projekt badawczo-rozwojowy

Przestrzeń ma znaczenie!

Przestrzeń ma znaczenie. W szkole to nie tylko kwestia komfortu uczniów czy estetyki. Przestrzeń, w której odbywa się edukacja, może bezpośrednio wpływać na efektywność nauki oraz interakcje społeczne. Układ mebli, oświetlenie czy akustyka, znacząco wpływa na koncentrację i osiągnięcia uczniów. Tym samym, przestrzeń jest istotnym elementem wspierającym proces dydaktyczny.

W Centrum Nauki Kopernik zbadaliśmy jak w polskich szkołach jest ona aktualnie modelowana. Jak czują się nich uczniowie, a o jakiej przestrzeni marzą. Jak nauczyciele dostosowują przestrzeń do metody pracy uczniami.

Sprawdzaliśmy także, metodą eksperymentu, czy i w jaki sposób aranżacja przestrzeni klasy szkolnej wpływa na funkcjonowanie uczniów – ich współpracę, odczuwane emocje i proces uczenia się?

Podsumowanie tych wszystkich badań zawarliśmy w raporcie. Zachęcamy do lektury! Mamy nadzieję, że wnioski badawcze przydadzą się w Waszej pracy w szkołach.

Pobierz raport (plik pdf)

Obejrzyj zapis webinaru i poznaj twórców badania i programu wdrożeniowego. Dowiedz się jak przebiegał cały projekt.

Obejrzyj nagranie

Wyniki badań zebrane w raporcie „Przestrzeń ma znaczenie”, zainspirowały Annę Dziamę, pełnomocniczkę Dyrektora ds. Edukacji do napisania artykułu, w którym podsumowuje wyniki i przestawia rekomendacje dla szkół z nich wynikające. Zapraszamy do lektury.

Raport powstał dzięki współpracy z firmą Moje Bambino, partnerem badawczo-rozwojowym Centrum Nauki Kopernik.

„Przestrzeń ma znaczenie” – nowoczesne środowiska uczenia 

Anna Dziama  

Jak tworzy się dobry klimat naukowy? 

Co sprawia, że w Centrum Nauki Kopernik zwiedzający – nie tylko dzieci, także młodzież i dorośli – tak aktywnie i z takim zaangażowaniem eksplorują zjawiska ukryte w eksponatach, oglądają pokazy i spektakle naukowe, prowadzą obserwacje i eksperymenty czy mierzą się z zagadkami logicznymi i wyzwaniami konstruktorskimi? Odpowiedzi zapewne jest wiele, ale można je sprowadzić do jednej – to klimat naukowy Kopernika.  

Klimat naukowy, czyli wszystkie te elementy, które oddziałując na siebie wzajemnie, kształtują podejście ludzi do wiedzy oraz uczenia się. Są to między innymi przekonania osób tworzących dane środowisko edukacyjne i tych, które z niego korzystają, na temat wiedzy (np. czy jest dynamiczna i podlega krytycznej analizie). Na klimat naukowy wpływają też stosowane metody nauczania (aktywności edukacyjne, pomoce naukowe), a także otoczenie fizyczne (sposób aranżacji przestrzeni i jej wyposażenia). 

W Koperniku tworzymy klimat naukowy, odwołując się do ludzkiej ciekawości i potrzeby jej zaspokajania. Aby każdy znalazł dla siebie coś interesującego, zapewniamy różnorodność przestrzeni, wyposażenia i form aktywności. Odwiedzającym – podobnie jak naukowcom w ich pracy badawczej – zapewniamy swobodę eksploracji. Wspieramy samodzielność działania, inspirujemy do podążania za własną ciekawością. Zachęcamy do współpracy w poszukiwaniu odpowiedzi i tworzeniu rozwiązań.   

Przeczytaj resztę artykułu