Rozwój innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych i komunikacji naukowej w edukacji STEAM, które wspierają kształcenie kompetencji XXI wieku.
- Prowadzenie prac badawczo-rozwojowych w obszarze edukacji i komunikacji naukowej we współpracy z instytucjami naukowymi i badawczymi w Polsce i na świecie oraz innowacyjnymi firmami z obszaru nowych technologii.
Rezultatem prac będą rozwiązania i produkty (np. scenariusze zajęć, narzędzia dydaktyczne, eksponaty) i rekomendacje (np. dotyczące stosowanych metod pracy), które we współpracy z przedsiębiorstwami będą upowszechniane na rynku i zastosowane w edukacji formalnej i nieformalnej.
- Tworzenie rozwiązań naukowych i technologicznych wykorzystywanych przez firmy.
- Tworzenie, testowanie i ewaluacja pomocy dydaktycznych (np. zestawów edukacyjnych, eksponatów) i formatów komunikacji naukowej do wykorzystania w edukacji szkolnej i pozaszkolnej, w tym standardów wyposażenia szkolnych pracowni.
- Wsparcie we wprowadzaniu w życie rozwiązań powstałych w wyniku prac PPK, budowanie i wzmacnianie relacji między nauką a biznesem.
- Prowadzenie szeroko zakrojonego programu badań i rozwoju kompetencji XXI wieku wśród nauczycieli i edukatorów, traktowanych jak twórczych partnerów w procesie rozwoju edukacji w dialogu ze środowiskiem naukowym, organizacjami pozarządowymi i biznesem.
- Rozwój nowatorskich metod edukacyjnych, służących kształceniu praktycznemu, technicznemu i zawodowemu w oparciu o innowacyjne metody łączenia pracy manualnej oraz technologii cyfrowego projektowania i fabrykacji (np. modelu Fablab i Makerspace).
- Aktywny rozwój, w kraju i za granicą, istniejących inicjatyw edukacyjnych, traktowanych jako laboratorium dobrych praktyk i sposób dyfuzji opracowanych w PPK nowych rozwiązań i wyników badań.
Rozwój prac z obszaru learning sciences (interdyscyplinarnych badań służących naukowemu zrozumieniu procesów uczenia się i roli, jaką odgrywają w nich obiekty i innowacje edukacyjne, oraz rozwojowi metodologii badań).
- Rozwój kadry naukowej, rozumiany jako uzyskiwanie stopni naukowych, publikacji i rozpoznawalności naukowej w Polsce i za granicą.
- Organizowanie seminariów, konferencji i spotkań wymiany dobrych praktyk, łączących różne środowiska i partnerów zaangażowanych w prowadzone prace.
- Budowanie społeczności zaangażowanej w badania i rozwój procesów uczenia się oraz wspieranie i sieciowanie inicjatyw badawczych w obszarze procesów uczenia się.
W Polsce wciąż nie są prowadzone kompleksowe badania motywacji ludzi do rozwijania zainteresowań i kompetencji STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Brakuje pogłębionej wiedzy na temat wpływu i skuteczności konkretnych metod oraz narzędzi edukacyjnych. Rozwój edukacji wymaga zarówno takich badań, jak i takiej wiedzy. PPK jest odpowiedzią na te wymagania. W Pracowni, w sposób systematyczny i kompleksowy, prowadzone będą badania dotyczące procesów poznawczych i mechanizmów uczenia się. Będą prototypowane i testowane innowacyjne produkty i rozwiązania edukacyjne dostosowane do polskiego kontekstu edukacyjnego. Powstałe produkty i rozwiązania będą komercjalizowane we współpracy z przedsiębiorstwami.
We wszystkich dziedzinach gospodarki wiedza staje się nie tylko atutem, ale także źródłem przewagi konkurencyjnej. Wzrost znaczenia wiedzy, rozwój sektora usług edukacyjnych, pomocy dydaktycznych i naukowych, coraz szersze wykorzystanie technologii informacyjnych to główne czynniki warunkujące popyt na usługi badawcze oraz produkty i rozwiązania edukacyjne, które zostaną wypracowane w PPK.
Powstające w PPK produkty i rozwiązania edukacyjne będą sprzyjać rozwojowi edukacji w zakresie STEAM i przyczyniać się do kształtowania kompetencji XXI wieku.
Interdyscyplinarny, łączący potencjał trzech sektorów zespół PPK, korzystając z infrastruktury B+R z czterema przestrzeniami badawczymi, stworzy nowe mechanizmy stymulacji, akceleracji i konkretyzacji działań na rynku edukacyjnym. Upowszechniając wiedzę i rekomendacje, PPK będzie wspierać podmioty gospodarcze w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań i produktów edukacyjnych o niskim progu dostępności dla zróżnicowanych grup użytkowników; zarówno bezpośrednich – osób uczących się, jak edukatorów i nauczycieli.
Główne założenia Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego
|
Orientacja na zastosowania |
Interdyscyplinarne badania oraz intensywna współpraca naukowców, badaczy i praktyków (nauczycieli, edukatorów, designerów, konstruktorów) i wykorzystanie bezpośrednich relacji z użytkownikami narzędzi edukacyjnych służą uzyskaniu wiedzy, która pozwoli rozwiązywać realne problemy i wyzwania dotyczące rozwoju kompetencji w obszarze STEAM.
|
Orientacja na wyniki gospodarcze
i społeczne |
Tworzenie prototypów i produktów edukacyjnych w obszarze STEAM, które podlegając komercjalizacji i wdrożeniom, rozwijają i inspirują rynek edukacyjny w Polsce.
|
Multidyscyplinarność |
Wykorzystanie metodologii , podejść, doświadczeń i osiągnięć różnych dyscyplin naukowych w celu efektywnego rozwiązywania problemów i podejmowania wyzwań podczas prototypowania rozwiązań edukacyjnych. |
Tworzenie, komercjalizacja i skalowanie rozwiązań i produktów edukacyjnych z obszaru nauki i technologii zintensyfikuje rozwój i zwiększy konkurencyjność Mazowsza i jego oddziaływanie na pozostałe regiony Polski. Instytucjonalizacja interdyscyplinarnych i międzysektorowych prac badawczo-rozwojowych, dostępność innowacyjnej przestrzeni, infrastruktury, kompetencji i programów pozwoli na:
- wsparcie rozwoju nowoczesnego systemu edukacji, kształtującego postawy i kompetencje kluczowe dla funkcjonowania w XXI wieku;
- opracowanie i sprawdzania w praktyce nowatorskich form i metod działań edukacyjnych;
- wzrost zdolności przedsiębiorstw do komercjalizacji i wdrożeń rynkowych innowacyjnych produktów i usług;
- utworzenie przestrzeni do współpracy ekspertów z różnych dziedzin nauki, edukacji i biznesu;
- integrację środowisk, instytucji, ekspertów i działań prowadzących prace na rzecz rozwoju innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych wspierających proces rozwoju kompetencji XXI wieku;
- zwiększenie innowacyjności tworzonych w regionie produktów edukacyjnych z obszaru STEAM i polepszenie zaplecza badawczego;
- zwiększenie efektywności mechanizmów wdrożeń, komercjalizacji i skalowania powstających rozwiązań edukacyjnych z obszaru STEAM służących rozwojowi kompetencji XXI wieku.