Na naszej stronie serwujemy ciasteczka, bo chcemy, byś czuł się tu świetnie i do nas wracał! Więcej o naszej polityce cookies.

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o naszej polityce cookies.

Więcej
  • Przejdź do Wyszukiwarki
  • Przejdź do głównej treści
  • Przejdź do stopki
Centrum Nauki Kopernik
  • pl
  • en
  • ru
Szukaj na stronach KopernikaWyszukaj
  • O nas
    O nas
    • Aktualności
    • Kontakt
    • O Koperniku
      • Wizja, misja, wartości
      • Zespół
      • Historia
      • Dokumenty
      • 10 lat Kopernika
        • Podcast "Tu Centrum Nauki Kopernik"
    • Badania i rozwój
      • Zespół badawczy
      • Cele, zadania i efekty działań
      • Współpraca z biznesem
      • Prace B+R
      • Biblioteka raportów
    • Partnerstwa i sponsoring
    • Patronaty
    • Zamówienia publiczne
    • Praca
  • Oferta komercyjna
    Oferta komercyjna
    • Oferta online
      • Laboratoria online
      • Pokazy online
      • Warsztaty balonowe
    • Vouchery i Klub Kopernika
    • Pokazy naukowe
    • Wystawy objazdowe
    • Sprzedaż eksponatów
    • Licencje planetaryjne
    • Zestawy edukacyjne dla szkół
    • Centrum konferencyjne
    • Wynajem Planetarium
  • Wesprzyj nas
  • Klub Kopernika
  • Program
    Program
    • Wystawy
    • Planetarium
    • Wydarzenia
      • 10. urodziny Kopernika
      • Lądujemy na Marsie z Arturem Chmielewskim
      • Planety poza Układem Słonecznym: 30 lat później
      • Prosto z nieba online
      • Zaangażowanie a środowisko uczenia się w edukacji zdalnej
      • Galaktyka kobiet
      • IX Forum KMO
      • Kosmos w szkole
      • Patrz w gwiazdy – pokazy online
      • Przygody umysłu
      • Uroczysta gala konkursu Nauka dla Ciebie
  • Wizyta
    Wizyta
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Informacje praktyczne
    • Wizyty grupowe
    • Jak zwiedzać
    • Bez barier
    • FAQ
  • Edukacja
Kup bilet
Otwarte
Sprawdź szczegółowe godziny otwarcia
Kup bilet Bilety
  1. Strona główna
  2. O nas
  3. Projekty dofinansowane
Wszystko o Centrum Nauki Kopernik
  • Aktualności
  • Kontakt
  • O Koperniku
  • Badania i rozwój
  • Partnerstwa i sponsoring
  • Patronaty
  • Projekty dofinansowane
  • Zamówienia publiczne
  • Praca

Projekty dofinansowane

Wizualizacja budynku PPK
Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego
więcej
kwadrat
Kampanie Edukacyjno-Informacyjne
więcej
Projekt Bloom
Bloom
więcej
Rethink
RETHINK
więcej

Projekty i programy edukacyjne

Program Nauka dla Ciebie
Nauka dla Ciebie
Program edukacyjny Klub Młodego Odkrywcy
Klub Młodego Odkrywcy
Program edukacyjny Konstruktorzy Marzeń
Konstruktorzy Marzeń
esero Poland
ESERO Polska
Projekt Cansat
Finał CanSat

Archiwalne projekty

Projekt edukacyjny Szkoła bliżej nauki
Szkoła Bliżej Nauki
Projekt edukacyjny Przewrót Kopernikański
Projekt „Przewrót kopernikański”
Projekt Sparks
Sparks
Projekt Synergene
SYNENERGENE
Projekt Kiics
KiiCS
Projekt Places
PLACES
Projekt Voices
Voices
Projekt Xplore
Xplore Health
więcej
Projekt DeCiDe
DeCiDe

RETHINK

Jaka jest nasza świadomość naukowa? Czy mamy łatwy dostęp do nowych odkryć i badań? Rozumiemy je? Projekt RETHINK został stworzony po to, by przyjrzeć się aktualnej komunikacji naukowej i wypracować metody jej ulepszenia. Tak, aby wiedza kontekstowa obywateli Unii Europejskiej mogła odgrywać istotną rolę w kształtowaniu przyszłego rozwoju naukowego i technologicznego, a dzielenie się nią było proste.

Strona internetowa projektu RETHINK

Jak to osiągnąć? Tworząc otwarty, integracyjny, refleksyjny i adaptacyjny system komunikacji oraz zacieśniając interakcję między nauką a społeczeństwem. W ramach projektu RETHINK odkryte zostaną bariery i nierówności, które stoją na przeszkodzie takim powiązaniom.

Centrum Nauki Kopernik jest członkiem międzynarodowego zespołu, realizującego projekt. Na czele konsorcjum stoi Uniwersytet Bristolski.

Co robimy w Polsce?
Powołaliśmy Rethinkerspeace – 15-osobową grupę naukowców i popularyzatorów nauki, zajmujących się głównie zagadnieniami związanymi z klimatem oraz sztuczną inteligencją. Interesują nas także nauki społeczne – postawy, reakcje ludzi na informacje sprzeczne z ich modelem świata, działania prospołeczne. Wspólnie badamy wyzwania polskiego środowiska #SciComm – komunikacji nauki (Science Communication), testujemy różne podejścia i strategie. Łączymy teorię, praktykę, angażujemy lokalne społeczności. Chcemy dokonać syntezy wiedzy i doświadczeń w formie przewodnika komunikacji naukowej, użytecznego dla naukowców, praktyków, polityków. Myślimy także o stworzeniu wspierającej i uczącej się od siebie grupy popularyzatorów oraz osób związanych z działaniami w lokalnych społecznościach, edukacji oraz samorządów.


This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No. 824573.

Xplore Health

Projekt realizowany był od stycznia 2010 do sierpnia 2012 r., aby zwiększyć społeczną świadomość na temat aktualnego stanu badań naukowych w dziedzinach związanych ze zdrowiem. Informował o etycznym, prawnym i społecznym wymiarze takich badań. Wśród jego celów było wypełnienie luki między badaniami i edukacją, inspirowanie przyszłych badaczy, promowanie znajomości nauki i stymulowanie dialogu.

Xplore Health promował wykorzystywanie w nauczaniu metody IBSE (Inquiry Based Science Education). Wśród uczniów budował postawy aktywne społecznie. Realizowany był w internecie i za pomocą specjalnych zajęć w szkołach, ośrodkach badawczych i muzeach nauki.

W ramach projektu powstał portal internetowy www.xplorehealth.eu z aktywizującymi narzędziami multimedialnymi, np. wirtualnymi eksperymentami, filmami i kartami, które można wykorzystać w debatach o etycznych, społecznych i prawnych aspektach badań, np. z dziedziny biotechnologii.

Funkcję koordynatora Xplore Health pełnił Park Nauki z Barcelony.

DeCiDe

W 2010 r. Centrum otrzymało grant w ramach projektu MikroFund na organizację Play DeCiDe w Klubach Młodych Odkrywców.

Centrum jako jedna z trzynastu europejskich instytucji otrzymało grant w wysokości 2 500 euro na promocję idei gry-debaty PlayDecide. Ma ona na celu przybliżenie uczestnikom zagadnień dotyczących postępu nauki, jej wpływu na życie jednostki i społeczeństwa oraz przedyskutowanie problemów etycznych. Gra ma zachęcić uczestników do włączenia się w proces decydowania o przepisach prawnych, które mają regulować sposoby rozwiązywania tych problemów.

Zgłoszony przez Centrum projekt obejmował przetłumaczenie gry-debaty na język polski, stworzenie odpowiedniej aplikacji na stronie internetowej
oraz zorganizowanie sesji gier wśród KMO (http://www.kmo.org.pl) i lokalnej społeczności.

Jego wyniki są rejestrowane na oficjalnej stronie PlayDecide. Więcej informacji o grze na stronie www.playdecide.eu.

W 2006 i 2007 r. Centrum Nauki Kopernik brało udział w projekcie DeCiDe (Deliverative Citizen’s Debates) - dotyczył przeprowadzenia sesji gier dyskusyjnych traktujących o wpływie współczesnej nauki na życie obywateli. Celem takiej gry jest zwiększanie aktywności obywatelskiej, kształcenie umiejętności aktywnego poszukiwania informacji na tematy naukowe oraz rozwijanie przekonania o potrzebie i możliwości wpływania obywateli na decyzje dotyczące kierunków rozwoju nauki i jej zastosowań.

Tematami kolejnych gier-debat były:

  • komórki macierzyste
  • badania genetyczne ludzkich zarodków ("Dzieci na życzenie")
  • ksenotransplantacje (przeszczepy narządów od zwierząt)
  • nanotechnologia
  • badania mózgu
  • problemy prawne i etyczne związane z AIDS

Rezultatem każdej z gier-dyskusji jest opracowanie przez uczestników rekomendacji dotyczących regulacji danej dziedziny nauki. Sprawozdania z tych spotkań pozwalają na ocenę podobieństw i różnic w widzeniu i rozwiązywaniu etycznych problemów stwarzanych przez rozwój nauk o człowieku w społeczeństwach europejskich.

Centrum Nauki Kopernik wraz z 12 innymi centrami europejskimi zostało zaproszone do przeprowadzenia sześciu debat na wymienione wyżej tematy. Oprócz Polski debaty zorganizowano w Austrii, Belgii, Estonii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Słowenii, Wielkiej Brytanii i Włoszech.

Grę mogą przeprowadzić też instytucje i osoby prywatne z innych krajów – materiały do gry są dostępne nieodpłatnie na stronie internetowej projektu: www.playdecide.org.


Projekt DeCiDe był finansowany przez Unię Europejską, a na jego czele stało konsorcjum, w skład którego weszło Europejskie Stowarzyszenie Centrów Nauki ECSITE i centra nauki: @Bristol (Wlk. Brytania), La Cité des Science et de l’Industrie (Francja), Citta della Scienza (Włochy) i Heureka (Finlandia).

Voices

Strona projektu

U podstaw projektu VOICES (The Views, Opinions and Ideas of Citizens in Europe on Science) leży idea Responsible Research and Innovation (RRI) – Odpowiedzialnych Badań i Innowacji. Zakłada ona, że w trakcie planowania procesu badań naukowych i tworzenia innowacji należy uwzględniać aspekty etyczne i potrzeby obywateli.

Projekt Voices

Ważnymi podmiotami, które angażują ludzi w myślenie o tym, jaki wpływ na ich życie ma nauka i badania są m.in. centra i muzea nauki. Dlatego w ramach VOICES to właśnie tego typu ośrodki od stycznia 2013 roku przeprowadzały konsultacje społeczne na temat problemu zarządzania odpadami komunalnymi produkowanymi przez gospodarstwa domowe. W spotkaniach wzięło udział łącznie tysiąc osób z 27 krajów Europy. Wnioski zostaną wykorzystane przez Komisję Europejską w kształtowaniu priorytetów badawczych.
W Polsce za projekt odpowiedzialne były Centrum Nauki Kopernik oraz Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu.

– Projekt VOICES pokazuje, że centra nauki i muzea są doskonałym miejscem spotkań i dyskusji na najważniejsze tematy społeczne – mówi Marzia Mazzonetto, koordynatorka projektu. – Włączenie wyników konsultacji do harmonogramów badań stanowi ze strony Unii Europejskiej zapewnienie, że głos społeczeństwa zostanie wysłuchany – dodaje.

Rezultaty przeprowadzonych konsultacji pokazują, że obywatele UE jako priorytet stawiają potrzebę stworzenia całkowicie biodegradowalnych opakowań, wprowadzenia nowych technologii ułatwiających recycling w gospodarstwach domowych, uzyskiwania energii ze spalania odpadów. Uczestnicy wpadli także na wiele innowacyjnych pomysłów, jak np. „inteligentne kosze recyklingowe” oraz zaproponowali nowe kierunki badań europejskich nt. zarządzania odpadami komunalnymi.

– Komisja Europejska zawsze szuka sposobów na zbliżanie Europy do jej obywateli, aby wyniki projektów badawczych i innowacji jak najlepiej odpowiadały na ich potrzeby – mówi Gilles Laroche z Komisji Europejskiej. – Centra nauki i muzea są wyjątkową przestrzenią dyskusji pomiędzy badaczami i decydentami a społeczeństwem. VOICES, jako projekt pilotażowy, jest pierwszą okazją do włączenia się mieszkańców Europy w definiowanie priorytetów programu Horyzont 2020 – dodaje.

W Warszawie konsultacje w ramach projektu VOICES zostały zorganizowane przez Centrum Nauki Kopernik i odbyły się 16–17 marca 2013 r. Wzięło w nich udział 30 osób. Uczestnicy powiedzieli, jak segregują odpady i określili bariery, które uniemożliwiają im prowadzenie efektywniejszej i bardziej przyjaznej dla środowiska gospodarki śmieciowej. Zaproponowali także własne rozwiązania racjonalizatorskie (np. opracowanie materiałów ekologicznych zmniejszających swoją objętość po wykorzystaniu) i wprowadzenie nagród za segregację, np. w postaci zniżek na ceny energii.

Oficjalna strona projektu VOICES: www.voicesforinnovation.eu 

Wszystkich zainteresowanych tematem, zachęcamy do zapoznania się z raportami:
Raporty z Europy
Raport dla Polski

Projekt Voices

Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego

Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego (PPK), której siedzibę zbudujemy obok głownego budynku Kopernika, będzie interdyscyplinarnym centrum badawczo-rozwojowym. To ośrodek innowacyjności na Mazowszu i pierwszy w kraju ośrodek B+R, w którym prowadzone będą badania nad  procesami uczenia się (learning sciences) oraz społecznego zaangażowania w naukę. Podstawowym przedmiotem prac B+R będzie rozwój edukacji w zakresie STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics), wspierającej kształtowanie kompetencji kluczowych w XXI wieku. Tworzone tu innowacyjne produkty i rozwiązania edukacyjne oraz usługi badawcze  będą komercjalizowane.

zobacz więcej

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera i dowiedz się więcej.

  • Edukacja
  • Program
  • Wizyta
  • e-Kopernik
  • O nas
  • Oferta komercyjna
  • Wesprzyj nas
  • Klub Kopernika
  • Deklaracja dostępności
  • Polityka prywatności
  • Regulaminy
  • Mapa serwisu
  • FAQ

Media społecznościowe

Facebook Youtube Instagram TikTok
Ocena w serwisie Tripadvisor:
4,5
Data publikacji: 2020‑09‑07.
Data aktualizacji: 2020‑12‑15.

cnk_Informacje dodatkowe

Organizatorzy Centrum Nauki Kopernik

Miasto Stołeczne Warszawa Logo Ministerstwa Edukacji i Nauki Przezroczysty kwadrat zastępczy

Partner Strategiczny

Samsung

Partner Wspierający

Plus Przezroczysty kwadrat zastępczy

Centrum Nauki Kopernik należy do

Stowarzyszenie Społeczeństwo i Nauka SPIN ecsite - European Network Science Centres & Museums EUSEA - European Science Engagement Association ASTC - Association of Science-Technology Centers

Finansowanie

Fundusze Europejskie Infrastruktura i Środowisko Flaga Unii Europejskiej
BIP

Dostępność biletów

Kup bilet

Stany biletów mogą się różnić od poniższych, jest to jedynie informacja poglądowa. Dokładną liczbę dostępnych biletów sprawdzisz na bilety.kopernik.org.pl. Pamiętaj, wszystkie bilety cały czas sprzedajemy przez internet – na miejscu ich dostępność może być ograniczona.

Zobacz dokładne godziny otwarcia i dni, kiedy jesteśmy zamknięci.

Bilety udostępniamy na parę miesięcy w przód.

Użyj strzałek do przechodzenia między zakładkami
    Kalendarium na miesiąc:
    • Pn
    • Wt
    • Śr
    • Cz
    • Pt
    • Sb
    • Nd
      dostępność
      Dostępność biletów na w dniu
        dostępność:
        • brak
        • mała
        • średnia
        • duża