Количество доступных билетов на отдельные мероприятия может немного отличаться в момент покупки от информации, указанной на данной странице. Чтобы узнать точное количество доступных в настоящий момент билетов, войдите в свою учетную запись на сайте https://bilety.kopernik.org.pl/ru Стоит помнить о том, что мы постоянно продаем все билеты через Интернет, в связи с чем их число в кассе Центра может быть ограничено.
Модульные мастерские природы
Это предложение современного способа обучения учащихся IV-VIII классов начальной школы. Проект разработан специалистами Центра науки «Коперник» по заказу Министерства национального образования. Является примером решения, которое могут использовать органы местного самоуправления, имеющие намерение оснастить начальные школы учебными пособиями, поддерживающими реализацию образовательной программы по естественным предметам (биология, география, химия, физика и природоведение).
В концепции делается акцент на самостоятельном познании мира учениками - посредством наблюдения и экспериментирования. Предоставляет учителям готовые инструменты, которые позволяют им проводить занятия с использованием исследовательского метода.
Nowoczesny sposób kształcenia
Projekt Modułowych Pracowni Przyrodniczych (MPP) wychodzi naprzeciw potrzebie rozwoju nowoczesnego kształcenia uczniów szkół podstawowych. MPP wspiera wprowadzenie zmian w modelu nauczania w zakresie nauk przyrodniczych, które przyniosła reforma systemu edukacji (cykl nauki w szkołach podstawowych wydłużony o dwa lata).
Nowa Podstawa programowa określa zakres treści zróżnicowanej grupy przedmiotów: przyrody w klasie IV, biologii i geografii w klasach V, VI, VII i VIII oraz chemii i fizyki w klasach VII i VIII. Organy prowadzące szkoły stają przed nowymi wyzwaniami zapewnienia odpowiednich warunków nauczania, w tym organizacji specjalistycznych pracowni wyposażonych w pomoce dydaktyczne.
Modułowe Pracownie Przyrodnicze przeznaczone są dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz nauczycieli przyrody, geografii, biologii, chemii i fizyki. Umożliwia realizację obowiązkowych zajęć zgodnie z przyjętym aktualnie ramowym planem nauczania z przedmiotów:
- przyroda — w klasie IV
- geografia — w klasach V-VIII
- biologia — w klasach V-VIII
- chemia — w klasach VII-VIII
- fizyka — w klasach VII-VIII
Modułowe Pracownie Przyrodnicze umożliwiają realizację nadrzędnych celów edukacji w zakresie przedmiotów przyrodniczych.
Rozbudzenie zainteresowania uczniów światem przyrodniczym:
- rozwijanie ciekawości świata i chęci aktywnego poznawania przyrody;
- rozwijanie wrażliwości przyrodniczej i ekologicznej;
- kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przyrodniczej.
Kształtowanie u uczniów postawy badawczej:
- rozwijanie dociekliwości oraz chęci i umiejętności zadawania pytań;
- kształtowanie umiejętności formułowania hipotez i ich weryfikowania, np. poprzez doświadczenia i eksperymenty;
- kształtowanie cierpliwości, wytrwałości i systematyczności;
- rozwijanie samodzielności.
Wykształcenie u uczniów nawyków bezpiecznego eksperymentowania:
- kształtowanie nawyku planowania i przygotowania eksperymentu (miejsce, sprzęt, kolejność działań, środki bezpieczeństwa);
- kształtowanie nawyków bezpiecznego wykonania doświadczenia.
Rozwinięcie u uczniów umiejętności prawidłowego prowadzenia eksperymentów naukowych:
- wykonywanie podstawowych pomiarów (dokładność, konieczność powtórzeń);
- posługiwanie się urządzeniami pomiarowymi i obserwacyjnymi;
- dokumentowanie obserwacji i doświadczeń, opis jakościowy i ilościowy, używanie prawidłowej terminologii;
- kształtowanie umiejętności wyszukiwania i korzystania z różnych źródeł informacji;
- nauka prezentacji wyników z zastosowaniem narzędzi TIK.
Rozwinięcie u uczniów kompetencji pracy w grupie, w tym:
- rozwijanie umiejętności podziału pracy na zadania składowe i rozdzielania zadań w zespole;
- nauka odpowiedzialności za rezultat pracy całego zespołu.
Projekt MPP przynosi korzyści uczniom, nauczycielom i szkołom
Korzyści dla uczniów
Uczenie się przedmiotów przyrodniczych z wykorzystaniem zestawów opiera się na samodzielnie projektowanych i prowadzonych przez uczniów obserwacjach, doświadczeniach i badaniach. Taki sposób angażowania rozwija wiele kompetencji i postaw - samodzielnego myślenia, wyszukiwania informacji, formułowania pytań, analizy danych i wyciągania wniosków. Rozbudza ciekawość poznawczą, wzmacnia postawę badawczą, kreatywność i przedsiębiorczość, tworzy okazję do pracy zespołowej. Sposób gromadzenia danych i prezentacji wyników pracy jest okazją do rozwijania umiejętności stosowania nowych technologii.
Korzyści dla szkół podstawowych
- doposażenie szkół, dotychczas nieposiadających specjalistycznych pracowni, w sprzęt i materiały wspierające nauczanie nie tylko przyrody, ale również biologii, geografii, fizyki i chemii;
- doposażenie szkół w interdyscyplinarne i mobilne pomoce dydaktyczne do nauczania przedmiotów przyrodniczych oraz wspierających nauczanie matematyki, informatyki i techniki;
- stworzenie warunków dla nowoczesnego nauczania w starszych klasach (klasy VII i VIII);
- zwiększenie spójności treści i metod w obszarze kształcenia przedmiotów przyrodniczych;
- powiązanie kształcenia przedmiotów przyrodniczych z nauką np. matematyki, informatyki czy techniki;
- zastosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu;
- rozwijanie potencjału do współpracy nauczycieli różnych przedmiotów.
Korzyści dla nauczycieli
To przede wszystkim podniesienie kompetencji nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, a także matematyki, informatyki i techniki w zakresie praktycznego nauczania, z wykorzystaniem elementów metody badawczej.
Nauczanie z wykorzystaniem MPP oznacza dla nauczycieli: lepsze poznanie, rozumienie i stosowanie metody badawczej. W tym celu powstają specjalne materiały informacyjne i metodyczne oraz planowane są warsztaty mające na celu rozwijanie umiejętności stosowania metody badawczej w pracy z uczniami. Podczas warsztatów, nauczyciele nie tylko poznają wyposażenie MPP, lecz przede wszystkim metody ich użycia w procesie interdyscyplinarnego kształcenia. Niezbędnym warunkiem skuteczności szkolenia dotyczącego stosowania aktywnych metod pracy z uczniami będzie wykorzystanie analogicznych metod na szkoleniu nauczycieli. Zaangażowanie nauczycieli w proces badawczy umożliwi im praktyczne przetestowanie proponowanych działań.
Modułowe Pracownie Przyrodnicze
Zaproponowana tu metoda badawcza, inspirowana sposobem pracy naukowców (badaczy), ma charakter aktywizujący i angażujący. Dla uczniów, tak jak dla naukowców, świat pełen jest nieznanych zjawisk, procesów. Powinni poznawać go nie tylko z podręcznika czy wykładu, lecz również poprzez zadawanie pytań, stawianie i testowanie hipotez, wyciąganie wniosków. Proces uczenia się będzie wówczas procesem zdobywania wiedzy, a także rozwijania kompetencji twórczego, a zarazem krytycznego poszukiwania odpowiedzi – umiejętności niezbędnych w XXI wieku.
Moduły
To specjalnie przygotowane autorskie zestawy edukacyjne wraz z systemem przechowywania oraz narzędziami wspomagającymi proces edukacyjny. To nowoczesne pomoce dydaktyczne, zawierające materiały i scenariusze niezbędne do uczenia praktycznego.
W procesie ich tworzenia dobieramy odpowiednie narzędzia, materiały, sprzęty i jednocześnie rozwijamy metody uczenia i uczenia się przez odkrywanie i osobiste doświadczanie w toku otwartego eksperymentowania – samodzielnie oraz w zespole.
Koncepcja MPP bazuje na naszym wieloletnim doświadczeniu w opracowywaniu i wdrażaniu zestawów edukacyjnych, zwanych pudełkami Kopernika.
Pojedynczy moduł – prostota, uniwersalność, jeden wielowątkowy temat
To duże pudło z akcesoriami umożliwiającymi wykonanie kilkudziesięciu różnych doświadczeń przez całą klasę. Są w nim również karty pracy dla uczniów oraz materiały dla nauczycieli – zarówno merytoryczne (związane z tematem modułu), jak i praktyczne (pomagające w organizacji różnorodnych zajęć).
Moduł jest prosty i mobilny. Nie wymaga specjalnie przygotowanej infrastruktury. Można go ustawić w każdej sali i przemieszczać go między salami, a także wykorzystać w terenie.
Zgodnie z koncepcją MPP każdy z modułów inspirowany jest jednym (innym) tematem przewodnim (blisko powiązanym z doświadczeniem życia codziennego uczniów), który można badać z różnych perspektyw. Tematy dobierane są tak, by umożliwić korzystanie z modułów przyrodniczych zarówno na lekcjach przyrody, jak i biologii, fizyki, chemii czy geografii — stwarza to unikalną okazję do współpracy nauczycieli różnych przedmiotów, a uczniom pozwala zobaczyć świat jako jedną połączoną i współzależną całość, badaną i opisywaną przez różne dyscypliny naukowe.
Takie interdyscyplinarne rozwiązanie doskonale sprawdzi się na kilku poziomach nauczania (klasy IV – VIII szkół podstawowych) i w dodatku na lekcjach różnych przedmiotów.
Modułowa koncepcja – zalety
Umożliwi rozszerzanie oferty edukacyjnej w przyszłości, w zależności od potrzeb i zainteresowań uczniów. Każdy moduł będzie zawierać narzędzia pozwalające wszystkim uczniom w klasie przeprowadzać proste, bezpieczne doświadczenia – w ilości zapewniającej warunki pracy samodzielnej i zespołowej (również w klasie liczącej 30 uczniów), a także materiały dodatkowe dla nauczycieli pomagające w organizacji różnych zajęć (dodatkowych, terenowych, wycieczek edukacyjnych czy projektów uczniowskich oraz lekcji). Aby ułatwić nauczycielom ich zaplanowanie i realizację, proponowane aktywności zostaną powiązane z treścią aktualnej Podstawy programowej przedmiotów takich jak: przyroda, biologia, geografia, chemia czy fizyka.
Zawartość każdego modułu
Dla uczniów
- zestawy sprzętu (materiałów trwałych i zużywalnych) pozwalające wszystkim uczniom w klasie samodzielnie i w grupie przeprowadzać proste, bezpieczne doświadczenia;
- materiały dydaktyczne wspierające poznanie, rozumienie i stosowanie w praktyce metody badawcze.
Dla nauczycieli
- materiały edukacyjne dla specjalistów konkretnego przedmiotu, jak też dla przyrodniczo-matematycznych zespołów nauczycielskich;
- wskazówki dotyczące organizacji zajęć z wykorzystaniem zestawów tj. lekcji, zajęć dodatkowych, zajęć terenowych i wycieczek edukacyjnych oraz projektów uczniowskich.
Moduł WODA
30 sprawdzonych scenariuszy pozwala zbadać właściwości wody, podczas prowadzenia doświadczeń o różnym stopniu trudności.
W zestawie znajdują się m. in. probówki, szalki Petriego, przewody elektryczne, odczynniki, barwniki oraz sprzęt pomiarowy. Korzystając z tych z tych akcesoriów, uczniowie przeprowadzają doświadczenia przybliżające tematy napięcia powierzchniowego, gęstości wody, przewodnictwa elektrycznego, zjawiska parowania oraz zamarzania wody czy poznają podstawowe procesy związane z obiegiem wody w organizmach żywych.
W skład I modułu Woda wchodzi:
- 6 zestawów edukacyjnych w formie pudełka ze sprzętem potrzebnym do wykonania doświadczeń, co zapewnia możliwość pracy całej klasy;
- 30 teczek z doświadczeniami w skład których wchodzą karty dla nauczyciela, karty dla ucznia oraz karty pracy ułatwiające zebranie podsumowanie doświadczenia;
- materiały dla nauczyciela w formie publikacji, zawierającej informacje jak przeprowadzić lekcję z użyciem modułu, rozszerzone informacje merytoryczne dotyczące wody oraz artykuły ekspertów;
- pendrive z cyfrową wersją kart nauczyciela, kart ucznia oraz kart pracy
Moduł Woda został przygotowany w ramach wspólnego projektu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji oraz Centrum Nauki Kopernik – Modułowe Pracownie Przyrodnicze. Opracowanie modułu sfinansowano ze środków Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w ramach programu wspierania edukacji przyrodniczej, ścisłej i zawodowej.
Moduł Woda można zakupić u następujących producentów:



Moduł POWIETRZE
Powietrze jest wszędzie wokół nas. Dzięki niemu żyjemy. Czujemy powiew wiatru, zmiany temperatury, zapachy, słyszymy dźwięki. Pozwala latać samolotom, umożliwia działanie odkurzaczy i pompek rowerowych. Ta niepozorna mieszanina gazów rządzi wieloma aspektami naszego życia. Nic więc dziwnego, że jest bohaterką lekcji – przyrody, biologii, geografii, fizyki i chemii. Moduł Powietrze, stworzony przez Centrum Nauki Kopernik, ułatwi nauczycielom prowadzenie zajęć i umożliwi uczniom samodzielne eksperymentowanie podczas lekcji.
Powietrze to drugi (po Wodzie) moduł Modułowych Pracowni Przyrodniczych. W dużym pudełku mieszczą się akcesoria umożliwiające wykonanie kilkudziesięciu różnych eksperymentów oraz materiały dydaktyczne, między innymi karty nauczyciela i ucznia zawierające opisy i instrukcje doświadczeń. Karty nauczyciela umożliwiają nauczycielom zaplanowanie i przygotowanie interesujących lekcji, a przede wszystkim prowadzenie zajęć z wykorzystaniem elementów metody badawczej. Karty ucznia natomiast ułatwiają dzieciom samodzielne i bezpieczne eksperymentowanie oraz porządkowanie na bieżąco zdobywanej wiedzy.
W skład modułu, oprócz kart nauczyciela i ucznia, wchodzi także materiał metodyczny zawierający opis lekcji z wykorzystaniem elementów metody badawczej, poradnik dotyczący konstruowania pytań badawczych, oraz nośnik pamięci z materiałami edukacyjnymi. Moduł jest prosty i mobilny. Pojedyncze pudełko zapewnia możliwość eksperymentowania grupie 2–4 uczniów. By każdy mógł aktywnie uczestniczyć w zajęciach, cała klasa powinna zostać wyposażona w 6 pudełek.
Dzięki korzystaniu z modułu podczas lekcji uczniowie konstruują wiedzę oraz nabywają różnorodne kompetencje: uczą się wykonywać eksperymenty, posługiwać się sprzętem laboratoryjnym i pomiarowym, dokumentować obserwacje. Dostrzegają w doświadczeniach źródło wiedzy naukowej, lepiej rozumieją poznawane na lekcjach teorie i zasady, a także uczą się pracować w zespole, wspólnie rozwiązywać problemy i szukać odpowiedzi na pytania dotyczące nauki. Taki proces uczenia się pobudza ciekawość poznawczą i rozwija także wiele innych umiejętności, m.in. umiejętność planowania, organizowania własnej pracy, wyszukiwania i korzystania z informacji, komunikowania się, formułowania pytań, analizy danych czy wyciągania wniosków. Praca z Modułowymi Pracowniami Przyrodniczymi pomaga nauczycielom stosować angażujące i aktywizujące metody uczenia oraz tworzyć przestrzeń, w której dzieci mają możliwość samodzielnie myśleć i dokonywać własnych odkryć. Pozwala im też scalić wiedzę poprzez łączenie wątków i zagadnień z różnych dziedzin, wzbogaca relacje między nauczycielami a uczniami oraz sprawia, że wspólna praca przynosi radość i satysfakcję.
Wyłączną licencje na produkcję Modułu Powietrze posiada firma Moje Bambino.
Moduł ENERGIA
Modułowe Pracownie Przyrodnicze to seria zestawów edukacyjnych przygotowanych przez Centrum Nauki Kopernik. Do modułów WODA oraz POWIETRZE dołącza trzeci.
Tym razem tematem przewodnim dla doświadczeń na lekcjach z przedmiotów przyrodniczych (chemia, fizyka, biologia, przyroda i geografia) jest ENERGIA.
Moduł zawiera: książkę dla nauczyciela z propozycją 25 doświadczeń, eksperckim tekstem o energii i jej przemianach oraz tekstem metodycznym, wspierającym pracę zespołową podczas zajęć. W przenośnej walizce znajduje się sprzęt potrzebny do wykonania doświadczeń.
Moduł ENERGIA można kupić u wyłącznego dystrybutora – firmy Moje Bambino:
Studio produkcyjne
Produkcje są tworzone przy użyciu najnowocześniejszych systemów graficznych oraz specjalistycznego oprogramowania full-dome firmy Sky-Skan. Pracujemy w rozdzielczości 4K. Sprzętowo wspomaga nas renderfarma złożona z 50 najnowszych procesorów, oraz system DigitalSky2 generujący obraz na kopułę w czasie rzeczywistym.
Na skrzydłach marzeń
Ile razy śniłeś, że latasz? Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak to jest mieć skrzydła? Film opowiada o dążeniu do realizacji marzenia o lataniu i jak ono wyniosło człowieka aż w Kosmos.
„Na skrzydłach marzeń” („Dream to Fly”) to pierwszy film wyprodukowany w studiu filmowym planetarium Centrum Nauki Kopernik. Prace nad tym projektem trwały ponad trzy lata. Rezultatem jest ponad pół godzinny film animowany. „Na skrzydłach marzeń” („Dream to Fly”) to pierwsza polska produkcja w technologii fulldome.
Długość pokazu: 35 minut
Video format: 1K, 2K, 4K, 30 fps, fulldome, 3D stereo
Audio format: dolby digital 5.1
Dla dzieci powyżej 12. roku życia
Data premiery: październik 2013
Dostępne wersje językowe: angielski, polski

Jeśli jesteś zainteresowany zakupem licencji do pokazu Na skrzydłach marzeń, skontaktuj się z jednym z naszych dystrybutorów:
Audio Visual Imagineering
joanne@av-imagineering.com
+1 407-859-8166
Creative Planet
info@creative-pla.net
+48 604 569 626
Evans & Sutherland Computer Corporation (with Spitz Inc.)
mdaut@es.com
+ 1-801-588-1627
Front Pictures
sales@frontpictures.com
+380442201742
GOTO INC
show-sale@goto.co.jp
tel: +81-42-362-5320
K2 Communications
edwardcapelle@gmail.com
(310) 541-345-8782
Libra Corporation
tabe@libra-co.com
+81 46 272 6384
Loch Ness Productions Inc.
info@lochnessproductions.com
METASPACE
threestar@metaspace.co.kr
+82-2-571-3764
RSA Cosmos
clarisse.rodier@rsacosmos.com
+33 477 539 730
SCISS
sales@sciss.se
+46 8 55 11 91 00
Sky-Skan Europe GmbH
sse@skyskan.com
+49 8801 91594-0
Studio Tiveron
dario@studiotiveron.com
+39 3381157140
Halo Ziemia
Halo Ziemia zabierze Cię w podróż, podczas której poznasz ważne momenty w historii komunikacji. Przelecisz nad mityczną wieżę Babel, obejrzysz pierwsze piktogramy – malowidła w jaskini Lascaux, złożysz wizytę Johannesowi Gutenbergowi. Odwiedzisz surrealistyczną bibliotekę, będziesz świadkiem pierwszej rozmowy telefonicznej, początków internetu i startu rakiety Voyager. Wsłuchasz się w Kosmos. Może uda Ci się usłyszeć kogoś, kto szuka kontaktu właśnie z Tobą?
To drugi film stworzony przez Studio Produkcyjne planetarium Centrum Nauki Kopernik. Jest to animowany film o istocie porozumiewania się, zrealizowany w technologii fulldome i przeznaczony do oglądania na sferycznym ekranie planetarium.
Reżyseria: Paulina Majda
Scenografia: Paulina Majda, Maciej Rasała
Produkcja: Maciej Mucha
Muzyka: Jan Duszyński
Długość pokazu: 31 minut
Wideo format: 1K, 2K, 3K, 4K, 30 fps, fulldome animation
Audio format: dolby digital 5.1
Publiczność: Dla dzieci powyżej 8. roku życia
Data premiery: 2017
Dostępne wersje językowe: angielski, polski
Halo Ziemia na FDDB >>
Jeśli jesteś zainteresowany zakupem licencji do pokazu Halo Ziemia, skontaktuj się z jednym z naszych dystrybutorów:
Audio Visual Imagineering
joanne@av-imagineering.com
+1 407-859-8166
Creative Planet
info@creative-pla.net
+48 604 569 626
Front Pictures
sales@frontpictures.com
+380442201742
GOTO INC
show-sale@goto.co.jp
tel: +81-42-362-5320
K2 Communications
edwardcapelle@gmail.com
(310) 541-345-8782
Libra Corporation
tabe@libra-co.com
+81 46 272 6384
METASPACE
threestar@metaspace.co.kr
+82-2-571-3764
RSA Cosmos
clarisse.rodier@rsacosmos.com
+33 477 539 730
SCISS
sales@sciss.se
+46 8 55 11 91 00
Sky-Skan Europe GmbH
sse@skyskan.com
+49 8801 91594-0
Studio Tiveron
dario@studiotiveron.com
+39 3381157140