PROTOTYPY POMOCY EDUKACYJNYCH
Sala szklana
Prototypy pomocy edukacyjnych dostępne w tej sali zostały przygotowane przez uczniów i nauczycieli w ramach naszych projektów i programów edukacyjnych: Kluby Młodego Odkrywcy, Konstruktorzy Marzeń, Szkoły Prototypowania, ESERO.
Z kim można porozmawiać?
Adam Zahler – Dział Społeczności Uczących się, Centrum Nauki Kopernik
Szymon Filipowicz – Dział Badań nad Kompetencjami Przyszłości, Centrum Nauki Kopernik
Dlaczego to jest ważne?
Prototypowanie jest częścią procesu twórczego. Pozwala testować rozwiązania, które nie są jeszcze gotowymi produktami by sprawdzić ich funkcjonalność, odkryć błędy i ulepszyć prototyp. Prototypy eksponatów, pomocy edukacyjnych czy scenariuszy zajęć powstają w interdyscyplinarnych zespołach. Szczególnie cenne są pomysły uczniów i nauczycieli, którzy będą korzystać z gotowych produktów.
O przestrzeni
Powierzchnia: 115 m2
Wyposażenie: Ekran diodowy FHD o wymiarach: 2,88 m x 1,62 m, podesty do prezentacji produktów, designerskie siedziska w bogatej gamie kolorów. Możliwość własnej aranżacji przez klientów.
PROTOTYPY POMOCY EDUKACYJNYCH
Wytwórnia - FabLab edukacyjny; partner Wytwórni RAYTHEON TECHNOLOGIES
Co jest w środku?
Urządzenia prezentowane w tej sali są efektem pracy nauczycieli i uczniów, którzy brali udział w tworzeniu scenariuszy projektów, które otwierają szkołę na współpracę i uczenie się w środowisku wokół niej. Z uczestnikami współpracujemy w ramach międzynarodowego projektu Make It Open.
Z kim można tu porozmawiać?
Wojciech Karcz – Dział Laboratoriów, Centrum Nauki Kopernik
Kamil Wachol – Dział Rozwiązań Edukacyjnych, Centrum Nauki Kopernik
Uczniowie i nauczyciele szkół podstawowych nr 5 i nr 25 z Zabrza oraz nr 38 z Sosnowca
Dlaczego to jest ważne?
Celem międzynarodowego projektu Make it Open jest budowanie środowiska uczenia się, w którym uczniowie identyfikują lokalne problemy i szukają sposobów, aby je rozwiązać. Do działania angażują nauczycieli, rodziców, przedsiębiorców, instytucje. W ten sposób szkoła staje się staje się lokalnym centrum współpracy (open schooling).
O przestrzeni
Będą tu odbywać się warsztaty majsterkowania i konstruowania dla grup szkolnych, dzieci i młodzieży, osób dorosłych. Planowane otwarcie: czerwiec 2023.
Powierzchnia: 90 m2
Liczba uczestników: max 16 osób
Wyposażenie: stoły warsztatowe, stanowisko elektroniczne, obrabiarka CNC, wycinarka laserowa, piła stołowa, wózek narzędziowy, narzędzia ręczne i elektronarzędzia, materiały do majsterkowania.
LIVING LAB – STACJE BADAWCZE
Pracownia focusowa
Co jest w środku?
Stacje badawcze, wyglądem i funkcjonalnością przypominające eksponaty, umożliwiające zbieranie danych. Użytkownicy rozwiązują przy nich łamigłówki i wykonują zadania, a zebrane wyniki służą naukowcom do badań.
Z kim można tu porozmawiać?
Katarzyna Potęga vel Żabik – Dział Badań nad Kompetencjami Przyszłości, Centrum Nauki Kopernik
prof. Dariusz Jemielniak, Anna Kovbasiuk – Akademia Leona Koźmińskiego
prof. Maciej Karwowski – Uniwersytet Wrocławski
dr. Wendy Ross, prof. Thomas Ormerod – London Metropolitan University
prof. Dor Abrahamson – University of California, Berkeley
Dlaczego to jest ważne?
Living Lab znajdzie się na wystawach Centrum Nauki Kopernik. Umożliwi zwiedzającym osobisty udział w badaniach z obszaru nauk społecznych i zapoznanie się ze sposobami pozyskiwania wiedzy naukowej.
Kontakt dla naukowców zainteresowanych współpracą z wykorzystaniem stacji badawczych Living Lab: kopernik.org.pl/wspolpraca/
O przestrzeni
Focusownia domowa i pracownia focusowa – łączna powierzchnia: 111,14 m2. Możliwość podziału na dwie sale: 48,47 m2 oraz 62,67 m2.
Aranżacja przestrzeni pozwala na obserwację małych grup w warunkach i otoczeniu przypominającym klasę szkolną lub mieszkanie. Sala imitująca środowisko domowe zawiera aneks kuchenny, połączony z pokojem dziennym.
Obie sale wyposażone są w lustra fenickie, system monitoringu (kamery, mikrofony), oprogramowanie i sprzęt do badań obserwacyjnych i eyetrackingowych.
ROZWIĄZANIA EDUKACYJNE ODPOWIADAJĄCE NA SPECJALNE POTRZEBY UCZĄCYCH SIĘ
Focusownia domowa
Co jest w środku?
Magiczna mata muzyczna – prototyp urządzenia, które będzie służyć oswajaniu ludzi w spektrum autyzmu z dotykiem innych osób.
Z kim można tu porozmawiać?
Marta Sałkowska – Dział Badań nad Kompetencjami Przyszłości, Centrum Nauki Kopernik
dr Rachel Chen-Nanyang –Technological University, Singapur
O przestrzeni
Focusownia domowa i pracownia focusowa – łączna powierzchnia: 111,14 m2. Możliwość podziału na dwie sale: 48,47 m2 oraz 62,67 m2.
Aranżacja przestrzeni pozwala na obserwację małych grup w warunkach i otoczeniu przypominającym klasę szkolną lub mieszkanie. Sala imitująca środowisko domowe zawiera aneks kuchenny, połączony z pokojem dziennym.
Obie sale wyposażone są w lustra fenickie, system monitoringu (kamery, mikrofony), oprogramowanie i sprzęt do badań obserwacyjnych i eyetrackingowych.
STREFA SAMSUNG, EKSPOZYCJA PARTNERA STRATEGICZNEGO CENTRUM NAUKI KOPERNIK.
Agora
Informacyjny kiosk mobilny z ekranem Samsung prezentujący m.in. np. projekty CSR Samsung, historia współpracy Samsung z CNK, mapa obiektu, informacja o partnerstwie, informacja o wspólnych projektach Samsung i CNK/PPK oraz projektach edukacyjnych Samsung.
EDUKACYJNE PROJEKTY UCZNIOWSKIE:
PODUSZKOWIEC, ELEKTROGOKART, MINISATELITA
WYSTAWA MOBILNA: O MATMO!
Szklane biura
Z kim można tu porozmawiać?
Agnieszka Bajtyngier – Dział Społeczności Uczących się, Centrum Nauki Kopernik
Adam Zahler – Dział Społeczności Uczących się, Centrum Nauki Kopernik
Nauczyciele i uczniowie z Technikum Łączności w Kryrach
Nauczyciele i uczniowie z Zespołu Szkół w Czerwionce-Leszczynach
SAINT-GOBAIN
Co jest w środku?
Interaktywna gra na specjalnym ekranie. Możliwość przetestowania wyjątkowej akustyki pomieszczenia i zapoznania się z wyrobami Saint-Gobain z asortymentu szkła.
Z kim można tu porozmawiać?
Michał Ciesielski, Dyrektor marki, komunikacji i cyfryzacji, Prezes Fundacji Saint-Gobain w Polsce
Anna Płóciennik – Dział Współpracy Biznesowej, Centrum Nauki Kopernik
Dlaczego to jest ważne?
Przestrzeń Saint-Gobain jest miejscem dialogu społecznego na temat innowacji, zrównoważonego rozwoju i zaangażowania społecznego. Firma działa w zgodzie z celem „Making the world a better home”. Pragnie sprawić, aby świat stawał się piękniejszym i lepszym miejscem do życia dla nas i przyszłych pokoleń.
I PIĘTRO
Produkty edukacyjne stworzone w procesie badawczo-rozwojowym
SALE WARSZTATOWE (A i B)
Co jest w środku?
Produkty edukacyjne Centrum Nauki Kopernik: Modułowa Pracownia Przyrodnicza: Woda, Powietrze, Jakość Powietrza, Energia, Aplikacja Multilab: Fizyka,
Mobilna Majsterkownia – wyposażenie pracowni technicznej, Cztery Pory Roku – zestaw dla przedszkoli (premiera!).
Produkty edukacyjne BeCreo Technologies: Pakiet SPE Scottie Go!, BeCreo - zestaw z mikrokontrolerem
Produkty Moje Bambino: zestawy LEGO® Education, wyposażenie sali dostępne w ofercie produktów dla szkół.
Z kim można porozmawiać?
Magdalena Aszer – Dział Rozwiązań Edukacyjnych, Centrum Nauki Kopernik
Agnieszka Skorodzień, Paulina Kowalczyk, Urszula Krakowska, Kamila Dyszkiewicz, Mateusz Kociuba – Moje Bambino
Marcin Paks – BeCreo Technologies
Dlaczego to jest ważne?
Schemat prac badawczo-rozwojowych pozwala zrozumieć jak powstają nowoczesne rozwiązania edukacyjne: od impulsu z rynku, poprzez współpracę, prototypowanie z użytkownikiem, produkcję, aż po komercjalizację.
O przestrzeni: sala o powierzchni: 148 m2. Możliwość podzielenia na dwie odrębne przestrzenie, pozwalające na realizację badań i obserwacje grup w warunkach i otoczeniu przypominającym klasę szkolną.
Wyposażenie każdej z sal: mobilne ławki, krzesła, ścianki wygłuszające, rzutnik, nagłośnienie. Możliwa szybka zmiana ustawienia.
Obie sale wyposażone są w lustra fenickie, system monitoringu (kamery, mikrofony), oprogramowanie i sprzęt do badań obserwacyjnych i eyetrackingowych.
PROTOTYPY EKSPONATÓW POWSTAJĄCYCH W PROCESIE BADAWCZO-ROZWOJOWYM.
Prototypownia
Co jest w środku?
Eksponaty przygotowywane na wystawy, na różnych etapach tworzenia. Testowane rozwiązania do eksponatów Wioślarz i Perspektywa, wstępny pomysł instalacji z zamkniętym ekosystemem.
Z kim można tu porozmawiać?
Marta Fikus-Kryńska – Dział Wystaw, Centrum Nauki Kopernik
Jacek Błoniarz-Łuczak – Dział Wystaw, Centrum Nauki Kopernik
Dlaczego to jest ważne?
Prototypy w różnych fazach rozwoju są testowane z odbiorcami, co pozwala na zweryfikowanie założeń ich twórców. Przestrzeń wyposażona jest w salkę do obserwacji z lustrem fenickim. Wyniki testów mogą być dokumentowane i analizowane, a wyciągnięte wnioski służą tworzeniu dobrych produktów.
O przestrzeni: powierzchnia: 108 m2
Wyposażenie: stoły robocze, podstawowe narzędzia do obróbki drewna i tworzyw (wkrętarki, młotki, ściski, piły, kleje). Także wiertarki, frezarki, wyrzynarki, piły mechaniczna, szlifierka taśmowa, drukarka 3D.
POKÓJ MIKROSKOPOWY
Co jest w środku?
Obserwacje mikroskopowe przygotowanych preparatów pod mikroskopami stereoskopowymi i odwróconymi.
Z kim można tu porozmawiać?
Elżbieta Turek – Dział Laboratoriów, Centrum Nauki Kopernik
Katarzyna Szczepaniak – Dział Laboratoriów, Centrum Nauki Kopernik
Dlaczego to jest ważne?
Nowoczesne mikroskopy służą pozwalają uzyskać materiał merytoryczny do nowych rozwiązań edukacyjnych. Sprzęt PPK pozwala uzyskać dokumentację filmową i zdjęciową badanych obiektów.
POKÓJ DO OBSERWACJI
Co jest w środku?
Tu można obserwować i na bieżąco analizować to, co dzieje się w przyległej sali warsztatowej dzięki systemowi kamer i oprogramowaniu wspierającemu obserwację osób pracujących w laboratoriach.
Z kim można tu porozmawiać?
Joanna Skrzypowska, Maciej Błocki – Centrum Nauki Kopernik
STOLARNIA
Co jest w środku?
Park maszynowy – plotery frezujące CNC, maszyny przeznaczone do obróbki skrawaniem szerokiej gamy materiałów (drewna, płyt wiórowych, MDF, OSB, sklejki, tworzyw sztucznych PCV, plexi czy dibondu), strugarka, tokarka do drewna, krawędziówka, grubościówka, szlifierki, elektronarzędzia ręczne.
Z kim można tu porozmawiać?
Robert Sierpiński, Tomasz Czajka, Łukasz Kobiela – Dział Warsztat, Centrum Nauki Kopernik
Dlaczego to jest ważne?
W stolarni jesteśmy w stanie wykonać dowolne elementy z drewna – od przygotowania materiału, po finalną obróbkę i montaż. W warsztacie powstają elementy eksponatów i pomocy edukacyjnych, prototypy.
O przestrzeni: powierzchnia 158 m2
MONTAŻOWNIA I WARSZTAT CNC
Co jest w środku?
Park maszynowy – drukarka 3D, frezarka PCB, wycinarka przemysłowa (laserowa), znakowarka laserowa. Prezentacja naprawy jednego z eksponatów – robota Robothespiana.
Z kim można tu porozmawiać?
Rafał Orzeł, Jakub Kiewicz, Grzegorz Borowy – Dział Warsztat, Centrum Nauki Kopernik
Dlaczego to jest ważne?
Nowe technologie pomagają w tworzeniu, ulepszaniu i naprawach eksponatów oraz prototypów.
Powierzchnia 77 m2
LABORATORIUM FIZYCZNO-TECHNOLOGICZNE (SUCHE/HI-TECH)
Co jest w środku?
Robot przemysłowy, robot humanoidalny, ramiona przemysłowe, druki 3D, stanowiska mechatroniczne.
Pokaz doświadczeń z wykorzystaniem dostępnego w laboratoriach sprzętu.
Z kim można tu porozmawiać?
Agata Bieniasz, Julia Kawa, Igor Chmielewski, Aleksandra Kalata – Dział Laboratoriów
Dlaczego to jest ważne?
Przestrzeń służy do prototypowania przyszłych projektów badawczo-rozwojowych lub prototypowania scenariuszy, warsztatów i projektów.
Powierzchnia: 69,92 m2
Liczba stanowisk pracy: 4 (dla 8 osób)
Wyposażenie: robot przemysłowe, stanowiska mechatroniczne, suszarka nadmuchowa do szkła laboratoryjnego, drukarki 3D, zaawansowany robot humanoidalny, sejf.
LABORATORIUM BIOLOGICZNO-CHEMICZNE (MOKRE/HI-TECH)
Co jest w środku?
Doświadczenia z wykorzystaniem podstawowego sprzętu biologiczno-chemicznego – reakcje cykliczne oraz miareczkowanie, destylacja limonenu, izolacja bakterii glebowych, hodowla i barwienie gramma, hodowla kiełków fasoli, hodowla eugleny, jej reakcja na światło.
Z kim można tu porozmawiać?
Agata Bieniasz, Aleksandra Wróblewska, Katarzyna Niemczak i Katarzyna Anikiej – Działu Laboratoriów
Dlaczego to jest ważne?
Przestrzeń do prototypowania przyszłych projektów badawczo-rozwojowych lub prototypowania scenariuszy, warsztatów i projektów.
Powierzchnia: 67,66 m2
Liczba stanowisk pracy: 4 (dla 8 osób)
Wyposażenie: sprzęt laboratoryjny, w tym komora laminarna, autoklawy, czasze grzejne, pipety automatyczne, dygestorium, łaźnia wodna, mieszadła magnetyczne oraz mechaniczne, myjka ultradźwiękowa, wagi, zmywarka, zestaw do oczyszczania wody, waga, mieszadło, czasze grzejne, pipety, lodówki, suszarki, wytrząsarki.
LABORATORIUM INTERDYSCYPLINARNE (LO-TECH)
Co jest w środku?
Zestaw klocków, które można programować, mikroskopy proste i stereoskopowe z różnymi preparatami chemiczno-biologicznymi. Pokaz doświadczeń z wykorzystaniem dostępnego sprzętu.
Z kim można tu porozmawiać?
Olga Gołębiowska, Rafał Baczewski, Agata Bieniasz, Angelika Gumkowska, Małgorzata Karwowska-Stefaniak – Dział Laboratoriów i Dział Operacyjny, Centrum Nauki Kopernik
Dlaczego to jest ważne?
Przestrzeń do prototypowania przyszłych projektów badawczo-rozwojowych, scenariuszy, warsztatów i projektów nad którymi pracuje większa grupa osób.
Wyposażenie przestrzeni
Stanowiska laboratoryjne wyposażone w zlewy, wagi, mieszadła, suszarki, mikroskopy i binokulary studenckie. Dodatkowo duże dygestroium, komora laminarna, zestawy klocków Lego.
Powierzchnia: 170,43 m2. Możliwość podzielenia na dwie odrębne przestrzenie (po ok 85 m2).
W obu przestrzeniach łącznie mogą pracować 32 osoby (po 16 osób w każdej).
Obie sale wyposażone są w lustra fenickie, system monitoringu (kamery, mikrofony), oprogramowanie i sprzęt do badań obserwacyjnych i eyetrackingowych, pozwalające na realizację badań i obserwację grup w warunkach i otoczeniu przypominającym szkolne laboratorium.
WYCIECZKI Z PRZEWODNIKIEM
Zaułek przy konstruktorach
Zapraszamy na wycieczki po budynku Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego. Tu czekają przewodnicy. Dzięki systemowi BIM i okularom VR można także poznać jego niewidoczne na co dzień wnętrze.
Dlaczego to jest ważne
Zastosowanie metodologii BIM* przy realizacji Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego w Warszawie miało bezpośredni wpływ na poprawę skuteczności, produktywności oraz jakości wykonywanych prac. Sprawną komunikację w procesie umożliwiła Platforma CDE, dzięki której każdy z uczestników projektu miał dostęp do najbardziej aktualnych danych. Końcowym efektem prac było dostarczenie modelu powykonawczego obiektu PPK.
*BIM to proces inteligentnego zarządzania informacjami o projekcie, wykorzystywany przez wszystkie strony procesu inwestycyjnego.
Z kim można porozmawiać?
Jarosław Zieliński – Dział Obsługi Technicznej, Centrum Nauki Kopernik
Wiceprezes Krzysztof Mikołajczyk, z-ca kierownika kontraktu Rafał Homan, kierownik budowy Piotr Dykałowicz, Paulina Targońska, Marlena Piskorz –UNIBEP
O OBROTACH CIAŁ – WIEDZA W UCIELEŚNIONYCH INTERAKCJACH
Sala żółta
Co jest w środku?
Okazja, by poznać metody i narzędzia analizy ruchu, wykorzystywane w badaniach języka i komunikacji. Można tu także przybić piątkę sobie z przeszłości.
Z kim można tu porozmawiać?
prof. Joanna Rączaszek-Leonardi, dr Julian Zubek, Michał Lendzion, Ewa Machnacz, Ewa Nagórska, Wiktor Rorot, Kasia Skowrońska, Konrad Zieliński – pracownia Human Interactivity and Language Lab (HILL), Uniwersytet Warszawski
Dlaczego to jest ważne
Uczenie się to nie tylko magazynowanie wiedzy przez jednostkę. To rodzaj szczególnej interakcji z innymi i otoczeniem. Projektując zajęcia edukacyjne w PPK, będziemy zwracać uwagę na wiele czynników, takich jak ustawienie szkolnych sal, pomoce dydaktyczne, dynamika grupy. Współpraca z Pracownią HILL, specjalizującą się w badaniu ludzkiej interaktywności, jest dla nas bardzo cenna.