Burząc geocentryzm, Kopernik zredefiniował rolę człowieka wobec świata. Dzieło jego życia to próba zrozumienia Wszechświata w całej nieograniczoności ograniczonym ludzkim umysłem. Muzyka potrafi zmieniać myślenie i emocje, obrazować świat fizyczny i wszechświat uczuć – jest ludzką próbą opisania tego co nieograniczone.
Podczas najbliższego Koncertu pod gwiazdami sekstet wokalny proMODERN zaprezentuje program, który stworzył specjalnie na Rok Kopernika – „Copernicus”. Otwierają go dawne utwory a capella, obrazujące muzycznie miejsca, w których żył i działał Mikołaj Kopernik. I tak pod kopułą usłyszymy utwory związane z: Toruniem – miastem rodzinnym polskiego astronoma; Krakowem, gdzie podjął pierwsze studia i uzyskał święcenia kanoniczne; Padwą i Bolonią, gdzie kontynuował swoją edukację; i wreszcie – warmińskimi Lidzbarkiem, Olsztynem i Fromborkiem, w których działał naukowo i administracyjnie.
W drugiej części koncertu muzycy wykonają współczesne utwory inspirowane kopernikańską myślą. Tak jak wybitne idee i wiekopomne osiągnięcia polskiego astronoma łączą stulecia, tak ludzkości nie przestaje towarzyszyć zachwyt nad matematyczną doskonałością naukowych modeli, mających według wielu boskie pochodzenie. Podobne refleksje towarzyszą „Czterem motetom kopernikowskim” Tadeusza Kasserna. Andrzej Karałow w lemowskim „out of the light of the two suns a phantasmagorical city appears” zachwyca się fenomenem światła pojawiającego się ponad horyzontem planety.
Program koncertu
Muzyka czasów i miejsc Mikołaja Kopernika:
- Piotr z Grudziądza [Toruń]
- Mikołaj z Krakowa, Sebastian z Felsztyna [Kraków]
- Bartolomeo Tromboncino, Gaspar van der Weerbeke [Padwa, Bolonia]
- Hainrich Isaac, Pierre de la Rue [Lidzbark, Olsztyn, Frombork]
Muzyka kopernikowska naszych czasów:
- Tadeusz Kassern – „Cztery motety Kopernikowskie” na sekstet wokalny
- Andrzej Karałow – “out of the light of the two suns a phantasmagorical city appears” na sekstet wokalny i audio playback
Skład zespołu
- Marta Czarkowska – sopran
- Katarzyna Bienias – sopran
- Anna Krawczuk – mezzosopran
- Marcin Gadaliński – kontratenor
- Aleksander Rewiński – tenor
- Krzysztof Chalimoniuk – baryton
- Piotr Pieron – bas
proMODERN w ciągu 10 lat istnienia stał się synonimem najlepszych wykonań muzyki wokalnej. W tym czasie zespół wydał cztery obsypane nagrodami własne albumy płytowe i nagrywał muzykę do dwóch innych, dokonując wielu premierowych rejestracji. Ma na swoim koncie prawykonania kilkudziesięciu utworów, w tym miniatur, większych form a capella, utworów wokalno-instrumentalnych i z towarzyszeniem orkiestry oraz cykli pieśni. Współpracował z najlepszymi polskimi orkiestrami, m.in. NOSPR na Warszawskiej Jesieni i Orkiestrą Sinfonia Varsovia. Nagrywał recitale telewizyjne dla TVP i koncerty radiowe dla Polskiego Radia, występował na zamówienie czołowych festiwali i ośrodków kulturalnych, w tym większości polskich filharmonii (m.in. dwukrotnie w Filharmonii Narodowej) oraz na kilku ważnych festiwalach międzynarodowych.
Nagrody
proMODERN zdobył aż pięć nagród polskiego przemysłu muzycznego Fryderyk:
- za debiutancką płytę „Where are you. Pieces from Warsaw” w kategoriach: Album Roku Muzyka Chóralna, Oratoryjna i Operowa i Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej (2015);
- w kategoriach Album Roku Muzyka Współczesna i ponownie Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej za drugi krążek – „proMODERN shakespired” (2018);
- w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna za swój ostatni projekt „Comfort zone” (2020).
Utwór Philipa Lawsona, który legendarny artysta stworzył specjalnie na zamówienie zespołu, na przestrzeni zaledwie dwóch tygodni doczekał się 20 000 odsłuchań na Spotify! W 2018 roku sekstet otrzymał nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Odkrycie roku” za kreację „Stimmung” Karlheinza Stockhausena podczas festiwalu KODY w Lublinie. Wersja proMODERN tego pomnikowego dzieła, wydana na płycie przez Polskie Radio, uzyskała nominację do Fryderyka 2020.
Bilet ulgowy/normalny: 42 zł. Koncert odbędzie się 30 czerwca o godz. 20.00 w Planetarium
