Czy uczniowie, którzy często odwiedzają instytucje kultury, uczą się efektywniej? Jaki wpływ na motywację i potrzebę poznania mają nawyki wyniesione z domu? Te i podobne pytania zadajemy sobie w Koperniku od dawna. Od 2015 roku badamy kapitał naukowy i jego wpływ na postawy edukacyjne młodzieży. Chcemy podzielić się wynikami naszej pracy - zapraszamy na seminarium „Kapitał naukowy a nasze szanse na nowoczesność”.
Kapitał naukowy obejmuje m.in. dostępność ośrodków kultury, wyposażenie szkoły, postawy pedagogów, rodzinne zwyczaje edukacyjne. Te wszystkie elementy mają wpływ na nastawienie młodzieży do uczenia się oraz gotowość do rozwijania kompetencji przyszłości. Chcemy porozmawiać o znaczeniu postaw wobec nauki dla rozwoju nowoczesnego społeczeństwa, a także o roli nauczycieli i edukatorów, którzy mogą pomóc młodym ludziom w odkrywaniu osobistej motywacji edukacyjnej.
Zastanowimy się, jakie zadania stoją przed edukacją w nowoczesnym społeczeństwie i jak tworzyć warunki dla rozwoju klasy kreatywnej – twórczej, doskonalącej kompetencje, zdolnej do realizowania wyzwań rozwojowych oraz zmieniania zastanego świata (R. Florida, 2003).
Prowadzące:
Prof. Anna Karwińska – profesor nauk humanistycznych w zakresie socjologii. Pracuje w Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie w Katedrze Socjologii. Najważniejsze obszary zainteresowań naukowych to socjologia miasta i przestrzeni, socjologia kultury, socjologia stosunków międzynarodowych i zagadnienia socjologii wychowania. Prowadziła badania m.in. na temat społecznego świata dzieci, a zwłaszcza sposobu postrzegania przez najmłodszych rozmaitych zjawisk społecznych, kulturowych czy politycznych. Realizowała projekty edukacyjne dla dzieci poświęcone edukacji obywatelskiej i ekonomicznej. Jest autorką około 300 publikacji z zakresu socjologii, w tym socjologii miasta.
dr Małgorzata Łukianow – badaczka w zakresie nauk społecznych. W Centrum Nauki Kopernik zajmuje się badaniem kapitału naukowego – praktykami budującymi naukowy potencjał uczniów, stosunkiem młodych ludzi do nauki oraz rolą uczestnictwa w nauce w zmniejszaniu nierówności społecznych. Realizuje również inne badania socjologiczne oraz ewaluacyjne.
dr Ilona Iłowiecka-Tańska – kierownik obszaru badawczego Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego (PPK), odpowiedzialna za realizację Agendy Badawczo-Rozwojowej PPK. Projektuje badania i prace rozwojowe, korzystając z zaplecza teoretycznego nauk o uczeniu się (Learning Sciences). W Centrum Nauki Kopernik bada edukacyjny potencjał eksponatów jako pomocy naukowych. Badawczo fascynuje ją relacja między rozumieniem zjawisk przyrodniczych a zdolnością wyrażenia tego rozumienia w słowach.