W 2023 roku nikomu nie trzeba wyjaśniać konieczności przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu. Na niespotykaną wcześniej skalę dotykają nas ekstremalne zjawiska pogodowe. Słyszymy głos naukowców ostrzegający przed katastrofą oraz głos młodzieży, która traci nadzieję na dobre życie. Z publikowanych w ostatnich latach raportów wynika, że wiedza młodych ludzi o zmianie klimatu jest niewielka.
Unikają oni tego tematu, twierdząc, że są nim zmęczeni. Edukację klimatyczną postrzegają jako nudną, infantylizującą lub depresyjną. Tymczasem jest ona niezbędna, by zrozumieć złożoność zmiany klimatu, poznać działania mogące ją spowolnić i świadomie angażować się w działania na rzecz przyszłości Ziemi. W Koperniku od dawna inicjujemy dialog społeczny na aktualne, ważne i trudne tematy. Do kluczowych wyzwań ludzkości zaliczamy spowolnienie globalnego ocieplenia i degradacji środowiska. Wiemy, że stanowią one wyzwanie dla nauczycieli, dlatego w nowym roku szkolnym skoncentrujemy się na nich szczególnie.

„Edukacja klimatyczna: co robimy nie tak?”
Tegoroczna edycja trwającej w dniach 24-25 sierpnia konferencji Pokazać – Przekazać - naszego spotkania z edukatorami - ma tytuł „Edukacja klimatyczna: co robimy nie tak?”. Rozmawiamy o obecnym stanie wiedzy oraz działaniach, które spowalniają zmianę klimatu i pomagają nam przystosować się do nieuniknionych zmian. Przede wszystkim jednak zastanawiamy się, w jaki sposób uczyć o klimacie. Zaprosiliśmy 30 ekspertów reprezentujących różne dziedziny – naukowców, projektantów edukacyjnych, pedagogów, a także młodych aktywistów klimatycznych. Mamy nadzieję, że spotkanie pomoże oswoić problem nieuchronności zmian i będzie inspiracją do nauczania o globalnych wyzwaniach współczesności.
Partnerzy konferencji:
- UN Global Compact Network Poland
- Centrum Edukacji Obywatelskiej
- Fundacja Edukacji Klimatycznej + portal naukaoklimacie.pl
- Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie
- Stowarzyszenie Zwolnieni z teorii
- Fundacja Sendzimira
- PAH
- Stowarzyszenie Szkolna Konferencja Klimatyczna
- WWF
- Fundacja Mamy Projekt
- Fundacja Earth Day Everyday
- Client Earth – prawnicy dla Ziemi
- Edukacyjna Sieć Antysmogowa
- Fundacja Banku Ochrony Środowiska
- Młodzieżowy Strajk Klimatyczny.
Planetarium
Nasze Planetarium ma w swoim repertuarze pokazy dla uczniów z wszystkich grup wiekowych. Wśród nich również znajdują się pozycje związane z kryzysem klimatycznym. Animacja „Narodziny Ziemi” przenosi widzów do czasów, gdy powstała nasza planeta. Skłania do zastanowienia się nad jej niezwykłością, związaną z istnieniem życia. Polecamy film „Jesteśmy strażnikami” opowiadający o tym, jak dzięki obserwacjom satelitarnym możemy lepiej rozumieć związki między działalnością człowieka a zmianami klimatu. Podczas seansu uczniowie mogą się dowiedzieć, jak ważne jest utrzymanie w równowadze ziemskich ekosystemów i na własne oczy zobaczyć efekty zmian, wynikających z proekologicznych zachowań związanych z segregacją śmieci, niemarnowaniem żywności i budową ekologicznych miast.
Wystawa „Przyszłość jest dziś”
Nasza najnowsza wystawa „Przyszłość jest dziś” pomaga poznać i zrozumieć wyzwania współczesnego świata w całej ich złożoności. Znaczna część ekspozycji – zatytułowana „Misja: Ziemia” - koncentruje się na Ziemi jako obecnym i przyszłym miejscu do życia. Mówi o degradacji środowiska naturalnego, globalnym ociepleniu, miastach przyszłości. Eksponaty podzielone są na trzy strefy tematyczne: Klimat, Populacja, Bioróżnorodność. Zwiedzanie wystawy to doskonała inspiracja i wstęp do późniejszych zajęć tematycznych w szkole. Przygotowaliśmy nawet gotowe scenariusze takich lekcji. Są dostępne na naszej stronie: www.kopernik.org.pl/kampanie-edukacyjno-informacyjne/program-przyszlosc-jest-dzis
14 października 2023 r. udostępnimy kolejną, ostatnią część wystawy – „Człowiek 2:0”, związaną z medycyną przyszłości, projektowaniem człowieka i cyborgizacją.
W Koperniku o klimacie
W 2021 r. Piknik Naukowy odbył się online, pod hasłem „Klimat i my”. Naukowcy pokazywali, jak nauka i technika mogą nam pomóc dostosować się do nowych warunków życia i powstrzymać dalsze ocieplanie się klimatu. Prezentowali fakty, wyniki badań i tłumaczyli zjawiska odpowiedzialne za zmiany klimatyczne. Różne strategie wyjścia z kryzysu klimatycznego analizowaliśmy w tym samym roku podczas Festiwal Przemiany „Klimat nas zmienia”. Rozmawialiśmy o tym, jak najskuteczniej ograniczyć emisje gazów cieplarnianych i odpowiedzialnie gospodarować zasobami. Rok później Festiwal odbył się pod hasłem „Wyhoduj sobie miasto”. Zastanawialiśmy się, jak sprawić, by nasze miasta stały się zdrowsze i przyjazne dla wszystkich zamieszkujących je stworzeń. Na „specjalne zamówienie” nauczycieli w 2022 r. stworzyliśmy nowy pokaz do Planetarium. „Klimat: gorący temat” pomagał młodzieży lepiej zrozumieć przyszłość naszej planety. O nadchodzących zmianach opowiadał w sposób odpowiedzialny, naukowy i przynoszący nadzieję.
W ramach konkursu „Climate Detectives” młodzież mogła samodzielnie zrobić coś na rzecz klimatu. Uczniowie obserwowali swoje lokalne środowisko, zidentyfikowali problem klimatyczny, badali go i proponowali sposób jego rozwiązania.