Jak wykorzystywać narzędzia cyfrowej fabrykacji w edukacji

Uczenie się przez tworzenie i konstruowanie

Paulo Blikstein

Gość specjalny Konferencji Pokazać – Przekazać 2018

Wiele osób myślało, że byłem szalony w tym czasie – wkładając wycinarkę laserową i drukarkę 3D w ręce 12-latka.
Paulo Blikstein

Jest profesorem w Graduate School of Education na Stanford University, gdzie kieruje Laboratorium Transformative Learning Technologies i globalnym programem FabLearn.

Badania Bliksteina koncentrują się na nowych technologiach – jak głęboko mogą przekształcić edukację i uczenie się technologii, inżynierii i matematyki. W swojej pracy Blikstein tworzy i bada najnowocześniejsze technologie edukacyjne, takie jak modelowanie komputerowe, robotyka i szybkie prototypowanie, tworząc praktyczne środowisko uczenia się, w którym dzieci uczą się dyscyplin STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Był pionierem w przenoszeniu do szkół ruchu makerów i rozpoczął pierwszy program edukacyjny dotyczący wykorzystywania fablabów w szkołach – FabLearn Labs (dawniej FabLab@School).

Dzięki FabLearn powstały fablaby edukacyjne i przeprowadzono badania w gimnazjach i szkołach średnich w USA, Rosji, Meksyku, Hiszpanii, Australii, Finlandii, Brazylii, Danii i Tajlandii.

Idea fablabów

Neil Gershenfeld z MIT Media Lab opracował koncepcję FabLab na początku 2000 roku – początkowo był to sposób na promowanie przedsiębiorczości i projektowania produktów. Blikstein był absolwentem MIT, po przybyciu na Stanford w 2008 r. zaproponował, aby w szkołach K-12 (szkoły podstawowe i średnie w amerykańskim systemie edukacyjnym) tworzyć nowoczesne laboratoria (czyli fablaby), ze swoją własną architekturą, materiałami i programami nauczania zaprojektowanymi specjalnie dla szkół i dzieci. Dzisiaj idea wykorzystania FabLab w edukacji rozpowszechnia się na całym świecie.