jakie są różnice między tymi wodami? Czy można się dobrze umyć w wodzie „Zuber” lub „Jan”? Jaki wpływ na różne powierzchnie metaliczne mają różne wody? Jak przebiega korozja w wodzie destylowanej, a jak w mineralnej? Takie pytania mogą zapoczątkować projekt badawczy w KMO!
Tym warsztatem rozpoczynamy trzecią, międzynarodową edycję Badaczy KMO „Wielkie żarcie”. Projekt jest dedykowany opiekunom i klubom z Polski (poza Mazowszem) oraz z Armenii. Uczestnicy doświadczą pełnego procesu badawczego: rozwiną ciekawość, nauczą się stawiania pytań, weryfikowania hipotez i wyciągania wniosków.
Uczestnicy otrzymają zestaw startowy i harmonogram. Przeprowadzą doświadczenia ilustrujące różnice między wodami, poznają narzędzia i strategie wspierania młodych badaczy oraz wypracują plan pracy na kolejne miesiące.
Kick-off to także deklaracja udziału w całym projekcie Badacze KMO w sezonie 2025/26. Program obejmuje webinaria z ekspertami, realizację własnych projektów, dzielenie się wynikami online oraz przygotowanie posterów.
Prowadzące:
Monika Jędrzejewska – absolwentka Wydziału Chemii UW. Wieloletnia nauczycielka (chemia, fizyka, matematyka), eksperymentatorka, była dyrektorka szkół społecznych. Pracowała w CNK (Dział Edukacji i Komunikacji Naukowej), kierowała Działem Społeczności Uczących się, współtworzyła projekty „Nowa Pracownia Przyrody” i „Szkoła bliżej nauki”. Obecnie ekspertka międzynarodowego programu KMO.
Dr inż. Karolina Dolatowska-Żebrowska – absolwentka PW i SGGW. Autorka publikacji naukowych i scenariuszy edukacyjnych, wieloletnia nauczycielka chemii w programie IB. W CNK opiekuje się Akademią KMO, konkursem Mistrzowie KMO i projektem Badacze KMO. Zajmuje się edukacją i badaniami, szczególnie w zakresie chemii żywności i substancji bioaktywnych.
Opis projektu
III międzynarodowa edycja projektu Badacze KMO 2025/26
Monika Jędrzejewska, Adam Zahler
Celem projektu jest odkrywanie różnorodności wód – mineralnej, stołowej, leczniczej, kranowej czy destylowanej – oraz badanie ich wpływu na różne powierzchnie i procesy (np. korozję metali). To okazja, by przejść z klubowiczami cały cykl metody badawczej: od pytania, przez eksperymentowanie, obserwacje i analizę wyników, aż po przygotowanie posteru.
Projekt pozwala dzieciom i opiekunom doświadczyć metody badawczej w praktyce: rozwija ciekawość, uczy stawiania pytań, weryfikowania hipotez i wyciągania wniosków. Uczestnicy poznają i praktycznie przejdą przez etapy metody badawczej, tak aby zrealizować projekt w swoich klubach. Każdy otrzyma harmonogram, zestaw startowy oraz wskazówki na początek.
Udział w warsztacie jest deklaracją udziału w działaniu Badacze KMO w sezonie 2025/26. Projekt obejmuje:
- 6 comiesięcznych webinariów z ekspertami CNK: Moniką Jędrzejewską i Adamem Zahlerem (spotkania online w godz. 18.30–20.30; tłumaczenie na język ormiański),
- realizację projektu Badacze KMO w swoim klubie,
- wykonywanie krótkich zadań między spotkaniami i dzielenie się wynikami w narzędziach online (Padlet, Google Docs itp.),
- wypełnianie krótkich ankiet ewaluacyjnych,
- aktywny udział w całym procesie.
Harmonogram spotkań:
- 8 grudnia – rozpoczęcie projektu; obserwacje, korozja, metoda badawcza, plan pracy (zaproszeni także klubowicze),
- 12 stycznia – jak postawić dobre pytania badawcze,
- 9 lutego – omawianie pytań badawczych każdego klubu, planowanie badań,
- 9 marca – omawianie postępów, wyciąganie wniosków,
- 13 kwietnia – przygotowanie posteru: przebieg projektu (zaproszeni także klubowicze),
- 11 maja – prezentacja posterów, podsumowanie, ewaluacja (zaproszeni także klubowicze).
Więcej o projektach badawczych w KMO: Badacze KMO | Klub Młodego Odkrywcy